۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۱

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

احداث پارک ۱۰۰ هکتاری «ریه» در غرب پایتخت/۲۳ هزار نهال کاشته شد

احداث پارک ۱۰۰ هکتاری «ریه» در غرب پایتخت/۲۳ هزار نهال کاشته شد

بهارستان- مدیرعامل سازمان فضای سبز شهرداری گلستان از احداث پارک ۱۰۰ هکتاری «ریه» در این شهر خبر داد و گفت: ۲۳ هزار نهال در این بوستان کاشته شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- محسن سلگی: شهر گلستان از لحاظ سرانه فضای سبز یکی از فقیرترین شهرهای استان تهران محسوب می شود و باید بگوییم که واکاوی سرانه شهر گلستان به سال های گذشته برمی گردد که سرانه گلستان را به تاراج برده بودند، این موضوع سبب شده که هم اکنون شهر گلستان هیچ سرانه ای بابت فضای سبز نداشته باشد.

«متاسفانه محله های قدیمی شهر گلستان از جمله «سلطان آباد» ، «حسن آباد» ، «قلعه میر» و... با ساخت و سازهای بی رویه هیچ سرانه ای برای ایجاد فضای سبز باقی نگذاشته اند» ، این جمله را رضا اسماعیل پور مدیرعامل سازمان فضای سبز شهرداری گلستان مطرح کرد و آن را به عنوان بزرگ ترین چالش این روزهای سازمان فضای سبز دانست.

در خصوص ایجاد فضای سبز در این شهرستان و اقدامات صورت گرفته در خصوص افزایش سرانه فضای سبز در این زمینه با مدیرعامل فضای سبز گلستان به گفت وگو نشسته ایم که شرح آن را در ذیل می خوانید:

* سرانه فضای سبز گلستان در حال حاضر چقدر است و گلستان چقدر فضای سبز دارد؟

در حال حاضر سرانه فضای سبز در گلستان به دلیل عدم وجود عرصه و رشد یکباره این شهرستان به میزان ۵ متر و ۸۰ سانتی متر است و کل فضای سبز گلستان ۱۵۰ هکتار است، در حالی که می بایست سرانه فضای سبز ۱۵ مترمربع باشد.

جنگل کاری ۱۲۲ هکتار و فضای سبز این شهر شامل بلوار و لچکی حدود ۱۰ هکتار است که طی این سال ها با تلاش های صورت گرفته با وجود فقر زمین موفق به ایجاد ۳۲ پارک ریز و درشت شده ایم، هرچند هنوز برای رسیدن به استانداردها فاصله بسیاری داریم.

* چه اقداماتی برای توسعه فضای سبز گلستان با توجه به نزدیکی به تهران و آلودگی هوا انجام شده است؟

در حال حاضر در حاشیه رودخانه «شادچای» و «سیاه آب» بیشترین اقدامات انجام شده که در فاز اول حدود ۱۸ هکتار در حاشیه رودخانه «شادچای» فضای سبز کار شده است.

فاز دوم و سوم نیز در حال اجراست که نزدیک به ۱۲ هکتار از آن باقی مانده است. بی شک تبدیل لجن زارهای این دو رودخانه به گلستان از آرزوهای دیرینه مردم این منطقه بود.

طرح جهادی ایجاد فضای سبز در حاشیه این دو رودخانه وارد فاز جدید خود شده است، در حاشیه رودخانه «سیاه آب» نیز توسعه فضای سبز به مساحت ۱۶ هکتار در دست اقدام است تا با این اقدام شاهد توسعه هرچه بیشتر سرانه های فضای سبز منطقه باشیم.

البته برای پارک جنگلی «ریه» نیز ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر نهال کاری انجام شده، پارک ریه به عنوان بزرگترین پارک جنوب غرب استان تهران است که شهرداری و شورای شهر گلستان برنامه های خوبی برای جبران کمبودها از جمله ایجاد یک شهربازی مدرن در آن پیش بینی کرده اند.

توسعه و توجه به پارک ریه از بزرگ ترین دغدغه های شهردار گلستان است، بی شک با همراهی و نگاه مثبت شهردار گلستان شهروندان گلستانی تا پایان عمر شورای دوره چهارم شاهد اتفاقات خوبی در این پارک خواهند بود.

* با توجه به کم آبی کنونی، در خصوص آبیاری نوین در این فضای سبز نیز اقدام کرده اید؟

بله، بلوار آزادراه تهران- ساوه تاکنون به صورت بومی مورد آبیاری قرار می گرفت، اما هم اکنون این آبیاری مکانیزه شده و به صورت تحت فشار انجام می شود.

با توجه به کمبود آب در کشور روش های آبیاری در این شهرستان جایگزین شده اند و واریته هایی که همیشه سبز هستند و آبیاری کمتر نیاز دارند جایگزین گیاهان با میزان آبیاری زیاد می شوند.

در این راستا در سال جاری از ابتدای سال تاکنون ۳۰۰۰ نهال کم آب کاشته شده و حدود ۶۰۰۰ نهال رایگان بین شهروندان توزیع شده است.

متاسفانه برخی از شهرها از آب شرب برای آبیاری گیاهان استفاده می کنند که این اقدام خیانت بزرگی است، استفاده از آب شرب در فضای سبز قطعا به بحران کم آبی بیشتر دامن خواهد زد و تدابیر لازم برای آبیاری فضای سبز در نظر گرفته شده است، به طوری که ما تحت هیچ شرایطی اجازه استفاده از آب شرب را برای فضای سبز نخواهیم داد.

* تامین آب شرب در بوستان در حال احداث «ریه» یکی از مطالبات شهروندان است، در این خصوص چه اقداماتی انجام شده است؟

یکی از بوستان های در حال احداث بوستان ۱۰۰ هکتاری ریه است که در تلاش هستیم برای این بوستان آب شرب تهیه کنیم و برای انجام این کار به شهردار و شورای شهر نیز درخواست زده ایم، چراکه برای به سرانجام رسیدن این کار به ۱۳۰۰ متر لوله گذاری نیاز است.

برای سرویس بهداشتی و نگهبانی این بوستان ۲ چشمه و دستشویی تهیه شده و به دلیل بُعد مسافت این مسئله به تاخیر افتاده است.

برای راه اندازی این پارک ۱۰۰ هکتاری پیمانکاران بخش خصوصی برای ایجاد شهربازی و رستوران مراجعه کردند اما درخواست آب شرب، امنیت و برق را داشته اند که موضوع برق ۳ فاز حل شده و به محض رساندن آب شرب این محل به تفرجگاه مناسبی تبدیل می شود که در منطقه حرف اول را می زند.

برای بوستان هایی مانند «سبزدشت» که فاقد سرویس بهداشتی بوده اند، نیز راه اندازی این سرویس ها در دستور کار قرار گرفته است و مبلمان شهری و روشنایی نیز انجام شده است.

* چرا سرانه فضای سبز در گلستان این قدر کم است؟

تراکم جمعیت این شهر زیاد است، به همین دلیل سرانه فضای سبز کم است، متاسفانه برخی شهروندان عمدا به خشک کردن درختان و بریدن آن ها به طور شبانه اقدام می کنند که با این افراد برخورد می کنیم.

البته در مجموع مردم گلستان نسبت به فضای سبز شهر احساس مسئولیت دارند و در نظر داریم کلاس های آموزشی را در سطح شهر برگزار کنیم، که نسبت به مقابله با آفات خانگی و گل های آپارتمانی دوره های آموزشی برگزار کنیم.

هر شهروند گلستانی که برای دریافت نهال و گل به فضای سبز گلستان مراجعه کند به صورت رایگان نهال در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت.

یکی از این اقدامات شناسنامه دار کردن پارک ها است که این بحث به خوبی انجام شده و پلاک کوبی صورت گرفته و اکنون بوستان ها دارای شناسنامه هستند.

متاسفانه در برخی از بوستان ها از جمله بوستان «مادر» ما مشکل امنیتی داریم و به همین خاطر در صدد هستیم تا با همکاری پلیس، امنیت بوستان ها را دو چندان کنیم.

متاسفانه تعداد انگشت شماری از شهروندان در حفظ و نگهداری تجهیزات برخی از بوستان ها کوتاهی می کنند و همین امر باعث می شود سالانه خسارت هنگفتی به بیت المال وارد شود؛ به همین خاطر تلاش می کنیم با استقرار پلیس در بوستانها مانع به سرقت رفتن تجهیزات این بوستان ها شویم.

کد خبر 4331031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha