۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۴۶

رئیس سازمان انرژی اتمی:

ضرورت ایجاد «کوانتوم بیولوژی گیاهی»/راه اندازی دوره دکتری کوانتوم

ضرورت ایجاد «کوانتوم بیولوژی گیاهی»/راه اندازی دوره دکتری کوانتوم

رئیس سازمان انرژی اتمی در بازدید از مرکز بیوتکنولوژی کشاورزی پیشنهاد داد که حوزه کوانتوم بیولوژی گیاهی در پژوهشگاه بیوتکنولوژی ایجاد شود و گفت: امسال دوره دکتری کوانتوم راه اندازی می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به همراه رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای، مشاور و دستیار ویژه ریاست سازمان انرژی اتمی و مدیر کل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی این سازمان، از مرکز بیوتکنولوژی کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی هسته ای کرج بازدید کرد.

دوره دکتری کوانتوم راه اندازی می شود

وی با بیان اینکه اگر زمینه های آرامش فکری اندیشمندان و دانشمندان را فراهم کنیم، می توانند کارهای بسیار بزرگی انجام دهند، به فعالیت ها و تحقیقات سازمان انرژی اتمی در حوزه های دانش پیچیده و دارای فناوری بالای کوانتوم پرداخت و افزود: در زمینه دانش کوانتوم با تلاش سازمان انرژی اتمی ایران، نخستین دوره های کارشناسی ارشد این رشته در کشور راه اندازی شده و دوره دکترای آن هم از امسال آغاز می شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیشنهاد کرد حوزه «کوانتوم بیولوژی گیاهی» در پژوهشگاه بیوتکنولوژی ایجاد شود و در زمینه های کاربرد دانش هسته ای در بخش کشاورزی به محققان پژوهشگاه توصیه کرد که زمینه های علمی جدید همچون مطالعه پدیده تغییرات اقلیمی از جنبه های نوین را نیز مورد توجه قرار دهند.

پیشگیری از انتشار ۱۴۰ میلیون تن آلاینده ممکن است

معاون رئیس جمهور در ارتباط با بحث نیروگاههای اتمی گفت: با راه اندازی هر نیروگاه اتمی ۱۰۰۰ مگاواتی، از انتشار ۷ میلیون تن آلاینده در سال جلوگیری می شود و اگر ۲۰ نیروگاه همانند نیروگاه اتمی بوشهر داشته باشیم می توانیم از انتشار ۱۴۰ میلیون تن آلاینده پیشگری کنیم.

وی با تاکید براینکه احتیاج به ابتکار و نوآوری داریم افزود: معتقدم باید به دنبال کوتاه کردن راه برای رسیدن به اهداف علمی مان بوده و این باید از جمله استراتژی های ما باشد.

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی، ما نمی توانیم مسیر آنهایی را که به صورت طبیعی رشد کردند را دنبال کنیم. به عبارتی ما مانند کشورهای پیشرفته رشد طبیعی نکردیم لذا نیاز به کوتاه کردن راه و نوآوری بیشتری داریم.

حیرت دانشمندان آمریکایی از توان محققان ایرانی

صالحی به آمادگی ذهنی اندیشمندان اشاره کرد و با تاکید براینکه اگر زمینه های آرامش فکری اندیشمندان و دانشمندانمان را فراهم کنیم و نیازهایشان را برطرف کنیم تا دغدغه نداشته باشند، می توانند کارهای بسیار بزرگی انجام دهند افزود: همانطور که همکاران ما در سازمان انرژی اتمی کارهای بزرگی انجام داده اند. بطوریکه وندی شرمن آمریکایی به نقل از دانشمندانشان گفت که آنها حیرت زده شده اند.

در ادامه این مراسم رئیس سازمان انرژی اتمی از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از بخش های تحقیقاتی پژوهشگاه شامل کشت بافت و سلول، مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی، بیوتکنولوژی میکروبی، نانوتکنولوژی کشاورزی، زیست شناسی سامانه ها و فیزیولوژی مولکولی بازدید کرد.

دکتر صالحی در ادامه این بازدید از پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای مرکز تحقیقات کشاورزی هسته ای کرج نیز بازدید کرد و در جریان فعالیتهای آزمایشگاه های کشت بافت گیاهی، تحقیقات شیلات و آبزیان، بالن های پرورش ماهیان سردابی و خاویاری، پرتوتابی دزیمتری، شمارش ردیاب های رادیو اکتیو گاما سلینگ و ردیابی ایزوتوپ های پایدار این مرکز قرار گرفت.

کد خبر 4357185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha