۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۵۳

مهر گزارش می‌دهد؛

تکرار حادثه ریزش سقف/علت وقوع حادثه در دانشگاه رازی اعلام می‌شود

تکرار حادثه ریزش سقف/علت وقوع حادثه در دانشگاه رازی اعلام می‌شود

کرمانشاه-مشابه حادثه ریزش سقف در دانشگاه رازی در سال گذشته نیز اتفاق افتاده بود که روابط عمومی دانشگاه رازی کرمانشاه با تیتر «حادثه‌ای که به خیر گذشت» از آن گذشته بود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - آرزو کرمی: دانشگاه رازی کرمانشاه، یک دانشگاه دولتی در این شهر است که تأسیس آن نخستین بار در سال ۱۳۲۷ مطرح و در بهمن ۱۳۵۱ یعنی ۲۴ سال بعد احداث شد. در شروع سال تحصیلی ۱۳۵۲-۱۳۵۱ با پذیرش ۲۰۰ دانشجو در چهار رشته فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و ریاضی موجودیت خود را اعلام کرد و بعدها با تأسیس چندین دانشکده شامل علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم ورزشی و تربیت بدنی، ادبیات و علوم انسانی و شیمی توسعه یافت.

این دانشگاه هر ساله میزبان تعداد بالایی از دانشجویان بومی و غیربومی و حتی خارج از کشور که اکثراً از کشور عراق به صورت غیر بورسیه هستند، است.

از لحاظ جایگاه و رتبه علمی، دانشگاه رازی از نظر تعداد ارجاعات به هر مقاله ISI برترین دانشگاه کشور طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۸ بوده و مقام برتر ارزیابی عملکرد دانشگاه‌های کشور را در سال ۱۳۸۷ کسب کرده است و در ۱۳۸۹ نیز به همراه دانشگاه بوعلی سینا، برترین دانشگاه‌های جهان اسلام از لحاظ شاخص میانه استنادی هنجار شده شناخته شد. همچنین در کسب رتبه‌های جهانی نیز دارای جایگاه است. این دانشگاه تاکنون ۱۰ هزار و ۶۵۶ مقاله در نشریات و همایش‌های داخلی و هفت هزار و ۲۹۶ مقاله بین‌المللی منتشر کرده است.

دانشگاه رازی کرمانشاه در حال حاضر با ۴۵۰ عضو هیئت علمی، ۵۲۴ کارمند، یازده هزار و ۷۵۹ دانشجوی ایرانی و ۷۰۰ دانشجوی غیر ایرانی در ۱۳ دانشکده خود، از برترین دانشگاه‌های دولتی کشور محسوب می‌شود.

ریزش سقف کاذب ۲ کلاس درس به علت باز بودن پنجره‌ها در هنگام طوفان لحظه‌ای

اما دانشگاهی با این چنین سابقه روز گذشته شاهد حادثه ناگواری برای دانشجویانش بود. بر اساس اعلام دانشگاه رازی کرمانشاه؛ در پی طوفان لحظه‌ای و وقوع حادثه در دانشکده اقتصاد و کارآفرینی یازده دانشجوی این دانشگاه مصدوم شدند.

مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه رازی با اشاره به ریزش سقف کاذب ۲ کلاس درس دانشکده اقتصاد و کارآفرینی با بیان اینکه طوفان و باد شدید این حادثه را رقم زده است، در خصوص حادثه ریزش بخشی از سقف کاذب در دانشکده اقتصاد و کارآفرینی توضیحاتی ارائه کرد.

تکرار حادثه ریزش سقف/علت وقوع حادثه در دانشگاه رازی اعلام می‌شود

امین زارع اظهار کرد: ساعت ۱۳ دوشنبه ۲۴ اردیبهشت در پی وقوع طوفان لحظه‌ای و وزش باد شدید، بخشی از سقف کاذب ۲ کلاس در دانشکده اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه رازی دچار ریزش شده و در پی این اتفاق، یازده نفر از دانشجویان حاضر در این ۲ کلاس دچار مصدومیت جزئی شدند.

وی افزود: طبق اعلام دفتر فنی و خدمات عمرانی دانشگاه، علت این حادثه وقوع طوفان شدید و باز بودن پنجره‌های این ۲ کلاس بوده که باد با شدت بالا وارد لایه زیرین سقف کاذب شده و به دنبال آن تایل‌های سقف کاذب از قلاب آزاد شده و بخشی از آن فرو ریخته است.

مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه رازی یادآور شد: مدیریت امور عمرانی و خدمات فنی در حال انجام پیگیری‌های لازم به منظور بررسی قصور احتمالی پیمانکار پروژه و پیگیری حقوقی آن است که اطلاع‌رسانی تکمیلی در این خصوص صورت خواهد گرفت.

مصدومیت دانشجویان مصدومیت جزئی است

وی بیان کرد: به محض اطلاع از وقوع این حادثه تعدادی از مدیران دانشگاه در محل حادثه حضور یافتند و پیگیر وضعیت سلامتی دانشجویان مصدوم هستند.

تکرار حادثه ریزش سقف/علت وقوع حادثه در دانشگاه رازی اعلام می‌شود

زارع گفت: به دنبال این اتفاق، یازده نفر از دانشجویان حاضر در این ۲ کلاس شامل ۱۰ دانشجوی دختر و یک پسر دچار مصدومیت جزئی شدند که اورژانس دانشگاه به سرعت در محل حادثه حضور پیدا کرد و ضمن ارائه خدمات سرپایی به مصدومین، برای اطمینان از سلامت کامل دانشجویان، مصدومین به بیمارستان آیت الله طالقانی کرمانشاه منتقل شدند.

ترخیص دانشجویان مصدوم حادثه از بیمارستان

وی افزود: قبل از اعزام مصدومان، هماهنگی با اورژانس بیمارستان آیت الله طالقانی انجام شد و تعدادی از مدیران دانشگاه در بیمارستان حضور یافته و سریعاً مقدمات پذیرش دانشجویان مصدوم فراهم شد و در حال حاضر نیز بر اساس اعلام پرسنل بیمارستان مصدومیت این دانشجویان جزئی است.

به گفته زارع، عصر همان روز هر یازده دانشجوی مصدوم این حادثه از بیمارستان ترخیص شدند.

بررسی دقیق همه زوایای حادثه ریزش سقف کلاس درس دانشکده اقتصاد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به ریزش سقف کاذب ۲ کلاس درس یکی از دانشکده‌های دانشگاه رازی، گفت: در حال حاضر یک اکیپ فنی و متخصص در حال بررسی دقیق جزئیات این حادثه است.

افشین یگانه اظهار کرد: اکیپ بازرسی و نظارت متشکل از معاونت و کارشناسان مدیریت بحران استانداری، کارشناسان ماده ۳۵ اداره راه و شهرسازی استان و نماینده شرکتی که متخصص در امر سقف‌های کاذب است، در محل حادثه حضور یافتند و از نزدیک موضوع را به صورت تخصصی مورد بررسی قرار دادند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس اعلام دانشگاه رازی علت وقوع حادثه ریزش سقف کاذب بر اثر وزش طوفان لحظه‌ای بوده است، افزود: توسط کارشناسان حاضر از سقف این کلاس‌ها نمونه برداشته شده و در حال آزمایش‌های فنی خاص هستیم تا دلیل واقعی ریزش سقف این ۲ کلاس مشخص شود.

تکرار حادثه ریزش سقف/علت وقوع حادثه در دانشگاه رازی اعلام می‌شود

مقصر اصلی حادثه ریزش سقف کلاس‌ها اعلام خواهد شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با بیان اینکه آزمایش‌ها و بررسی‌های دقیق و کارشناسی شده کمی زمان بر است، خاطر نشان کرد: به محض جمع بندی نهایی در اسرع وقت دلیل واقعی این حادثه که آیا وزش باد موجب این حادثه شده یا سهل انگاری پیمانکار سازنده در استفاده از مصالح و رعایت استانداردها، اطلاع رسانی خواهد شد.

یگانه با تاکید بر پیگیری و نظارت مستمر حادثه، افزود: بحث امنیت و سلامت دانشجویان موضوع با اهمیتی است، لذا با دقت تمام زوایا بررسی خواهد شد.

ریزش سقف کلاس ۱۲۰ دانشکده ادبیات و علوم انسانی در سال گذشته

طبق اعلام دفتر فنی و خدمات عمرانی دانشگاه رازی، علت این حادثه وقوع طوفان شدید و باز بودن پنجره‌های این ۲ کلاس بوده که باد با شدت بالا وارد لایه زیرین سقف کاذب شده و به دنبال آن تایل‌های سقف کاذب از قلاب آزاد شده و بخشی از آن فرو ریخته است.

اما ماجرا به همین ریزش سقف در پی باد شدید و مصدومیت جزئی یازده دانشجوی این دانشگاه ختم نمی‌شود. مشابه همین حادثه نیز در سال گذشته اتفاق افتاده بود که روابط عمومی دانشگاه رازی کرمانشاه با تیتر «حادثه‌ای که به خیر گذشت» آن را اینگونه تشریح کرد: عصر شنبه ۱۳ آبان ماه ۱۴۰۲ حوالی ساعت ۱۴:۴۵، بخش بسیار اندکی از سقف گچی کلاس ۱۲۰ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دچار ریزش شد. خوشبختانه در این حادثه به هیچیک از دانشجویان گرامی آسیبی نرسید. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سوی دفتر امور فنی و نظارت بر طرح‌های عمرانی دانشگاه، عدم رعایت استانداردهای لازم در سقف گچی کلاس عامل چنین حادثه‌ای بوده است.

تکرار حادثه ریزش سقف/علت وقوع حادثه در دانشگاه رازی اعلام می‌شود

گوهری معاون وقت دانشجویی دانشگاه رازی توضیحات تکمیلی در خصوص حادثه ریزش سقف یکی از کلاس‌های درس دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه در سال ۱۴۰۲ را نیز اینگونه توضیح داد: به دنبال ریزش سقف گچی کلاس ۱۲۰ دانشکده ادبیات و علوم انسانی که عصر سیزدهم آبان ماه اتفاق افتاد لازم به ذکر است که ۲ نفر از دانشجویان عزیزمان دچار مصدومیت سطحی شدند.

وی افزود: بلافاصله اورژانس دانشگاه در محل حاضر شد و سریعاً اقدامات درمانی صورت گرفت و سریعاً برای اطمینان خاطر از سلامت دانشجویان عزیز، به بیمارستان آیت الله طالقانی کرمانشاه اعزام و پس از پانسمان و مداوا بعد از نیم ساعت از بیمارستان ترخیص گردیدند.

گوهری یادآور شد: حال این ۲ دانشجوی عزیزمان مساعد است. شایان ذکر است؛ بر اساس اعلام دفتر امور فنی و نظارت بر طرح‌های عمرانی دانشگاه رازی عدم رعایت استانداردهای لازم در سقف گچی کلاس سبب چنین حادثه‌ای بوده است.

لزوم رعایت آئین نامه‌های طراحی سازه

بر اساس آئین نامه‌های طراحی سازه؛ ساختمان‌های دانشگاهی در شرایط مختلف همچون بارگذاری‌ها، آب و هوا و زلزله به عنوان یک نهاد علمی و تخصصی باید عملکرد مناسبی داشته باشند و بر اساس پیوست ششم آئین نامه ۲۸۰۰ زلزله که برای احداث هر سازه‌ای لازم الاجرا است؛ موضوع تخریب المان‌های غیرسازه‌ای مانند جان پناه‌ها، نماها، سقف‌های کاذب، وال پست‌ها و … بود که در برخی موارد حتی منجر به فوت افراد در اثر زلزله می‌شد. این پیوست مجموعه قوانین و مقرراتی را عنوان می‌کند که این المان‌های غیرسازه‌ای چطور باید طراحی و چطور اجرا شوند تا ایمن‌ترین وضعیت را به‌دنبال داشته باشند.

لذا ایمنی و کیفیت سازه‌ها یکی از بخش‌های مهم احداث هر سازه‌ای است که آئین‌نامه‌های موجود با در نظر گرفتن استانداردها و الزامات فنی، جان و مال افراد را تضمین می‌کنند.

کد خبر 6106244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      0 0
      مسئولان باید جواب بدن
    • ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      0 0
      خوب گناه دارن دانشجوها