۲۳ دی ۱۳۸۵، ۱۳:۱۹

معماری مسجد جدید کن؛ نمادی از صلح جویی مسلمانان

معماری مسجد جدید کن؛ نمادی از صلح جویی مسلمانان

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: مسجد جدیدی که امسال در شهر کن جنوب فرانسه به منظور پاسخگویی به نیاز رو به رشد نمازگزاران مسلمان افتتاح می شود، از معماری و طراحی منحصر به فردی برخوردار است که می توان آن را نشانی از صلح جویی و تساهل نسبت به هنجارهای جوامع غربی و ادعاهای مبنی بر وجود آزادی دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از منابع اینترنتی، این مسجد جدید ارائه کننده طرحی نوین است و کاملا با طراحی سنتی مساجد تفاوت دارد.

یکی از تمایزات اصلی این مسجد عدم برخورداری از مناره و گنبد است، چرا که بسیاری از غربیان تنها به علت شکل ظاهری مسجد از ساخت عبادتگاه مسلمانان جلوگیری می کنند، از این رو بسیاری از مساجد با هنجارهای جامعه ای که مدعی آزادی است اما در عمل از آن بهره نبرده منطبق شده است. فعالان مسلمان فرانسه در شرایطی با ساخت مسجد بدون گنبد و مناره موافقت کرده اند تا نشان دهند به هیچ وجه خواستار ایجاد مناقشه و بروز مخالفت برسر ساخت مسجد خود نیستند، این گام مسلمانان را می توان نشانی از صلح جویی آنها دانست و توضیحی برای تساهل مسلمانان نسبت به ادعای آزادی غربیان!

فضای زمینی که مسجد روی آن ساخته شده 2 هزار متر مربع است و سالن اقامه نماز آن به مثلثی شباهت دارد که رأس آن رو به سمت قبله ساخته شده است.

ساخت این مسجد 2 میلیون یورو هزینه در برداشت که قسمت اعظم آن توسط اقلیت قابل توجه مسلمان این شهر تأمین شده است.
طراحی این مسجد می تواند نقطه عطفی در معماری مساجد و تحول کامل آن نسبت به ساختارهای عادی باشد.

حدود 7 هزار مسلمان در شهر کن، جنوب فرانسه زندگی می کنند که برای این تعداد مسلمان تنها یک مسجد در شهر کن وجود دارد؛ اما به طور کلی 1685 مسجد و نمازخانه در فرانسه وجود دارد.

معماری منحصر به فرد این مسجد از سوی مسلمانان فرانسه نیز مورد تقدیر قرار گرفته است. داو مشکین رئیس شورای ائمه جمعه فرانسه گفت: فقدان مناره ارزش مسجد را زیر سؤال نمی برد، اما به طور کلی وجود مناره در مساجد نشانه شکوه دین و تمدن اسلام است.

5 تا 6 میلیون مسلمان در فرانسه زندگی می کنند که این تعداد بزرگترین جامعه اقلیت مسلمان اروپا محسوب می شوند.

کد خبر 433800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha