۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۷

معاون استاندار لرستان مطرح کرد:

ضرورت آشنایی مردم با جزئیات و شیوه ارتباط کشور با سازمان ملل متحد

ضرورت آشنایی مردم با جزئیات و شیوه ارتباط کشور با سازمان ملل متحد

خرم‌آباد- معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان بر ضرورت آشنایی مردم با جزئیات و شیوه ارتباط کشور با سازمان ملل متحد تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حبیب الله خجسته پور صبح امروز سه شنبه در مراسم افتتاح نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی سازمان ملل محد و ایران با اشاره به اینکه بعد از اینکه جامعه ملل متحد نتوانست در حوزه برقراری صلح و امنیت ملی انتظارات کشورهای دنیا را برآورده کند،  سازمان ملل متحد شکل گرفت، اظهار داشت: کشور ما جزو ۵۱ کشور موسس سازمان ملل بود که در تدوین منشور سازمان ملل متحد هم نقش تاثیرگذاری را ایفا کرد.

وی با بیان اینکه در طول بیش از ۷۰ سالی که از عمر سازمان ملل می گذرد همواره ارتباط خوبی بین ایران و سازمان ملل و سازمان های وابسته به آن صورت گرفته است، تصریح کرد: باتوجه به اینکه هدف سازمان ملل برقراری صلح و امنیت ملی و ایجاد ارتباط و همکاری بین کشورهای عضو سازمان ملل است،  همواره کشورهای مستقل دنیا سعی کردند از این ظرفیت در راستای برنامه های تدوین شده در منشور سازمان ملل متحد نهایت استفاده را ببرند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان با تاکید بر اینکه ارتباط ایران و سازمان ملل فراز و نشیب های زیادی را داشته است، افزود: در سال اول پیروزی انقلاب روابط رسمی و محدودی را با سازمان ملل داشتیم، در عین حال که ارتباط محدود بود اما احترام متقابل و کاملا رسمی نیز وجود داشت.

خجسته پور افزود: از آبان ۵۸ تا سال ۶۷ روابطی توام با مواجهه، برخورد و تنش را باهم داشتیم، بعد از پایان جنگ یعنی از سال ۶۷ تا ۷۶ یک همگرایی و همزیستی مسالمت آمیزی را در ارتباط با سازمان ملل داشتیم و از سال ۷۶ به بعد تا سال ۸۴ سعی کردیم نقشی را هرچند محدود در سازمان ملل بر مبنای سیاست تنش زدایی دنبال کنیم،  در همین زمینه پیشنهاد دولت ایران مبنی بر انتخاب سالی تحت عنوان سال گفتگوی تمدن ها مورد تایید اعضای سازمان ملل قرار گرفت.

وی یادآور شد: از سال ۸۴ تا ۹۲ دو نوع رویکرد را در سیاست خارجی ایران شاهد هستیم،  یک رویکرد مبتنی بر استفاده از تریبون سازمان ملل برای ارائه برنامه ها و نظریات دولت بود، رئیس جمهور وقت هر ساله در اجلاس مجمع عمومی شرکت می کرد و نظریات نظام را بیان می کرد، در کنار این ارتباط هر ساله یک رابطه توام با تنش را هم تجربه کردیم.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان با اشاره به اینکه دوره بعدی ارتباط ایران با سازمان ملل به بعد از سال ۹۲ می رسد که کماکان استفاده از تریبون را داریم، از طرف دیگر دیپلماسی فعال ما توانست ۶ قطعنامه ای که در آن دوران علیه ما تصویب شده بود را لغو کند، اظهار داشت: می توانیم از این دوره به عنوان دوره مربوط به دیپلماسی فعال در خصوص ارتباط ایران و سازمان ملل یاد کنیم.

خجسته پور خاطرنشان کرد: امیدواریم روابط ایران با همه سازمان های بین المللی به عنوان بازیگران تاثیرگذار در فضای روابط بین المللی، روابطی توام با همکاری و دوستی در راستای برقراری صلح و امنیت ملی در سطح کشور و منطقه و دنیا برقرار باشد.

وی با بیان اینکه آشنایی عامه مردم با شیوه ارتباط کشورمان با سازمان ملل می تواند در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها موثر باشد و برگزاری این نمایشگاه ها یکی از این شیوه های آشنایی است، تصریح کرد: با ارائه عکس ها و اسناد می توانیم بخش هایی از این رابطه و تاریخ پر فراز و نشیب را مشاهده کنیم.

کد خبر 4331133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha