۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۰۹

مهر گزارش می دهد؛

نمایشگاه توانمندی های مس دست یاری صنعت مس برای حمایت از تولید ملی

نمایشگاه توانمندی های مس دست یاری صنعت مس برای حمایت از تولید ملی

رفسنجان - صنعت مس به عنوان صنعت مادر و دارای نقشی مهم و تاثیرگذار در صنعت و اقتصاد کشور اقدام به برپایی نمایشگاه توانمندیها و نیازمندیهای مجتمع مس سرچشمه کرده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها؛ صنعت مس از نظر ایجاد اشتغال و درآمدزایی از اهمیت بالایی برخوردار است. ایجاد صنایع پایین دستی و تأمین نیازهای این صنعت بزرگ کشور می تواند اشتغالزایی مناسبی برای رفسنجان که بزرگترین معدن مس روباز دنیا را در خود جای داده است، ایجاد کند.

در این رابطه روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه، نمایشگاه توانمندیها و نیازمندیهای مجتمع مس سرچشمه را به مدت سه روز در دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان برگزار کرده است.

مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان در آئین افتتاح این نمایشگاه که دوشنبه شب با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد، با بیان اینکه شرکت ملی صنایع مس ایران جزء پنج شرکت بورسی کشور است، تأکید کرد: شرکت مس همیشه یک صنعت بسیار مطمئن برای سرمایه‌گذاری‌ با وضعیت مالی خوب بوده است و فلز استراتژیک مس بخش عمده از مشکلات حوزه صنعت در کشور را به دوش می کشد و با این ظرفیت آماده همکاری با جوامع پیرامونی خود را داریم.

حسین احمدی افزود: اینکه می‌گویند چرا منطقه صنعتی نیست باید گفت شاید نیازی نبوده، استان کرمان قطب کشاورزی بوده و بیشتر در حوزه کشاورزی کار می‌کردند و در حوزه صنعتی ورود نکرده الان مشکلاتی که برای کشاورزی پیش آمده مسائل آب و خشکسالی شاید لزوم بازنگری در عقاید و اعمال‌مان را بطلبد و باید از فرایند کشاورزی به سمت صنعتی شدن برویم حتی کشاورزی مکانیزه هم ضرورت است.

وی ادامه داد: شرکت مس به عنوان شرکتی که ظرفیت بسیار خوبی در حوزه تولیدات و ذخائر معدنی دارد و در حوزه ذخائر جزء ۱۰ کشور اول دنیا بوده و در حوزه تولید در آسیا رتبه خوبی داریم.

مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان تصریح کرد: شرکت مس در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی متعهد است و در این راستا سیاست شرکت استفاده حداکثری از توان داخلی و ظرفیت های کشور است و خود را متعهد به کار در این حوزه می‌داند.

وی بیان کرد: مواد مصرفی قطعات کارخانه‌ها و صنایعی که توجیه اقتصادی دارد همکارانم برنامه‌ریزی می‌ کنند که به خوبی مدیریت شود حتی اگر شرایط تحریم نباشد هم مس بخش عمده مشکلات صنعت کشو را به دوش می کشد.

مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان  اظهار کرد: در حوزه مسئولیت های اجتماعی در حوزه ساخت و تولیدات داخلی، جامعه پیرامون ما تامین کنندگان و سازندگان کالا هستند که باید از ظرفیت آنها استفاده شود، شرکت مس اخیرا کمیته ساخت داخلی را تشکیل داده که وظیفه شناسایی اقلام مورد نیاز شرکت، اقدامات مهندسی در خصوص تهیه اسناد و مدارک، مهندسی معکوس، مهندسی مجدد و کارگروه‌های ساخت و کنترل کیفیت را بر عهده دارد.

وی گفت: شرکت مس در این زمینه پیشقدم شده و جلساتی را با صنعتگران بزرگ برگزار کرده و درخواستهای خود را به همه ذینفعان ارائه داده و از آنها تقاضای همکاری کرده است.

مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان بیان کرد: در زمینه های دیگر نیز پیشنهادهایی شده از جمله در زمینه توسعه زیرساختهای آموزشی، توسعه زیرساختهای منابع انسانی و کمک به برگزاری دوره های آموزشی شرکتهای هدف و پیاده سازی استانداردها آمادگی دارد به همه جوامع پیرامونی کمک کند.

احمدی افزود: شرایط کنونی ایجاب می کند که دست به دست یکدیگر از این بحران عبور کنیم و بتوانیم از ظرفیت شهر و منطقه خود و تمام جوامع پیرامونی خود و کل استان استفاده کنیم.

وقوع اتفاقات بزرگ در تکمیل زنجیره‌ ارزش افزوده مس

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این مراسم گفت: در استان بالای ۵.۸ میلیارد تن ذخایر اثبات شده و شناخته شده معدنی داریم که ۴۴ درصد این ذخایر در حوزه مس و ۳۶ درصد در حوزه سنگ آهن است. اگر این ذخایر را همین‌گونه برداشت می‌کردیم به بحرانی تبدیل می‌شد اما در تکمیل زنجیره ارزش‌افزوده در چند سال اخیر بالای ۳۶ هزار میلیارد تومان پروژه‌های تکمیل زنجیره ارزش‌افزوده در استان کرمان اتفاق افتاده که ظرفیت جدیدی ایجاد کرده است.

مهدی حسینی نژاد گفت: در تکمیل زنجیره مس اتفاقات خیلی بزرگ و خوبی افتاده است یک بازار برای تمام صنایع کوچک و متوسط در استان ایجاد شده که اگر خوب مدیریت کنیم به راحتی رونق در واحدهای کوچک و متوسط ایجاد می‌شود.

حسینی‌نژاد توضیح داد: اقلام مصرفی که نیازهای شرکت ملی مس و همین‌طور گل‌گهر را که گرفتیم به طور خاص در گل‌گهر ماهانه ۸۰ میلیارد تومان نیاز مصرفی دارند اگر به آن توجه شود بازار بزرگی در استان ایجاد خواهد شد، در حوزه مس بالای ۶۰۰ میلیارد تومان قطعات مصرفی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که ما در استان داریم عدم همکاری و تعامل با هم است. در استان تشکل‌های صنعتی، انجمن‌ها و ...داریم اما ارتباط بین آن‌ها را اگر رصد کنیم متوجه ضعف می‌شویم دانشگاه‌های استان یک ظرفیت بسیار بزرگی هستند که در قالب شورای معادن دیده شده که از آن استفاده کنیم.

حسینی نژاد عنوان کرد: بهره‌وری را در سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷ رصد کردیم ۶۳ درصد واحدهای ما مشکل بازار و ۴۳ درصد با بحث بهره‌وری مشکل داشتند.

وی گفت: از ظرفیتی که امروز ایجاد شده باید استفاده شود مس اعلام آمادگی کرده است.

راه اندازی صنایع پایین‌دستی مس در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس نیز در این مراسم گفت: در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان صنایع پایین‌دستی در حال راه‌اندازی است و اراضی واگذاری به این بخش ۴۰ درصد زیر قیمت به متقاضیان واگذار خواهد شد و این فرصتی برای سرمایه‌گذاران است. در این وضعیت اقتصادی برگزاری این نمایشگاه توانمندیها می تواند کمک بزرگی به بهبود وضعیت اقتصادی شهرستان می کند.

احمد انارکی‌محمدی با اشاره به اینکه در ۱۰ سال آینده مشکل آب کشاورزی داریم، اظهار کرد: انتقال هر متر مکعب آب از خلیج‌فارس به مس سرچشمه، گل‌گهر سیرجان و چادرملوی یزد چهار دلار هزینه در بر دارد.

انارکی‌محمدی با اشاره به اینکه برگزاری این نمایشگاه می تواند به صنعتگر انگیزه ایجاد کند، بیان کرد: معدن مس سرچشمه بزرگترین معدن روباز خاوریانه است و هشت درصد از برنامه تعریف شده تولید مس جلوتر است.

برنامه ریزی برای تمام نیازهای قابل تامین مس در شهرستان رفسنجان

فرماندار رفسنجان هم در این مراسم با اشاره به اینکه برگزاری این نمایشگاه کار بسیار جالب و خوبی است، گفت: نگرشی که در مدیریت جدید مس سرچشمه به وجود آمده است این است که اقتصاد مقاومتی به واسطه صنایع مس در رفسنجان تبلور عینی داشته باشد.

علیار اسکندری تصریح کرد: امیدواریم با حرکتی که صنایع مس رفسنجان در صنایع پایین دستی انجام می دهد و تلاشی که نماینده برای برقرار کردن ارتباط صنعتگران و مس انجام می دهند کارهای بزرگی در شهرستان انجام شود. صنایع مس رفسنجان به توسعه و برای برون رفت از وضعیت اقتصادی خاص شهرستان می تواند در حوزه گردشگری کمک کند.

فرماندار رفسنجان عنوان کرد: پس از اینکه صنایع مس رفسنجان تصمیم گرفت که در راستای اقتصاد مقاومتی نیازهای خود و صنایع پایین دستی را در رفسنجان ایجاد کند هزار و ۸۰۰ هکتار زمین در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در اختیار آن گذاشتیم.

برگزاری ۳ پنل تخصصی در نمایشگاه

دبیر برگزاری این نمایشگاه نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: اولین نمایشگاه توانمندیها و نیازمندیهای مجتمع مس سرچشمه در بستر اقتصاد مقاومتی از ۵ تا ۷ شهریور ماه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در سالن شهدای گمنام دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان در حال برگزاری است.

محمدرضا رجب پور بیان کرد: این نمایشگاه دربرگیرنده غرفه های بخش های مختلف مجتمع مس سرچشمه شامل زنجیره تامین و بومی سازی قطعات، حوزه معاونت توسعه، حوزه معاونت بهره برداری، معاونت مهندسی و مدیریت انرژی، امور تحقیق و توسعه و امور آموزش و همچنین شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه و شرکت کوشا کانسار می باشد که در این نمایشگاه غرفه های متعددی دارند.

رئیس روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه گفت: در این نمایشگاه سه روزه سه پنل تخصصی بدین نحو که روز اول نشست زنجیره تامین و بومی سازی قطعات، روز دوم نشست آموزش و پژوهش و روز سوم نشست اقتصاد مقاومتی سرمایه گذاری و کارآفرینی در محل غرفه روابط عمومی مس سرچشمه برگزار می شود.

رجب پور ادامه داد: همچنین امکاناتی با حضور نمایندگانی از ادارات صنعت، معدن، تجارت، دارایی، گمرک و اصناف شهرستان در غرفه زنجیره تامین فراهم شده است.

کد خبر 4387449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha