۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۱۴

تازه های نشر؛

ساحل نیروانه، شرح سوتره دل منتشر شد

ساحل نیروانه، شرح سوتره دل منتشر شد

کتاب ساحل نیروانه شرح سوتره دل (متن بودایی مهابانه بر اساس تفسیرهای هندی و تبتی) تالیف علیرضا شجاعی از سوی انتشارات سمت به تازگی منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سوترۀ دل شکل کوتاه شدۀ سوترۀ دل کمال فراشناخت، یک متن مهم بودایی مهابانه، به ویژه سنت و جره یانه در تبت است که تاریخ نگارش آن را حوالی ۳۵۰ میلادی دانسته اند. از آنجا که این سوتره، چکیده یا لب یا شکل خلاصه شدۀ آثار کمال فراشناخت است، نام سوترۀ دل بر آن نهاده اند.

مجمل شدن این سوتره علاوه بر دشوارفهم کردن آن، با تغییرات بزرگی همراه بوده است که آن را نیازمند تفسیر کرده است. اگرچه سنت مهایانه گسترش تدریجی و سپس مجمل شدن آن را نمی پذیرد ، همه را سخنان بودا می داند که در یک زمان و یک مکان از زبان وی جاری شده است.

از سوترۀ دل دو نسخه، کوتاه و بلند در دست است که نسخۀ دوم آن یک مقدمه و مؤخره دارد؛ اما حتی نسخۀ بلند این سوتره نیر کوتاه ترین متن بودایی به شمار می آید.

ساختار این سوتره مانند سوتره های دیگر به شکل پرسش و پاسخ است. شرح و تفسیرهای کاملاً متفاوتی که مفسران جهان بودایی از سوترۀ دل کرده اند آن قدر متنوع است که خواننده را در فهم این سوتره سردرگم می کند.

فهرست عناوین کتاب به شرح زیر است:

فصل اول: سوتره دل و مفسران هندی و تبتی آن

فصل دوم: تفسیرهای هندی

فصل سوم: تفسیرهای تبتی

کتاب ساحل نیروانه شرح سوتره دل (متن بودایی مهابانه بر اساس تفسیرهای هندی و تبتی) تالیف علیرضا شجاعی از سوی انتشارات سمت در ۲۲۸ صفحه به قیمت ۱۴۰ هزار ریال منتشر شده است.

کد خبر 4385071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha