۱۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۴

یوزهای تازه در مناطق خالی از دام اهلی مشاهده شدند

یوزهای تازه در مناطق خالی از دام اهلی مشاهده شدند

سخنگوی پویش مردمی یوز تا ابد با اشاره به خبر مشاهده پنج یوزپلنگ تازه در توران اعلام کرد این یوزها در یکی مناطقی که به تازگی این پویش موفق شده دام‌های اهلی را از آن خارج کند مشاهده شده‌اند.

سخنگوی پویش مردمی یوز تا ابد با اشاره به خبر مشاهده یک یوزپلنگ ماده و چهار توله‌اش در پارک ملی توران شاهرود، به خبرنگار مهر گفت: محلی که این خانواده یوزپلنگ مشاهده شده‌اند، چاه معدن نام دارد که از مراتع مهم و بزرگ واقع در پارک ملی توران است. 

حمیدرضا میرزاده افزود: سال گذشته در جریان خرید حق و حقوق عرفی دامداران پارک ملی توران، یکی از مراتعی که دامدار محترم آن با ما به توافق رسید و دام خود را از منطقه بیرون برد، دامدار مرتع چاه معدن بود که مجوز چرای ۹۱۰ راس دام را داشت. خوشبختانه امروز در همان نقطه یوزپلنگ مشاهده شده است. 

وی تاکید کرد: البته زادآوری یوز تابع شرایط پیچیده‌ای است بار سنگین تامین این شرایط بر دوش محیطبانان سخت‌کوش منطقه است و مشاهده این خانواده یوزپلنگ، نشان دهنده تلاش و زحمت فراوان محیطبانان برای حفاظت منطقه است. ما هم در پویش یوزتاابد بسیار خوشحالیم که توانستیم با یاری جمع زیادی از علاقه‌مندان به حیات‌وحش کمکی به حفاظت منطقه کنیم. 

میرزاده ادامه داد: خرید سامانه‌های عرفی کماکان ادامه دارد و خوشبختانه در هفته گذشته، با دامداری دیگر که پروانه چرای ۵۸۰ دام را داشت به توافق رسیدیم و ایشان نیز در فصل جدید چرای دام در منطقه حضور نخواهند داشت.  با این حساب تاکنون تکلیف ۶۱۶۰ راس دام در منطقه مشخص شده و کماکان در حال پیگیری تعیین تکلیف دامداری‌های باقیمانده هستیم.

کد خبر 4339733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha