در برنامه «گفت و گوی فرهنگی» ویژه روز دختر مطرح شد؛

جایگاه دختر در آموزه های دین اسلام

جایگاه دختر در آموزه های دین اسلام

محمودی با اشاره به جایگاه دختر در آموزه های دین اسلام اظهار کرد: جایگاه و شخصیت زن و به ویژه دختر در دین ما جایگاه بسیار مثبت و والایی است.

 به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «گفت و گوی فرهنگی» ویژه روز دختر با موضوع ویژگی و رسالت‌های دختران امروز جامعه با حضور «زهرا محمودی» استاد دانشگاه، پژوهشگر حوزه هنر و رسانه و دختر موفق، «فاطمه قائمی پناهیان» دانشجوی رشته دندانپزشکی و دختر موفق و «شیرین رجب زاده» استاد دانشگاه، کارشناس مذهبی و پژوهشگر از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

«زهرا محمودی» در این برنامه با اشاره به جایگاه دختر در آموزه‌های دین اسلام گفت: جایگاه و شخصیت زن و به ویژه دختر در دین ما جایگاه بسیار مثبت و والایی است.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: نمونه عینی و تاریخی بارز این جایگاه ارزشمند در روزگاری که معروف به دوران جاهلیت بود و دختران را زنده به گور می‌کردند، حضرت فاطمه زهرا (س) است.

محمودی خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) بر دستان فرزند دختر خود حضرت زهرا (س) بوسه می زنند که این رفتار نشان از شخصیت والای حضرت زهرا (س) و دختر دارد و می‌تواند به عنوان الگوی رفتاری ما در برخورد با فرزند دختر مطرح شود.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه نگاه دین اسلام نسبت به شخصیت زن و جنس دختر نگاه پر از شفقت و کرامت است گفت: در روایات داریم که پسر نعمت و دختر رحمت است.

این پژوهشگر حوزه هنر و رسانه تأکید کرد: نگاه دین اسلام به این مسئله نگاه جنسیت گرا نیست و هر یک از مخلوقات خداوند جایگاه و تکالیفی دارند و مکمل یکدیگر هستند.

وی با بیان اینکه تقوا و تسلیم بودن در برابر خود و مقام ولایت، مهم‌ترین انتظار خداوند از یک انسان است تصریح کرد: این ویژگی‌ها انسان ها را به سمت کامل شدن حرکت می دهد اما برخی ویژگی ها مانند حیا و عفاف لازمه شخصیت زن است و بر آن تأکید زیادی شده است.

 محمودی همچنین مطرح کرد: علت تفکراتی که از سوی فمینیست ها مطرح می شود این است که این ویژگی ها را به خوبی نشناخته اند.

وی یادآور شد: حضرت زهرا (س) در فضا و جامعه محدودی زندگی کردند اما از همه توان خود برای هدایت جامعه بهره بردند. ایشان فعالیت های اقتصادی را از طریق باغ فدک راه اندازی کردند و با برگزاری کلاس های قرآن حضور فعالی در جامعه داشتند.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: زن با وجود زیبایی ها و لطافت و ظرافت‌هایی که خداوند به او عطا کرده می تواند دیگران را تحت تاثیر قرار دهد و بستر رشد جامعه باشد و اگر به سمت تبرج حرکت کند کل جامعه را به بیراهه خواهد کشاند.

محمودی در خاتمه بیان کرد: شرایط امروز جامعه ما به گونه‌ای است که با چالش بسیار زیادی مواجه هستیم. فضای فرهنگی و اینترنتی ما به شدت آلوده شده و نوجوان امروز در معرض این آلودگی ها است و به دلیل بسیاری از امکانات در شرایط سخت انتخاب قرار می گیرد. لذا باید الگوهای مناسبی را به آنها معرفی کنیم تا دچار سردرگمی و انحراف نشوند.  

فروش دختران در فروشگاه‌های اسرائیل

همچنین «فاطمه قائمی پناهیان» در برنامه « گفت و گوی فرهنگی»  ویژه روز دختر با موضوع ویژگی و رسالت‌های دختران امروز جامعه گفت: متاسفانه در جوامع غربی که دم از حقوق بشر می‌زنند و به ویژه در اسرائیل فروشگاه‌های فروش زن وجود دارد و زن به عنوان یک کالا مطرح است.

این دانشجوی رشته دندانپزشکی و دختر موفق بیان کرد: دین اسلام در شرایطی ظهور کرد که تمدن‌های آن زمان کمترین ارزش را برای زنان و دختران قائل بودند.

وی با بیان این مطلب افزود: به عنوان مثال در عصر جاهلیت دختران را زنده به گور می کردند و در سایر تمدن ها نیز به دختر و زن به جز یک کالا و موجود به شدت پست نگاه نمی کردند.

پناهیان همچنین مطرح کرد: متاسفانه در جوامع غربی که دم از حقوق بشر می زنند و به ویژه در اسرائیل فروشگاه های فروش زن وجود دارد و زن به عنوان یک کالا مطرح است. در میان این تمدن ها در گذشته و در عصر امروز، دین اسلام شأن زن را بالا می برد و به او شخصیت می دهد.

این حافظ قرآن با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در مورد جایگاه زنان گفت: آیات متعددی از قرآن کریم در مورد جایگاه زن و دختر وجود دارد که از مقام او دفاع می کنند. در سوره تکویر کشتن دختران بی گناه مورد مذمت واقع شده و در آیاتی از سوره نمل نیز آمده که هنگامی که مردان عرب را به فرزند دختر بشارت می دادند چهره آنها عبوس و به شدت اندوهگین می شد.

وی یادآور شد: علاوه بر آیات قرآن کریم احادیث زیادی از معصومین (ع) وجود دارد که به جایگاه ویژه فرزند دختر اشاره دارند. در این رابطه پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «خداوند نسبت به دختران مهربان تر است» و  «اگر فرزند دختر را خوب تربیت کنید و به او دانش بیاموزید سپر شما در مقابل آتش جهنم خواهد بود»

پناهیان افزود: الگوی ائمه اطهار (ع) حضرت فاطمه (س) است و این نشان دهنده اوج کرامتی است که دین اسلام برای جایگاه بانوان قائل است.

دانشجوی رشته دندانپزشکی با بیان اینکه رعایت حیا و عفاف در دین اسلام بسیار مورد سفارش و تاکید است، افزود: مسئله ای که دین اسلام برای زنان و دختران ارزش ویژه ای قائل شده و جامعه کمتر به آن توجه می کند جایگاه علمی و اجتماعی و اثر گذاری زن در جامعه است.

وی اضافه کرد: دین اسلام الگوهایی از زن را به ما معرفی می‌کند که در عین انجام وظایف مربوط به مادری و یا دختری اما در جامعه اثرگذار هستند. به عنوان نمونه حضرت زینب (س) پیام آور عاشورا برای جهانیان هستند و  جایگاه علمی حضرت معصومه (س) در سن هشت سالگی به مرتبه ای می رسد که سوالات دانشمندان ایرانی را پاسخ دادند و آنها را قانع کردند.

پناهیان در پایان برنامه فرهنگی رادیو گفت و گو تأکید کرد: این مسئله نشان دهنده تأکید ویژه اسلام بر ظرفیت اثرگذاری زنان است و غرب نیز به این مسئله پی برده و در قالب جنگ نرم سعی دارد عفاف زنان و دختران را لکه دار کند.

مقام علمی و معنوی حضرت معصومه (س)

 همچنین «شیرین رجب زاده» استاد دانشگاه، کارشناس مذهبی و پژوهشگر در مصاحبه با رادیو گفت و گو به مقام علمی حضرت معصومه (س) اشاره کرد و گفت: امام کاظم(ع) و امام رضا (ع) در مدینه منوره، پاسخگویی به سوالات شرعی را به حضرت معصومه (س) واگذار کرده بودند و این نشان دهنده درک علمی ایشان از احکام دین اسلام است..

رجب زاده افزود: فرزندان پسر پیامبر گرامی اسلام (ص) در کودکی از دنیا رفتند و شاید به ظاهر نسل ایشان از پسر ادامه پیدا نکرد اما خداوند در سوره کوثر دشمن پیامبر(ص) را بدون نسل و ابتر و نسل حضرت را کثیر اعلام می ‌کند.

وی ادامه داد: در جامعه ای که طبق افکار جاهلی زن را در کنار حیوانات می بستند و به عنوان ارثیه به پسر بزرگتر می رسید خداوند جایگاه زن را در آن جامعه ارتقا بخشید.

این کارشناس مذهبی با اشاره به حدیثی از حضرت علی (ع) در رابطه با جایگاه زن عنوان کرد: حضرت علی (ع) زن را ریحانه معرفی می کنند و این نشان دهنده لطافت روح و بزرگی طبع زن و جایگاه ارزشمندی است که خداوند برای زن در نظر گرفته است.

رجب زاده با اشاره به ویژگی های دختران موفق خاطرنشان کرد: علاوه بر عفت و پاکدامنی یکی از مهم‌ترین ویژگی های دختران موفق، همگامی و همراهی با اعضای خانواده است؛ حضرت زهرا (س) همواره همگام و همراه با پدر و بعد از ازدواج همراه با همسر خود بودند.

وی همچنین به مقام علمی حضرت معصومه (س) اشاره و بیان کرد: زمانی که امام کاظم(ع) و امام رضا (ع) در مدینه منوره حضور نداشتند،  مسئله پاسخگویی به سوالات شرعی مردم را به حضرت معصومه (س) واگذار کردند و این نشان دهنده فعالیت به جا و درک بالا و علمی ایشان از احکام دین اسلام است.

این مدرس دانشگاه در پایان برنامه گفت و گوی فرهنگی رادیو گفت و گو با تاکید بر لزوم استخراج  و پیاده کردن ویژگی‌ها و شاخصه‌های اصلی الگوهایی که اسلام به ما معرفی کرده است ابراز کرد: ما می‌توانیم حضرت معصومه (س) و حضرت زهرا (س) را در زندگی خود الگو قرار دهیم و از عفت، فعالیت های اجتماعی و ایمان و همراهی این بزرگواران با خانواده استفاده و در زندگی خود پیاده کنیم.

کد خبر 4347141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha