۱۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۴

رئیس سازمان محیط زیست:

تنها ۹ مورد از ۲۶۳ طرح توسعه را رد کردیم

تنها ۹ مورد از ۲۶۳ طرح توسعه را رد کردیم

رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرد این سازمان طی مهلت ۶ ماهه‌ای از جانب رییس جمهوری از میان ۲۶۳ طرح توسعه که از سال‌های قبل معطل محیط زیست بوده‌اند تنها ۹ طرح را مردود اعلام کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار ضمن تبریک این روز گفت: امیدوارم که شما خبرنگاران همیشه با تلاش و شفافیتی که ایجاد می‌کنید جامعه اطلاعات درستی را داشته باشد تا بتواند قضاوت درستی در مورد مسائل کشور در اختیار داشته باشد.

عیسی کلانتری ضمن تسلیت به مناسبت شهادت محیط‌بان علی خواجویی افزود: همین جا از نمایندگان مجلس می‌خواهم لایحه‌ای که اکنون بیش از یک سال است در کمیسیون‌های مجلس در حال رفت و آمد است برای محیط‌بانانی که واقعاً جان بر کف هستند و واقعاً هیچ حمایتی نمی‌شوند هرچه سریع‌تر تصویب کنند تا اینجا بر کفان بتوانند با خیال راحت‌تری از طرف مردم ایران از محیط زیستشان دفاع کنند.

وی تأکید کرد: یک سال از آغاز به کار دولت دوازدهم گذشته است و زمانی که ما به سازمان آمدیم کشور مشکلات عمده‌ای در بخش توسعه داشت و تمام دستگاه‌هایی که نمی‌توانستند وظایف خودشان را انجام دهند بهانه محیط زیست می‌آوردند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: با تلاش همه سازمان در تهران و استان‌ها و دستور مؤکد رئیس جمهور مبنی بر مهلت ۶ ماهه برای تعیین تکلیف‌ طرح‌هایی که معطل محیط زیست بودند، طی یک سال گذشته از ۲۶۳ طرحی که  مطرح بود تنها حدود ۹ مورد را مردود اعلام کردیم و چیزی حدود ۸۰ مورد به دستگاه ذی‌ربط مشروط اعلام شد.

کلانتری با بیان اینکه این طرح‌ها ۱۷۰ هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند گفت: خواهش من از دستگاه‌های اجرایی این است که هر چه سریعتر این طرح‌ها را اجرا کنند. قبلا تمرکزی را در سازمان شاهد بودیم که برای ابتدایی‌ترین تصمیمات اقصی نقاط کشور باید تهران نظر می‌داد اما این مشکل را رفع کردیم و ۹۵ درصد اختیارات رییس سازمان را به مدیران کل استان‌ها واگذار کردیم.

وی ادامه داد: خود مردم نسبت به محیط زیست حساست نشان می‌دهند و خودشان کمک می‌کنند. البته افراد خلافکار و قانون شکنی مثل شکارچیان دیروز که محیط‌بان ما را شهید کردند داریم اما در خیلی از زیستگاه‌ها و اطراف پارک‌های ملی انصافا روستاها پا به پای محیط‌بانان از حیات وحش حراست کرده‌اند. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: طی بازدیدی که از هورالعظیم داشتیم و با اجازه مرزبانی از مرز عبور کردیم دیدیم که عمده مشکل در ۱۰ -۱۵ کیلومتری مرز ایران است و این طرف هیچ مشکلی نداریم اما طرف عراق هیچ آبی نیست و از کل هور در عراق یک نوار هفت هشت کیلومتری در نزدیک مرز ایران همیشه آتش می‌گیرد.

کلانتری تأکید کرد: اینکه نمی‌شود یک هور با آن عظمت تنها در نزدیکی مرز ایران آتش بگیرد. این موضوع باعث شد مرزبانان ما به عمدی بودن آتش‌سوزی هم تردیدهایی داشته باشند. با وزیر محیط زیست عراق گفتگو کردیم و قول همکاری دادند.

وی ادامه داد: باید در سیاست‌هایمان تجدید نظر کنیم ببینیم واقعاً در جایی مثل سیستان اولویت با کشاورزی است یا حفظ محیط زیست؟ باید گرد و غبار مدیریت شود یا اندکی محصولات کشاورزی تولید شود؟

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: در مورد پسماندها که یکی از اولویت‌های دولت بود مجلس دست ما را بست. دولت پیش‌بینی کرده بود ۱.۳ میلیارد دلار از محل صندوق به ویژه در استان‌های شمالی کشور سرمایه‌گذاری شود اما مجلس به هر دلیلی اجازه چنین استفاده‌ای از صندوق را به دولت نداد و در این زمینه خاص با مشکلات فراوان به ویژه در استان‌های شمالی کشور رو به رو هستیم. رودخانه‌ها آلوده است جنگل‌ها آلوده است و جای مناسبی برای دفن پسماند وجود ندارد و امیدوارم امسال در بودجه پیشنهادی مشکل سال گذشته برطرف شود.

کلانتری ضمن بیان این که سیاست اصلی ما عدم تمرکز است تأکید کرد: مشکلاتی در خود سازمان داشتیم. سازمان بسیار متمرکز که ابتدایی‌ترین تصمیمات در اقصی نقاط کشور منوط به تأیید تهران بود. تمرکزی که حتی در دستگاه‌های نظامی هم وجود نداشت. این معضل را حل کردیم و بیش از ۹۵ درصد اختیارات رئیس سازمان را الان مدیران کل استان‌ها دارند و هیچ نیازی به مراجعه به تهران ندارند مگر در موارد حساس و طرح‌های خیلی بزرگ ملی که میاز به هماهنگی با تهران باشد.

وی ادامه داد: مجلس طرح‌های ارزیابی را در برنامه ششم به ما ۶۰ روز وقت داده‌است. شرط ما این بوده که حداکثر ظرف ۴۵ روز باید به ما پاسخ بدهند در حالی که این قبلاً سال‌های سال طول می‌کشید و اکنون ۹۰ درصد طرح‌ها در ۴۵ روز پاسخ داده شده است. دستگاه‌های اجرایی دیگر این بهانه که محیط زیست مانع ماست ندارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: یکی از مسائل جدی ما که پارسال هم خیلی از خبرنگاران ایراد گرفتند از بین رفتن تالاب‌های کشور یعنی آب است. متأسفانه تالاب‌های ما حال و روز خوشی ندارند چرا که اصلاً آبی در دست ما نیست. بعضی تالاب‌ها مثل شایگان و هورالعظیم را می‌شود کمک کرد و احیا کرد و خیلی از تالاب‌های ما در انتهای حوضه‌های آبریز هستند و به دلیل خشکسالی و تغییر اقلیم، برداشت بیش از حد آب توسط بخش کشاورزی و عدم توجه در گذشته به حقابه‌ها خیلی از تالاب‌های امروز یا خشک شده‌اند یا در مرحله‌ خشک شدن هستند.

کلانتری تأکید کرد: الان واقعاً در این زمینه احیای تالاب‌ها هم نیاز به صرفه‌جویی در مصرف آب داریم هم نیاز به همت وزارت نیرو داریم و اولویت سهم آب زیست محیطی را به موازات آب شرب یعنی جلوتر از صنعت و کشاورزی قائل می‌شویم. چرا که ضرر و زیانش را همه مردم و دولتمردان می‌بینند. وقتی یک تالاب منصوری در جنوب شرق اهواز بخواهد احیا شود سال گذشته و امسال صدها میلیارد تومان دولت مجبور شده پول خرج کند. یعنی تالاب‌هایی که در گذشته به آسانی از دست دادیم الان باید با سرمایه‌گذاری‌های متناوب احیا کنیم.

وی ادامه داد: در هیچ یک از طراحی‌های بهره‌برداری از منابع آب کشور سهمیه زیست محیطی قائل نبودند. اگر جایی سیلی می‌آمد یا آبی اضافه می‌بود به تالاب می‌رفت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: در همین خوزستانی که امروز واقعاً مشکل آب دارند و البته الحمد لله آب شربشان تأمین شد ولی هنوز مشکلات زیست محیطی شان سر جای خود باقی است. امسال برای مهار ریزگردهای داخلی در استان خوزستان ۳۵۰ میلیارد تومان بودجه گذاشته‌ایم که این بخش خیلی کمی از ریزگردها را مهار خواهد کرد.

کلانتری تأکید کرد: وقتی اهمیتی به محیط زیست نمی‌دهیم و مشکلاتش را مجسم می‌کنیم و با آن رو به رو می‌شویم ده‌ها برابر سودی که قبلاً برده‌ایم باید هزینه بکنیم.

وی ادامه داد: در خوزستان حقابه زیست محیطی آنچه ما تعریف می‌کنیم حدود ۶ میلیارد است اما آنچه وزارت نیرو می‌گوید ۴.۵ میلیارد متر مکعب است. اگر این نباشد چندین برابر تولیدات کشاورزی استان باید هزینه کنیم تا خسارت‌ها برطرف بشود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: باید واقعاً در راستای یک استراتژی حرکت کنیم و استراتژی سازمان محیط زیست توسعه پایدار است. هر چیزی در جای خودش خوب است. به اصطلاح می‌گویند زعفران در مزرعه گندم علف هرز است.

کلانتری تأکید کرد: نیروی انسانی متخصص را باید تقویت کنیم و کمبودهایمان را از بخش‌های دیگر مثل دانشگاه‌ها و بخض خصوصی تأمین می‌کنیم.

کد خبر 4368132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha