۱۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۲۰

اثر آیت الله روحانی؛

چاپ سوم کتاب «امام زمان(عج)‏ از ولادت تا ظهور»

چاپ سوم کتاب «امام زمان(عج)‏ از ولادت تا ظهور»

کتاب «امام زمان(عج)‏ از ولادت تا ظهور» نوشته آیت ‏الله‏ سید محمدصادق روحانی، از علمای حوزه علمیه قم از سوی انتشارات مهر المومنین(ع) به چاپ سوم رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «امام زمان(عج)‏ از ولادت تا ظهور» نوشته آیت ‏الله‏ سید محمدصادق روحانی، از علمای حوزه علمیه قم از سوی انتشارات مهر المومنین(ع) به چاپ سوم رسید.

کتاب حاضر، چهارمین جلد از مجموعه‌ مجلداتِ پاسخ به سئوالات اخلاقی و اعتقادی و معارفی مردم و جوانان از آیت الله روحانی می‌ باشد. استاد در سال‌های اخیر، علی‌رغم اشتغالات فراوان علمی و حوزوی، تمامی سئوالات شرعی و اعتقادی و اخلاقی دریافتی را شخصاً بررسی و پاسخ داده‌ اند که جهت سهولت استفاده مخاطبین، به‌ ویژه جوانان عزیز، در مجلدات جداگانه ای و به صورت موضوعی منتشر شده است.

محتوای کتاب

کتاب «امام زمان(عج)‏ از ولادت تا ظهور» در ۹ بخش تنظیم و تدوین شده است: فصل اول: تولد، نام‌ها و القاب امام زمان(عج)، فصل دوم: عمر طولانی و زندگانی امام زمان(عج)، فصل سوم: عصر غیبت و انتظار، فصل چهارم: تفسیر برخی روایات، فصل پنجم: علائم ظهور، فصل ششم: پس از ظهور، فصل هفتم: ملاقات با امام زمان(عج)، فصل هشتم: مسجد جمکران و فصل نهم: سئوالات متفرقه.

بعضی عناوین و سئوالات این کتاب درباره موضوعات زیر است: اعتقاد گروهی از اهل تسنن به میلاد حضرت مهدی‏(عج)، امکان همسر و فرزند داشتن حضرت مهدی‏(عج)، اعتقاد به غیبت حضرت مهدی‏‏(عج) از ضروریات دین، استفاده از تکنولوژی روز توسط حضرت مهدی‏(عج)، منظور از «شریک القرآن» بودن امام زمان‏‏(عج)، روایاتی در مورد رجعت ائمه(ع)‏ در زمان ظهور، عدم تحقق هیچ یک از نشانه ‏های پنجگانه ظهور، مسئول حکومت‏ های گمراه پیش از ظهور، انقلاب در مصر از نشانه‏ های ظهور امام زمان‏(عج)، پر شدن جهان از ظلم و ظهور نکردن حضرت مهدی‏‏(عج)، چگونگی تشخیص امام عصر‏(عج) در زمان ظهورش، تفاوت ظهور حضرت مهدی‏‏(عج) و عیسی بن مریم(ع)‏، نقش فقیهان در حکومت حضرت مهدی‏‏(عج)، چگونگی پایان جهان پس از مرگ حضرت مهدی‏‏(عج)، دروغگو بودن مدعیان دیدار امام عصر‏(عج)، اعمالی که ما را به دیدار امام عصر(عج) نائل می‏ کند.

همچنین در فصل هشتم این کتاب نویسنده به سئوالاتی درباره فضیلت و سندیت مسجد مقدس جمکران و چاه جمکران و محدوده اصلی مسجد پاسخ داده است. در فصل آخر نیز به بعضی احکام و شبهات جواب داده و مطالبی را درباره شروط قرار گرفتن در زمره انصار و یاران مهدی‏‏(عج)، اعمال موجب رضایت امام زمان‏‏(عج)، راه نزدیک شدن به حضرت مهدی‏(عج) و انجام اعمال نیک به نیابت از حضرت مهدی‏(عج) بیان کرده است.

بخش هایی از کتاب

کتاب «امام زمان(عج)‏ از ولادت تا ظهور» به ۱۲۱ پرسش مخاطبان و جوانان، پاسخ اجمالی داده است. در بخش هایی از کتاب آمده است:

الف.  وظیفۀ ما در زمان غیبت و عصر حاضر

سئوال: در زمان غیبت، مخصوصاً در عصر حاضر وظیفه ما چیست؟ جواب: باسمه جلت اسمائه. عمل به وظایف شرعیه و انتظار فرج و توسل به آن حضرت. و واسطه نمودن آن بزرگوار برای همه امور دنیا و آخرت، چون واسطه فیض الهی آن بزرگوار است.

ب. منظور از انتظار فرج

سئوال: منظور از انتظار فرج چیست؟ جواب: باسمه جلت اسمائه. کسی که منتظر مهمان بزرگی باشد لابد تمام وسایل پذیرایی را فراهم نموده و کاری که موجب ناراحتی مهمان شود انجام نمی ‌دهد. بنابر این کسی که انتظار فرج و ظهور امام(علیه السلام) را دارد قهراً باید به وظایف شرعیه، خوب عمل کند؛ چون انتظار فرج افضل اعمال است.

ج. آماده‌ سازی خود برای ظهور حضرت(ع)

سئوال: آیا آشنایی با احکام شرعی به‌ وسیله توضیح المسائل‌ها و آشنایی حتی ساده با تفسیر قرآن کریم، گام مهمی جهت ایجاد و آماده‌ سازی پایگاهی برای امام عصر(ع) و یاری ایشان و نیز آماده‌ سازی خود جهت ظهور ایشان محسوب می ‌شود؟

جواب: باسمه جلت اسمائه. آماده‌ سازی جهت ظهور امام(علیه السلام) نیازمند این است که فرد خود را از لحاظ روحی، اخلاقی، رفتاری و فرهنگی آماده سازد. آموختن دستورات شرعی از طریق توضیح المسائل‌ها گر چه بسیار مهم است و لیکن کافی نمی ‌باشد، بلکه می ‌بایست اجرا شده، جان‌ها از پلیدی‌ ها پاک و با فضایل اخلاقی آراسته گردند و هم‌زمان، با شناخت عقاید و معارف راستین صیقل داده شوند.

د. مسئول حکومت ‌های گمراه پیش از ظهور

سئوال: برخی روایات بیان می‌ دارد که هر حکومتی پیش از قیام حضرت امام عصر(ع)، حکومت گمراهی می ‌باشد و رئیس آن طاغوتی است که با کنار نهادن خداوند متعال پرستیده می ‌شود، نظر حضرت‌عالی درباره این روایات چیست؟ جواب: باسمه جلت اسمائه. همان‌طور که در کتاب «فقه الصادق(ع)» (ج  ١۶ ، ص ١۶٩)  بیان نمودیم دلایل قطعی بر لزوم تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت تأکید دارند، بنابر این هر روایتی حتی اگر دارای سند معتبری هم باشد باید به گونه ‌ای تفسیر شود که با این مسأله قطعی تضادی نداشته باشد و بر این اساس از روایات مذکور این‌گونه برداشت می ‌شود که منظور از حکومت‌ های گمراهی، حکومت‌ هایی هستند که مردم را به سمت مسیرهایی غیر از مسیر اهل بیت(علیهم السلام) دعوت می‌ کنند و به همین دلیل است که مسئول این حکومت، طاغوتی است که با کنار نهادن خدا عبادت می ‌شود.

ذ. کسانی که خود را از سوی امام عصر مبلغ می ‌دانند

سئوال: کسی که ادعا می ‌کند از سوی حضرت امام عصر(ع) جهت تبلیغ موضوعی مأموریت یافته است چه حکمی دارد؟ جواب: باسمه جلت اسمائه. روایات معتبر بیان می ‌دارند که هر کس ادعای دیدار حضرت امام مهدی(علیه السلام) را نماید دروغگو می ‌باشد و منظور از این روایات به گفته محققان، به طور یقین کسانی هستند که ادعای دیدار و یا سفارت و مأموریت از جانب ایشان را دارند. جهان اسلام بیش از ده قرن است که به این ادعاگران دروغین مبتلا می ‌باشد که این موضوع تاکنون ادامه دارد و از خود حضرت امام عصر(علیه السلام) نیز در نکوهش، لعن و بیزاری از برخی مدعیان، نوشته‌ هایی صادر شده است.

ر. اعمالی که ما را به دیدار امام عصر(عج) نائل می ‌کند

سئوال : انجام چه اعمالی ما را به دیدار حضرت امام عصر(ع) نائل می ‌نماید؟ جواب: باسمه جلت اسمائه. هر چند دیدار امام(علیه السلام) بالاترین افتخار است، اما نمی ‌بایست تنها دل‌مشغولی انسان باشد، بلکه می ‌باید رضایت امام(علیه السلام) و مشمول دعا و الطاف حضرتش شدن، در کانون توجهات انسان قرار گیرد که آن هم در گرو پاکیزه نمودن نفس از پستی ‌ها و آراسته کردن آن به اخلاق و فضایل است.

ز. فضیلت مسجد جمکران

سئوال: نظر شما در مورد مسجد جمکران چیست؟ آیا واقعاً فضیلت زیادی دارد؟ چرا که عدّه‌ ای در مصاحبه‌ ها و سایت ‌ها درباره سند این مسجد، شبهاتی مطرح کرده ‌اند. جواب: باسمه جلت اسمائه. من معتقدم که حضرت ولیعصر(ارواحنا فداه) دستور ساختن آن مسجد و خواندن نماز را در آنجا با شرایط خاص و فضایل مخصوص داده ‌اند و بزرگان از علما هم به این مسجد معتقد بوده و به آنجا شرفیاب می ‌شدند و کراماتی هم دیده اند. از جمله کسانی که به این مسجد اعتقاد داشتند و در رفتن به این مسجد مداومت می ‌کردند، آیات مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری، حاج شیخ ابوالقاسم قمی، مرحوم آیت الله بروجردی و جدّ بزرگوار من بوده ‌اند. من نیز تا وقتی توان داشتم، هر هفته مشرْف می ‌شدم. درباره سند این مسجد، اولاً حسن مثله نزد رجال آن زمان موثّق است، ثانیاً آن زمان اگر کسی روایت ضعیفی نقل می ‌کرد، او را از قم اخراج می ‌کردند، حتی با بعضی از امام‌زاده ‌ها همین گونه معامله کردند. در هر حال هر کجا هستید، مسافرت به آن مکان بنمایید که بسیار خوب است.

چاپ سوم کتاب «امام زمان(عج)‏ از ولادت تا ظهور» در ۱۲۸ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۲۰۰۰ نسخه و به قیمت ۷ هزار تومان از سوی انتشارات مهر امیرالمومنین(ع) قم منتشر شده است. کتاب های «امر به معروف و نهی از منکر»، «نظام حکومت در اسلام»، «جبر و اختیار»، «خاتم پیامبران(ص) و امیرمومنان(ع)»، «فضایل و مصائب حضرت زهرا(س)»، «عاشورا و قیام امام حسین(ع)»، «راه سعادت» و مجموعه ۴۰ جلدی «فقه الصادق(ع)» از جمله آثار این استاد حوزه علمیه قم است.

برای تهیه این کتاب می ‏توان از طریق انتشارات مهر امیرالمومنین(ع) (۰۲۵۳۷۸۳۸۰۵۳ و ۰۹۱۲۲۷۵۲۰۲۹) یا فروشگاه کلبه شروق ۰۲۵۳۳۷۸۳۸۱۴۴ یا سایت های مرکز بررسی های اسلامی (www.iscq.ir) و پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) اقدام کرد.

کد خبر 4364464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha