۱۹ آذر ۱۳۸۲، ۲۰:۲۷

متن كامل سخنراني شيرين عبادي به هنگام دريافت جايزه صلح نوبل 2003

شيرين‎‎ عبادي‎‎ عصر امروز درمراسم‎ اهداي جايزه‎‎‎ صلح‎ نوبل‎ 2003پس‎ از دريافت‎ اين جايزه به ايراد سخنراني‎ پرداخت‎.

به‎‎‎ گزارش‎ خبرگزاري "مهر" به نقل از شبكه هاي خبري ، متن كامل سخنراني وي بدين شرح است :

به نام‎ خداوند جان و خرد

عليا حضرت‎ والا حضرتين‎
اعضاي‎ محترم‎ كميته‎ صلح‎ نوبل‎ و حضار گرامي‎ خانمها و آقايان‎‎ ؛
بسيار سرافرازم‎ كه‎‎‎ امروزازاين جايگاه شايسته صداي‎ من‎‎‎ به‎‎ گوش‎ مردم‎ جهان مي‎ رسد. اين افتخار بزرگ‎ را كميته صلح‎ نوبل‎ نصيب‎ من‎‎ ساخته‎ است‎. درود مي‎‎ فرستم‎‎‎ برروان آلفرد نوبل‎ و سلام مي كنم بر پيروان‎‎ راستين راه‎‎‎ او.
امسال‎‎ جايزه صلح‎ نوبل نصيب‎ زني‎ شده است‎ از كشور ايران‎‎، كشوري‎ مسلمان درمنطقه‎‎ خاورميانه. بي‎‎‎ترديد انتخاب‎‎ من‎ سبب دلگرمي انبوه‎‎‎ زناني خواهد شد كه نه تنها فقط درايران‎‎ بلكه ‎‎‎دركشورهاي‎‎ منطقه براي گرفتن حقوق‎ خود تلاش‎ مي‎‎كنند. حقوقي كه طي‎‎ روندي‎‎ تاريخي از آنان‎‎‎ سلب‎‎‎ شده‎ است‎. اين انتخاب موجب خود باوري زنان درايران‎‎ و درمرزهايي‎ فراتر ازايران خواهد شد. زنان‎‎‎‎‎ نيمي‎ از جمعيت‎ هركشوري‎ هستند. ناديده‎ گرفتن آنان و محروم‎كردن زنان از مشاركت‎‎ فعال‎ درحيات سياسي‎‎‎، اجتماعي، اقتصادي‎ و فرهنگي به‎ واقع‎ محروم‎ كردن‎ كل‎ جامعه‎ از نيمي‎‎ از توانايي هاي‎ خود است . نمي‎‎ توان‎‎ تا ابد با فرهنگي مردسالار به‎‎ وضعيت‎ تبعيض‎ آميز زنان بويژه دركشورهاي‎ اسلامي‎ ادامه‎ داد.
اعضاي‎ محترم‎ كميته‎‎‎ صلح‎ نوبل‎!
همانگونه كه مي‎دانيد افتخار وموهبت‎ اين‎ جايزه‎‎‎ برتلاشهاي‎ انسان‎‎‎ دوستانه و راستين مردم‎‎ ايران و مردم منطقه تاثيرات‎ مثبت‎‎ و فراگيري‎ خواهد گذاشت . اين‎‎‎ موهبت‎ شامل‎ هرانسان آزاديخواه‎ و صلح‎ دوستي‎‎ اعم‎ از زن و مرد مي شود. بخاطر افتخاري‎‎ كه‎‎ نصيب‎ من‎‎ شده و بخاطر موهبت‎ اين افتخار براي مردم‎ صلح‎ دوست‎ كشورم‎‎ از كميته‎ صلح‎ نوبل‎ سپاسگزارم .
خانمها و آقايان‎‎‎!
امروز مقارن است‎ با پنجاه ‎‎و پنجمين سالروز تصويب‎ اعلاميه جهاني‎‎‎‎ حقوق‎ بشر. اين‎ اعلاميه‎ با شناسايي كرامت‎ ذاتي تمامي اعضاي‎ خانواده‎‎‎ بشري‎ و حقوق‎ يكسان‎‎‎‎ و انتقال‎ ناپذير آنان به عنوان تضمين كننده عدالت‎ ، آزادي‎ و صلح‎ آغاز مي‎‎‎شود و دنيايي را نويد ميدهد كه‎ انسانها در بيان‎‎‎ و عقيده‎ خويش‎ آزاد و از ترس‎ و فقر مصون ودرامان باشند. اماافسوس‎ كه‎‎‎ گزارش‎ امسال‎‎ دفتر برنامه ريزي‎ توسعه سازمان‎ ملل متحد مانند سال‎هاي‎‎‎ گذشته‎‎‎ از گسترش‎ فاجعه اي خبر مي‎‎دهد كه بشريت‎ را از دنياي آرماني نويسندگان‎ اعلاميه‎ جهاني‎‎ حقوق‎ بشر دور مي كند.
درسال‎ 2002 نزديك‎‎ به يك ميليارد و دويست‎ ميليون‎‎‎ انسان در فقر فاحش‎ زندگي‎‎ ميكردند و درآمد روزانه‎ آنان كمتر از يك‎ دلار بود. دراين سال‎ بيش از پنجاه‎ كشور درگير جنگ‎ يا بلاياي‎‎ طبيعي‎ بودند. بيماري ايدز تاكنون‎ 22 ميليون‎‎‎ انسان را قرباني‎ كرده‎‎‎ و 13ميليون كودك‎ يتيم‎ به بارآورده است . ازسوي‎ ديگر در دو سال‎ گذشته‎‎ برخي‎ از دولتها با دستاويز قراردادن‎ فاجعه 11 سپتامبر و مبارزه‎ با تروريسم‎ بين‎‎‎المللي‎، اصول‎‎ و موازين جهان شمول حقوق‎ بشررا نقض‎ كرده‎‎‎‎اند درحاليكه در قطعنامه هاي57219 ‎ مورخه 18 دسامبر 2002مجمع‎ عمومي‎ سازمان‎ ملل‎ متحد و قطعنامه‎‎‎ 1456مورخه 20 ژانويه شوراي‎ امنيت‎ سازمان‎‎ ملل‎‎ و در قطعنامه‎‎ 200368 مورخه 25 آوريل كميسيون حقوق‎ بشر سازمان‎ ملل‎ تصريح‎ و تاكيد شده‎‎‎‎ است‎‎ كه همه دولت ها در مبارزه با تروريسم‎ بايد تعهداتي‎‎ را كه‎‎‎ در چارچوب‎ حقوق‎ بين‎‎‎الملل‎ به ويژه موازين بين المللي حقوق‎‎ بشر و حقوق بين‎المللي‎ بشر دوستانه‎‎‎‎ به عهده گرفته اند رعايت‎ كنند. با اين‎ وجود مقررات‎ تهديد كننده‎ حقوق‎ و آزادي‎‎ هاي اساسي‎‎ مراجع‎ اختصاصي و دادگاههاي‎ فوق‎ العاده‎‎‎ كه انجام‎ دادرسي‎ عادلانه‎ را دشوار و گاه غيرممكن‎ مي‎ سازد زير پوشش‎ مبارزه‎‎‎ با تروريسم‎ توجيه شده و مشروعيت‎ يافته‎اند. نگراني‎‎‎‎‎ مدافعان‎‎ حقوق‎ بشر زماني فزوني مي يابد كه‎‎ مشاهده ميكنند موازين بين‎‎‎ المللي‎ حقوق‎ بشر نه‎‎‎‎‎ فقط از سوي‎ مخالفان شناخته شده آن به بهانه نسبيت‎ فرهنگي‎‎‎‎‎‎ نقض‎ مي شود بلكه‎ در دموكراسي هاي‎ غربي يعني در كشورهايي كه‎‎خود جزو نخستين‎‎‎ تدوين كنندگان منشور ملل‎ متحد و اعلاميه جهاني‎ حقوق‎ بشربوده‎‎اند نيز اين‎‎ اصول‎‎ پايمال مي‎ شود و بر اين بستر است‎ كه صدها انساني‎‎ كه‎‎‎ درجريان‎ درگيريهاي‎ نظامي دستگير شده اند ماهها است‎ كه در گوانتانامو در زندان‎‎ به‎‎‎ سر مي‎‎ برند بدون آنكه از حقوق‎ پيش‎ بيني شده درعهدنامه‎‎ هاي‎ بين‎ المللي‎‎ ژنو ، اعلاميه جهاني حقوق‎‎ بشر و ميثاق بين‎المللي‎‎‎ حقوق‎ مدني و سياسي برخوردار باشند.
پرسشي‎ كه ميليونها شهروند جامعه مدني‎‎ بين‎المللي در سالهاي‎ گذشته‎‎‎‎ و به ويژه در چند ماه اخير از خويش‎ كرده‎‎‎ و مي‎‎كنند اين‎ است‎ كه چرا برخي از تصميم‎ها و قطعنامه هاي‎‎ شوراي امنيت‎ سازمان‎‎ ملل‎ لازم‎ الاجرا بوده‎‎ اما برخي‎ ديگر از اين قطعنامه ها هيچ‎ گونه‎ ضمانت‎ اجرايي‎ ندارد.
اين سئوال‎ مطرح‎ است‎‎ كه‎‎‎‎‎ چگونه است كه در35 سال‎‎ گذشته دهها قطعنامه سازمان‎ ملل متحد درباره‎‎‎ اشغال‎‎ سرزمين‎‎هاي‎ فلسطين توسط دولت‎ اسرائيل به موقع‎ اجرا گذاشته نشده‎‎اند اما كشور و مردم‎ عراق‎ در 12 سال‎ گذشته يك‎ بار با تجويز شوراي‎ امنيت‎‎‎ و بار ديگر با وجود مخالفت شوراي‎ امنيت سازمان‎ ملل‎ متحد مورد حمله‎‎ و هجوم‎‎ نظامي‎‎ و تحريم اقتصادي‎ و در نهايت‎ اشغال‎ نظامي واقع‎ شده اند.
خانم‎ ها و اقايان!
‎‎اجازه‎‎ بدهيد از كشور، منطقه، فرهنگ‎ و كيش‎ خود سخن بگويم‎ . من‎‎‎ ايراني‎ هستم و از نوادگان كورش‎ كبير .همان امپراطوري‎ كه‎ 2500 سال‎‎ قبل در اوج‎ قدرت‎‎ اعلام‎ كرد اگر مردمان‎ نخواهند، برآنها حكومت نخواهم‎ كرد و تعهد كرد كسي‎‎ را به‎ تغيير دين‎ و مذهب‎ خود وادار نميكند و آزادي‎‎ را براي همگان‎‎‎ تضمين مي‎‎ كند. كتيبه‎ كورش‎ كبير يكي از مهمترين اسنادي‎ است‎ كه‎‎ در تاريخ‎ حقوق‎ بشر بايد مورد مطالعه قرار گيرد. من‎ مسلمانم‎‎ و از قول‎ پيامبر اسلام در قرآن‎ آمده‎‎‎ است‎ كه شما به كيش‎ خود باور داريد و من‎‎‎‎ به‎‎ دين خود باور دارم‎. همان كتاب‎ آسماني‎ رسالت‎ همه پيامبران را دردعوت‎‎ انسانها به‎ برقراري‎ عدالت مي‎داند. تمدن‎‎ و فرهنگ‎ ايران پس‎ از اسلام‎‎‎ هم با بشردوستي‎ و احترام به‎‎ جان‎‎ و عقيده و مذهب‎ ديگران و ترويج‎ تسامح ‎و مدارا وپرهيز از خشونت‎‎ و خونريزي‎ و جنگ‎ آميخته‎‎ و ممزوج‎ شده است .
ستارگان آسمان ادب‎ ايران بويژه ادبيات‎ عرفاني‎ ما از حافظ و مولوي‎‎ وعطار گرفته‎ تا سعدي و ناصر خسرو، سنايي‎‎ و نظامي نمايندگان‎‎ اين فرهنگ‎ بشردوستانه‎ هستند. پيام اين فرهنگ‎ بشردوستانه‎‎ دراين‎ شعر سعدي‎ تجلي‎ يافته است :
بني‎ آدم‎ اعضاي‎ يكديگرند كه‎ درآفرينش‎ ز يك‎ گوهرند
چو عضوي‎ به‎ درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار
بيش‎ از يكصد سال‎ است‎‎ كه‎‎ مردم‎ ايران‎‎ با چالشهاي‎ پياپي‎ بين سنت و مدرنيته روبرو هستند. برخي‎‎ با تمسك‎ به‎‎‎ سنتهاي‎ ديرين‎ سعي داشته و دارند كه دنيا را از چشم‎ پيشينيان‎‎ بنگرند و با معيارهاي‎ ارزشي‎ گذشتگان با مسايل‎ و مشكلات‎ دنياي‎‎ كنوني‎ برخورد نمايند. اما بسياري ديگر با احترام‎ به‎‎ گذشته تاريخي‎‎‎ و فرهنگي و كيش‎ و مذهب‎ خود ميخواهند با تحولات‎ جهان‎ همگام‎ شوند و از غافله‎‎‎ تمدن‎‎ و پيشرفت‎ و توسعه عقب‎ نمانند. مردم‎ ايران بويژه درسالهاي‎ اخير نشان‎ دادند كه‎‎ مشاركت‎ درامور را حق‎ خود مي‎‎ دانند و مي خواهند كه سر نوشتشان‎‎ را خودشان رقم‎ بزنند. اين‎‎ چالش‎ نه‎‎‎ تنها درايران كه دربسياري‎‎ از كشورهاي اسلامي‎‎ نيز به چشم‎ مي خورد. برخي‎‎ از مسلمانان‎‎ بااين دستاويز كه‎ دمكراسي وحقوق‎ بشر با تعاليم‎ دين‎ اسلام‎ و ساختار سنتي‎‎ جوامع‎ اسلامي سازگاري‎‎‎ ندارند حكومتهاي استبدادي را توجيه‎‎‎‎ كرده و مي‎‎ كنند و درواقع‎ حكومت‎ كردن‎ به شيوه سنتي و پدرسالارانه ‎‎‎‎‎‎و قيم‎ مابانه بر مردمي‎‎ كه به حقوق‎ خود آگاه هستند به آساني ممكن‎‎‎ نيست .
اسلام‎ ديني‎ است كه‎‎‎ نخستين خطابش‎ به پيامبر با كلمه بخوان آغاز مي‎‎ شود .درقرآن‎‎ به‎‎‎ قلم‎ وآنچه مي نويسد سوگند ياد كرده اند. چنين خطاب‎ و پيامي‎‎‎ نمي تواند با آگاهي، دانش‎ و خردورزي‎‎ و آزادي انديشه‎ و بيان‎‎ و پلوراليسم‎ فرهنگي‎ به‎ جدال‎ برخيزد. وضعيت‎ تبعيض‎ آميز زنان دركشورهاي‎ اسلامي‎‎ نيز چه‎‎‎ در زمينه حقوق‎‎ مدني و چه در قلمرو حقوق اجتماعي‎‎‎، سياسي و فرهنگي در فرهنگ‎ پدرسالار و مردسالار حاكم‎ بر اين‎ جوامع‎ ريشه‎‎‎‎ دارد و نه دردين‎‎‎ اسلام‎. اين فرهنگ‎ همانگونه كه برابري‎ حقوق‎ زن و مرد و رهايي‎‎ زن‎ از سلطه‎ مرد را باور ندارد آزادي‎ و دموكراسي را هم‎ بر نمي‎‎‎تابد. زيرا موقعيت‎ تاريخي ، سنتي حاكمان‎‎‎ و متوليان آن فرهنگ‎ به‎ مخاطره‎ مي‎افتد.
به‎‎‎‎ كساني‎ كه نظريه برخورد تمدن‎ ها را طرح‎ كرده اند و جنگ‎ و دخالت‎ نظامي‎ را براي‎‎ اين‎ منطقه‎‎‎ تجويز كرده اند و براي توجيه اعمال‎ و افكار خود، بر عقب‎ ماندگي‎‎‎‎ هاي‎‎ اقتصادي ،اجتماعي ،فرهنگي و سياسي منطقه‎ جنوب‎ استناد مي‎‎ كنند بايد گفت‎ اگر شما موازين‎‎ بين المللي حقوق‎ بشر و از جمله‎‎ حق‎ تعيين‎‎ سرنوشت‎‎ ملت ها را جهان شمول‎ مي‎ دانيد و اگر به رجحان‎ و برتري‎‎ دموكراسي‎‎‎ پارلماني بر ديگر نظامهاي سياسي اعتقاد داريد نمي‎ توانيد بخل‎ ورزانه‎‎‎ و خودخواهانه فقط به آسايش‎ و امنيت‎ خود بينديشيد . جستجوي‎‎‎‎ ساز و كارهاي نوين‎ براي آنكه‎‎ كشورهاي منطقه جنوب‎ هم‎ قادر شوند تا با حفظ استقلال‎ سياسي‎‎ و تماميت‎ ارضي كشورهايشان‎ به‎‎‎ حقوق‎ بشر و دموكراسي‎ دست‎‎ يابند بايد در سرلوحه هاي‎ تحولات آينده سازمان‎‎ ملل‎ متحد و مناسبات‎ بين المللي‎ قرار گيرد.
تصميم‎ كميته صلح‎ نوبل‎ در اعطاي جايزه سال‎ 2003 به‎‎ من‎‎‎‎‎ به عنوان نخستين ايراني‎ و نخستين زن از يك‎ كشور مسلمان‎‎‎ ، به‎ من و ميليونها ايراني‎‎ و شهروند كشورهاي‎ اسلامي اين نويد را مي‎ دهد كه‎‎‎ كوشش‎‎ و تلاش و مبارزه هاي‎ ما را در راه تحقق‎‎ حقوق بشر و برقراري‎ دموكراسي‎‎‎ در كشورهايمان‎ از حمايت‎ و پشتيباني و همبستگي جامعه‎ مدني‎‎ بين‎ المللي برخوردار است‎. اين‎‎ جايزه‎‎‎‎ ، جايزه مردم‎‎ ايران ، جايزه مردم كشورهاي‎ اسلامي‎ و جايزه مردم‎ كشورهاي‎‎ منطقه‎ جنوب‎ است‎ براي استقرار حقوق‎ بشر و دموكراسي .
خانم‎ ها و آقايان‎‎!
در مقدمه‎‎ اين گفتار از حقوق‎ بشر به عنوان‎‎ تضمين كننده‎ آزادي‎ ،عدالت‎ و صلح‎ ياد كردم‎ . اگر حقوق‎ بشر در قوانين‎‎ مدون تجلي‎ نيابد و از سوي‎ دولت‎ ها به‎‎‎ مرحله اجرا گذاشته نشود، به‎‎‎‎ تعبير مقدمه اعلاميه جهاني‎ حقوق‎ بشر انسان‎ راه ديگري‎ جز قيام‎ بر ضد ظلم‎ و فشار ندارد.انسان‎‎‎ تهي‎ شده‎‎ از كرامت‎ ، انسان محروم‎ مانده از حقوق‎ بشر، انسان گرسنه‎‎، انسان‎‎‎ مقهور قحطي‎ و جنگ‎ و بيماري‎ انسان تحقير شده ، انسان غارت‎‎ شده‎‎ در مقام‎ و موقعيتي‎‎ نيست كه با راهنمايي خرد و منطق‎ براي‎ احياي‎ حقوق‎ از دست‎ رفته‎‎ اش‎ مبارزه كند.
اگر دنياي قرن بيست و يكم مي‎ خواهد از دور و تسلسل‎ خشونت‎ و ترور و جنگ‎ رهايي‎ يابد و تجربه‎‎ قرن‎‎ بيستم‎ ، اين فاجعه بارترين‎‎‎ قرن بشريت‎، تجديد نشود، راه‎ ديگري‎ جز شناسايي‎ و تامين تمام‎ حقوق‎ بشر براي‎ همه‎ انسان‎ هافارغ از نژاد ، جنس‎ ، مذهب‎ ، مليت‎‎ و وضعيت اجتماعي‎ ندارد.

به‎ اميد فرا رسيدن‎‎ آن روز

گفتني‎ است‎ در مراسم‎‎ اهداي‎‎ جايزه‎‎ صلح‎ نوبل‎ به خانم عبادي ، وليعهد نروژ واعضاي‎‎ كميته‎‎ جايزه صلح‎ نوبل‎ و شماري از مقامات‎ و نمايندگان‎ جوامع‎ بين‎المللي‎ شركت‎ داشتند.
کد خبر 43652

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha