۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۴۷

به مناسبت روز تبلیغ عنوان شد؛

شبکه تبلیغی نهادینه کردن معروف‌ها در جامعه را اولویت بداند

شبکه تبلیغی نهادینه کردن معروف‌ها در جامعه را اولویت بداند

همدان - مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: شبکه تبلیغی باید نهادینه کردن معروف‌ها در جامعه را اولویت بداند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان نهادی برآمده از بطن انقلاب اسلامی رسالت بزرگ تبلیغ و ترویج دین مبین اسلام و تعمیق باورهای دینی و اعتقادی و نشر احکام و معارف اسلامی و توسعه فرهنگ دینی برای همه اقشار جامعه را عهده‌دار است که در این راستا استفاده از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و بهره‌گیری از تکنولوژی روز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در همین خصوص مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: گرچه آیات متعدد و روایات بسیاری در خصوص اهمیت تبلیغ از نگاه توحیدی و اسلامی داریم اما یکی از آن‌ها بسیار مهم است تا جایی که بر اساس برداشتی که از این آیه صورت می‌گیرد اگر تبلیغ در مکتب توحید و اسلام نباشد مثل این است که دین پیاده نشده و آن آیه همان آیه«بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ» است.

حجت‌الاسلام علی دشتکی بابیان اینکه این آیه در آخرین روزهای عمر نبی مکرم اسلام(ص) بر ایشان نازل شد، گفت: در این آیه خطاب به پیامبر(ص) آمده که وظیفه اصلی و اساسی که تبلیغ دین و رساندن پیام خدا است را به مردم برسان و عبارت «لم تفعل» بر این نکته تأکید دارد که اگر این تبلیغ و پیام را به مردم نرسانی مانند این است که به وظیفه خود عمل‌نکرده‌ای.

خداوند متعال و قرآن کریم در واقع تبلیغ را معادل با اصل دین می‌داند

وی بابیان اینکه خداوند متعال و قرآن کریم درواقع تبلیغ را معادل با اصل دین می‌داند، گفت: در آیات متعددی خداوند وظیفه پیامبر را تبلیغ دین عنوان کرده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان بابیان اینکه هدف اصلی دین تبلیغ و وظیفه اصلی پیامبر(ص) نیز تبلیغ بوده است، گفت: پیامبر اولین مبلغ در دین مقدس اسلام بوده و انبیای گرامی از نگاه قرآن و خداوند متعال اولین مبلغان توحید هستند.

وی بابیان اینکه امیرالمؤمنین از اولین مبلغان شاخص در اسلام بوده‌اند و در آن دوران  پیامبر اکرم(ص) مبلغان بسیاری را به اقصی نقاط جهان اعزام کرده‌اند، گفت: امیرالمؤمنین به یمن فرستاده شد، جعفر طیار به حبشه رفت و مصعب بن عمیرعازم مدینه شد تا به تبلیغ اسلام بپردازند.

حجت‌الاسلام علی دشتکی بابیان اینکه پس از پیامبر(ص) با وقوع حادثه کربلا حضرت زینب (س) پیام‌رسان عاشورا در طول تاریخ شدند، گفت: بزرگان و شهدای طول تاریخ این هدف را دنبال کرده‌اند.

دشمن به اهمیت تبلیغ و مسائل اطلاع‌رسانی پی برده است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان بابیان اینکه بحث تبلیغ بسیار حائز اهمیت است، گفت: امروز در جهان مقابله حق و باطل صورت می‌گیرد و دشمن به اهمیت تبلیغ و مسائل اطلاع‌رسانی پی برده است.

وی بابیان اینکه نگاهی که خداوند به مسئله تبلیغ دارد موردتوجه دشمنان بوده و سعی کرده‌اند نگاه توحیدی را از مقوله تبلیغ دور کنند، گفت: دشمن اولویت کاری خود را تبلیغ قرار داده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان بابیان اینکه در مقابله و رویارویی حق و باطل، دیده می‌شود که باطل امپراتوری تبلیغی خود را وارد عرصه کرده است، گفت: دشمن زمینه را برای طرح باطل خود مهیا و بعد از طرح برای حق جلوه دادن آن تلاش می‌کند.

حجت‌الاسلام علی دشتکی بابیان اینکه اهمیت تبلیغ و اطلاع‌رسانی در نگاه توحیدی و اسلامی و تشیع از والایی خاصی برخوردار است که دشمن نیز متوجه این موضوع شده است، گفت: باید به این موضوع توجه کنیم و به دنبال نهادینه کردن معروف‌ها در جامعه باشیم.

وی بابیان اینکه ابزار و امکانات تبلیغی در جامعه کنونی کم نیست، گفت: بااین‌وجود متأسفانه در سیاست گذاری و برنامه‌ریزی‌ها کمی کوتاهی و بی‌توجهی صورت می‌گیرد.

دقت و هوشمندی لازم را باید متناسب با اقتضائات امروز و هدف‌گذاری‌های نظام اسلامی و نوع نگاه جبهه کفر مدنظر قرارداد  مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان بابیان اینکه ظرفیت‌ها بسیار است، گفت: باید دقت و هوشمندی لازم را متناسب با اقتضائات امروز و هدف‌گذاری‌های نظام اسلامی و نوع نگاه جبهه کفر مدنظر داشت و برنامه‌ریزی‌ها را انجام داد.

وی مساجد را از ظرفیت‌های موجود برای گسترش تبلیغ دین اسلام برشمرد و بابیان اینکه از صدر اسلام تقویت مسجد برای دشمن هم مهم بوده است، گفت: در آن دوران در مقابل مسجدالنبی به‌عنوان پایگاه عظیم مسلمانان مسجد ضرار توسط دشمن بنانهاده شد.

حجت الاسلام دشتکی بابیان اینکه این اقدام به دلیل اثرگذاری زیاد مسجد بوده است، گفت: مسجد در آن دوران اثرگذار بوده و امروز نیز اثرگذار است و ابزار و ظرفیت‌های دیگر نیز همین‌گونه است و بیان این مصداق برای رساندن اهمیت موضوع خالی از لطف نبود.

وی بابیان اینکه اگر نتوانیم از ظرفیت‌های تبلیغی خود به‌خوبی استفاده کنیم دشمن از این ظرفیت استفاده خواهد کرد، گفت: اگر برنامه‌ریزی هوشمندانه صورت نگیرد دشمن از ظرفیت‌های ما خواسته یا ناخواسته استفاده خواهد کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با تأکید بر اینکه یکی از وظایف اساسی سیاست گذاری و برنامه‌ریزی برای امور تبلیغی، ساماندهی و سازمان‌دهی و استفاده از ظرفیت‌ها است، گفت: در این راستا بر اساس منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های ملی در استان همدان هم برنامه‌ریزی‌های مناسبی صورت گرفته است.

وی گفت: برای تحقق برنامه‌ها، راهبردهایی تهیه‌شده و برای محقق شدن و عملیاتی نمودن این راهبردها برنامه‌های اجرایی صورت گرفته به‌طوری‌که این برنامه‌های اجرایی با ویژگی‌های خاص و رویکرد جهادی و انقلابی اجرایی می‌شود.

حجت الاسلام دشتکی اولویت‌بندی را از ضرورت‌ها برشمرد و گفت: اجرای منویات مقام معظم رهبری، سلامت اجتماعی، تعمیق باورهای دینی و ایجاد نشاط معنوی در جامعه، تشکل سازی و تخصصی سازی و نهادسازی عمومی با محوریت مردم از اولویت‌های پیش‌بینی‌شده است.

جمعیت شبکه تبلیغی استان همدان ۱۲ هزار نفر است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان جمعیت شبکه تبلیغی استان همدان را ۱۲ هزار نفر عنوان کرد و گفت: این نفرات ساماندهی و سازمان‌دهی شده و در ۱۸۰۰ مسجد برنامه به اجرا درمی‌آورند.

وی وجود ۲۴۰۰ هیئت مذهبی، ۱۷۰۰ مداح، ۱۵۰۰ مبلغ و مبلغه و جامعه قرآنی با ۴ هزار نفر جمعیت شامل مربیان و معلمان و اساتید قرآنی را از ظرفیت‌های شبکه تبلیغ در استان همدان برشمرد.

حجت الاسلام دشتکی تأکید کرد: این افراد و گروه‌ها متولی مستقیم اجرای برنامه‌های فرهنگی، دینی و مذهبی با محوریت مردم در استان هستند و سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان سیاست گذار و برنامه‌ریز و ناظر برنامه‌ها در استان عمل می‌کند که امیدواریم این برنامه‌ها معروفات دینی و مذهبی را در جامعه برای رسیدن انسان به جایگاه والای خلیفة الهی نهادینه کند.

با این تفاسیر آنچه مسلم است گسترده‌ترین تشکل‌های مردمی اعم از مبلغین و مبلغات، هیئات مذهبی، مداحان، ائمه جماعات، کانون‌های فرهنگی تبلیغی، مؤسسات، خانه‌ها و جلسات قرآنی، شورای فرهنگی روستا و محلات با ظرفیت و توانمندی‌های عظیم؛ با نهاد فرهنگی و تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی مرتبط هستند که استفاده اصولی و بهینه از این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها می‌تواند تأثیر بسزایی در نشر و گسترش و توسعه فرهنگ دینی و قرآنی و ایمن و سالم‌سازی فضای جامعه داشته باشد.

کد خبر 4328201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha