در قالب یک کتاب منتشر شد؛

دیدارهای علمی سید عبدالعزیز طباطبائی ازمخازن خطی ترکیه

دیدارهای علمی سید عبدالعزیز طباطبائی ازمخازن خطی ترکیه

کتاب «مختارات من مخطوطات ترکیا» حاصل دیدارهای علمی متعدد محقّق برجسته، مرحوم سید عبدالعزیز طباطبائی، از کتابخانه‌ها و مخازن خطی مختلف شهرهای ترکیه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهم‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام ـ از حیث در بر داشتن نسخ خطی ـ کتابخانه‌های کشور ترکیه هستند که در مخازن آنها معتبرترین و منحصر بفردترین نسخ خطی نگهداری می‌شود. هرگونه تلاشی که برای شناخت این گنجینه‌ها صورت پذیرد، بسیار ارزشمند و مفید است و سازمان و نهادهای حامی این مهم، گامی ارزنده و ماندگار برای خدمت به تاریخ فرهنگ و ادب کشورمان ایران و جهان اسلام برمی‌دارند.

یکی از همین قدم‌ها که برای شناخت و احیاء متون و میراث کهن اسلامی-ایرانی برداشته شده، کتاب مختارات من مخطوطات ترکیا است. این کتاب حاصل دیدارهای علمی متعدد محقّق برجسته و گرانقدر مرحوم سید عبدالعزیز طباطبائی، از کتابخانه‌ها و مخازن خطی مختلف شهرهای ترکیه است. وی در این کتاب مهم‌ترین آثاری را که از حیث قدمت و اصالت در حوزۀ پژوهشی و تخصّصی شیعه است، بررسی و معرّفی کرده.

نسخ خطی مندرج در این اثر، شامل منابعی است که در پژوهش فضائل و مناقب اهل بیت (ع) و تاریخ تشیّع و میراث علمی شیعه حائز اهمیت‌اند.

محقق طباطبائی از پیشگامان بررسی و تحقیق در نسخ خطی ترکیه بوده و در این کار سترگ، با تلاشی چشمگیر توانسته است نفایس ارزشمندی از گنجینه‌های خطی ترکیه را شناسایی کند. این اثر که در دفترهای متعددی از آثار محقق طباطبائی گرد آمده، توسط سید محمدحسین حکیم نسخه‌شناس و فهرستنگار نسخ خطی، تدوین شده، و توسّط انتشارات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به چاپ رسیده است. از ویژگی‌های این فهرست، شمول آن بر تصاویر رنگی آغاز و انجام نسخ معرّفی شده در بخش سوم این کتاب است.

 کتاب «مختارات من مخطوطات ترکیا» در شمارگان ۶۰۰ توسط انتشارات کتابخانه مجلس شورای اسلامی به چاپ رسیده و به قیمت ۹۵.۰۰۰ تومان عرضه می‌شود.

کد خبر 4323650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha