۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۰۳

با آثاری از اساتید مختلف؛

کتاب «ایران اسلامی در مواجهه با تکنولوژی غرب» منتشر شد

کتاب «ایران اسلامی در مواجهه با تکنولوژی غرب» منتشر شد

کتاب «ایران اسلامی در مواجهه با تکنولوژی غرب» تالیف محمدحسین بادامچی با آثاری از سیدحسین نصر، مهدی گلشنی، عبدالحسین خسروپناه، حمید پارسانیا، ابراهیم فیاض و … منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «ایران اسلامی در مواجهه با تکنولوژی غرب» تالیف محمدحسین بادامچی با آثاری از سیدحسین نصر، مهدی گلشنی، عبدالحسین خسروپناه، حمید پارسانیا، ابراهیم فیاض و … منتشر شد.

فصل اول به کهن‏ ترین سنت فلسفی ایران، یعنی «فلسفه اسلامی»، اختصاص یافته است که چهره‌‏های شاخصی چون سید حسین نصر و حضور استادانی چون مهدی گلشنی، حجت‏ الاسلام خسروپناه، و جمیله علم‏ الهدی و بیش از همه با ارائه و مقاله بدیع حجت‏ الاسلام پارسانیا ظهور پُررنگی داشتند.

فصل دوم به سنت معاصر پُرنفوذ دیگری اختصاص یافته که در سال‏‌های پس از انقلاب مهم‏ترین پرچم‏دار بحث از معضل تکنولوژی در ایران معاصر بوده است. سنت «تکنولوژی به مثابه گشتل» که با جدی گرفتن تأملات فیلسوف آلمانی نیمه اول قرن بیستم، مارتین هایدگر، و اندیشمندانی چون احمد فردید در ایران، تکنیک را فی‏‌نفسه یکی از مهم‏ترین مسائل و مشکلات عمیق مواجهه ایران اسلامی با مدرنیته و جهان غربی قلمداد می‌‏کنند.

فصل سوم اما به رویکرد نه‏ چندان پُرسروصدا، اما پُرسابقه‌‏ای متعلق است که با عنایت به سنت تاریخی‏ ـ فلسفی ایده‏ آلیسم آلمانی و به ‏ویژه جورج ویلهلم فردریش هگل به مسئله تکنولوژی به منزله یکی از مصادیق «معضل تاریخی تجدد ایرانی» می‏‌نگرند. محمدعلی مرادی و ابراهیم فیاض، که عمدتاً از این منظر به مسائل ایران می ‏نگرند در این فصل به این مبحث پرداخته‌اند.

فصل چهارم به مهم‏ترین رویکرد آکادمیک مطالعات تکنولوژی، یعنی «فلسفه تکنولوژی»، تعلق دارد که با حضور  علی پایا،  مصطفی تقوی، و همچنین حجت‏ الاسلام  پیروزمند سهم مهمی از بحث فرهنگی تکنولوژی را در ایران به خود اختصاص داده‌‏اند.

فصل پنجم کتاب نیز به وجهه عملی بحث از تکنولوژی، یعنی دانش «سیاست‏گذاری تکنولوژی» در ایران، اختصاص دارد.

در این فصل صاحب ‏نظرانی چون رفیعی آتانی، شجاعی زند، و حسن بنیانیان از منظری انتقادی به وضعیت سیاست‏ گذاری تکنولوژی در ایران پرداخته‏‌اند و پژوهشگرانی چون طباطبائیان، سوزنچی، نادری، فاتح راد و تقوی در نشست‏‌هایی به بحث درباره ابعاد سیاست‏ گذاری بومی و اسلامی تکنولوژی در ایران پرداخته‌‏اند.

کد خبر 4360955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha