۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۰۶

در آخرین نشست علنی این هفته مجلس صورت گرفت؛

روز تذکرهای ارزی بهارستان به پاستور/پرداخت ذخایرارزی به افراد خاص

روز تذکرهای ارزی بهارستان به پاستور/پرداخت ذخایرارزی به افراد خاص

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی امروز تقریبا به طور دائم نسبت به وضعیت بازار ارز و سکه تذکر دادند و خواستار اصلاح آن شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیش از نشست‌های قبلی بهارستان، از نوسانات نرخ ارز و سکه متاثر بود؛ به طوری که بخش قابل توجهی از تذکرات شفاهی و کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی، هشدار و انتقاد نسبت به وضعیت نابسامان بازار ارز و طلا و ضرورت حل و فصل این مسئله بود.

البته قبل از آنکه تذکرات نمایندگان مطرح شود، در ابتدای جلسه علنی، علی لاریجانی رئیس مجلس سوال ۸۰ نفر از نمایندگان از حسن روحانی رئیس جمهور را اعلام وصل کرد که در پنج محور تنظیم شده و نخستین محور آن «علت عدم موفقیت دولت در کنترل قیمت کالا و ارز» است؛ به گفته لاریجانی، رئیس جمهور از امروز یک ماه مهلت دارد تا با حضور در صحن مجلس به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.

علاوه بر این، بیش از ۱۹۰ نماینده نیز در نامه ای به رئیس قوه قضاییه خواستار تسریع در مجازات اخلالگران بازار ارز و سکه شدند.

ادیانی: مجلس بر التهابات ارزی نظارت کند، نه اینکه نظاره‌گر باشد 

اما نمایندگان هم در تذکرهای مختلف، نسبت به وضعیت نابسامان بازار ارز هشدار داده و خواستار اقدام دولت شدند.

سیدعل ادیانی نماینده قائمشهر و سوادکوه و عضو کمیسیون انرژی در تذکری تاکید کرد: مجلس نسبت به وضعیت کنونی و التهابات اخیر نباید نظاره گر باشد، مجلس موظف به نظارت بر امور است و نظاره‌گر نیست.

وی تصریح کرد: اعمال نظارت برای مهار التهاب بازار را باید جدی گرفت و دولت هم باید مولفه های اقتصادی خود را برای برخورد با این وضعیت مشخص کند، مجلس هم به دولت و سایر دستگاه ها کمک لازم را خواهد کرد.

سلیمی: در پرداخت ۱۲ میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور به افراد خاص مجلس در کجای امر بود؟

حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان و دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات هم با بیان اینکه در پرداخت ارز به افراد خاص نمایندگان در بی‌خبری قرار داشتند، یادآور شد: مشاهده شد که رانت ۱۴۰ هزار میلیاردی چه بلایی سر کشور آورد و در چاپ بسته‌های پولی نمایندگان را در جهل نگه داشتند و نتیجه آن، افزایش روزانه هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور و ۴ برابر شدن نقدینگی در دولت تدبیر و امید بود.

وی ادامه داد: مجلس باید در متن تمامی حوادث حضور داشته باشد؛ چرا در توزیع ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه از مجلس استفسار نشد، در پرداخت حداقل ۱۲ میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور به افراد خاص مجلس در کجای امر بود؟ چرا در تصمیم به ارزپاشی با قیمت ۴۲۰۰ تومان مجلس را به بازی نگرفتند؟

نوری: باید اشد مجازات برای "تروریست‌های اقتصادی" در نظر گرفته شود

سیدراضی نوری نماینده شوش دانیال نیز با بیان اینکه روسای سه قوه باید به موضوع آشفتگی های اخیر بازار و نوسان قیمت سکه و ارز ورود داشته و بهبود اوضاع را پیگیری کنند، اظهار داشت: فشار زیادی به مردم به ویژه قشر متوسط و ضعیف جامعه وارد می‌شود؛ نارضایتی‌هایی به لحاظ وضعیت فعلی بازار صورت گرفته، از این رو برخورد با اخلالگران اقتصادی ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه تروریست های اقتصادی به حیثیت نظام ضربه می زنند، تصریح کرد: باید با این افراد همانند مفسد فی‌الارض برخورد شده و اشد مجازات برای آنها در نظر گرفته شود.

امینی: دولت و مجلس برای بهبود اوضاع اقتصادی و برگشت به حالت عادی، شبانه‌روز کار کنند

سلام امینی نماینده مردم ایلام و عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در تذکری با بیان اینکه موضوع مهم و چالش ماه‌های اخیر جامعه در حوزه مسائل اقتصادی است، گفت: مهم‌ترین اتفاق، کاهش چشمگیر ارزش پول ملی و افزایش سرسام آور بهای ارزهای خارجی است.

وی افزود: سقوط ارزش ریال به گونه ای است که در ماه های اخیر ارزش هزار تومان به ۵۰۰ تومان کاهش پیدا کرده و تورم و گرانی به اوج خود رسیده است، همچنین قدرت خرید دهک های پایین کاهش پیدا کرده که نشان از افزایش و گسترش دایره فقر در جامعه دارد. بنابراین دولت و مجلس باید در جلسات مستمر شبانه روزی و برای برگشت به حالت عادی موضوعات غیرضروری را از دستورکار خارج کنند.

سعیدی: عدم استقلال و اشراف بانک مرکزی باعث نقدینگی ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومانی شده است

محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز هم در تذکر مشابه، اظهار داشت: با توجه به شرایط پیش آمده در اقتصاد کشور و صعود لجام گسیخته ارز و سکه و سردرگمی تیم اقتصادی و بانک مرکزی، نیاز است استقلال بانک مرکزی پاس داشته شود. اجازه دهید رئیس کل بانک مرکزی با استفاده از دانش حرفه ای خود و مشاوران امین و متخصص در حوزه نظام مالی تصمیم‌گیری کند، نه صرفا دستوری که از سوی دولت به بانک مرکزی ابلاغ شود.

وی ادامه داد: بانک مرکزی به دلیل دخالت های مکرر دولت نتوانسته در بازار ایجاد تعادل کند به طوری که یکی از عوامل اصلی نوسانات شدید در بازار ارز و سکه، وجود هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد نقدینگی موجود در کشور است که از سال ۹۳ تاکنون سه برابر افزایش یافته است که این مسئله نشان از عدم اشرافیت دولت و بانک مرکزی دارد.

طاهرخانی: بدون توجه به جناح سیاسی، با اخلالگران اقتصادی برخورد شود

بهمن طاهرخانی نمایده تاکستان و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز با انتقاداز وضعیت آشفته بازار ارز و با تاکید بر اینکه مجلس باید به وظیفه خود درخصوص شفاف‌سازی ها و نظارت به درستی عمل کند، بیان کرد: مجلس و دستگاه های نظارتی باید تعارف را کنار گذاشته و نسبت به برخورد با اخلالگران اقتصادی پیشقدم شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر شناسایی اخلالگران اقتصادی گفت: در شناسایی این افراد بدون توجه به اینکه به کدام جناح یا طیف سیاسی وابسته هستند، باید برخوردهای لازم صورت بگیرد.

این قبیل تذکرها، در جلسات قبلی مجلس هم کم و بیش مطرح می‌شد و شاید در جلسات آینده مجلس هم با شدت کمتر یا بیشتری مطرح شود، اما باید دید اراده اصولی و قانونی مجلس به عنوان خانه ملت برای نظارت بر دولت و کمک به اصلاح وضع موجود چگونه خود را نشان خواهد داد؟ آیا آنطور که برخی نمایندگان در راهروهای مجلس با خبرنگاران درمیان می‌گذارند، قرار است فقط به حرف وتذکر بسنده شود یا مجلس و دولت دراقدامی هماهنگ، آبی بر روی آتش نوسانات ارزی و سکه خواهند ریخت تا آرامش اقتصادی در کار و زندگی مردم بیشتر احساس شود.

کد خبر 4363264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha