۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۵۲

نقش پارک های علم و فناوری در اقتصاد استان؛

تولید ۱۷ محصول در شرکت های دانش بنیان ایلام

تولید ۱۷ محصول در شرکت های دانش بنیان ایلام

ایلام-رونق فعالیت های پژوهشی در پاک علم و فناوری استان ایلام منجر به شکل گیری هفت شرکت دانش بنیان و تولید ۱۷ محصول شده که نقشی بسیار مهم در اقتصاد استان دارد.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: یکی از مهمترین راهکارها برای توسعه و اشتغال در کشور، ایجاد پارک های علم و فناوری است و از همین رو حمایت از شرکت های دانش بنیان و ایده های مختلف در استان ایلام روند شتابنده ای گرفته است.

قطعا جوانان زیادی در کشور و استان ایلام وجود دارند که صاحب ایده و خلاقیت هستند و یک نهاد حمایتی مثل پاک علم و فناوری برای به ثمر نشستن این خلاقیت ها ضروری است.

استان ایلام با ظرفیت های متعدد و محرومیت های بی شمار قطعا نیازمند وجود شرکت های دانش بنیان برای رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال است.

ایده ها باید سند شوند

مهدی وحیدی یکی از دانشجویان و شهروندان استان در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه گفت: کار پارک های علم و فناوری حمایت از نخبه ها و ایده های جوانان است.

وی در ادامه گفت: تعامل علم و فناوری و دانشگاه باید به صورت عملی باشد، از این طریق می توان ایده هایی که دانشجویان دارند از طریق پارک علم و فناوری به ثمر بنشیند، اما این ارتباط باز کافی نیست و ایده ها باید حامی مالی و اسپانسر هم داشته باشند.

وی افزود: ایده های خلاقانه افراد نخبه باید در جایی ثبت و پروژه تجاری سازی آن انجام شود و در این جا نیازمند یک حامی مالی است که برای آن سرمایه گذاری کند و در یک جا به ثمر برساند.

هفت شرکت با ۱۷ محصول رقابتی

کامران طاهرپور رئیس پارک علم و فناوری استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور است که تحت مدیریت های مختلفی ارائه خدمات می دهند.

وی افزود: پارک علم و فناوری استان ایلام از سال ۹۴ عملا فعالیت رسمی خود را شروع کرده و در این زمینه توانسته است حرکت های بسیار خوبی داشته باشد از جمله این که در پارک علم و فناوری استان ایلام هم اکنون ۴۴ شرکت فناور و ۴۸ هسته فناور وجود دارد که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بیش از ۵۶۸ نفر را تحت پوشش قرار می دهد که ۱۰۰ نفر از این تعداد بیمه هستند.

طاهرپور اضافه کرد: در حال حاضر پارک علم و فناوری ایلام تنها جایگاه و مرجع شرکت های دانش بنیان در استان است، در استان ایلام ۷ شرکت دانش بنیان وجود دارد که همه این شرکت ها در پارک علم و فناوری مستقر هستند و این شرکت ها ۱۷ محصول رقابتی و با کیفیت و تکنولوژی بالا تولید می کنند و مردم استان و حتی کشور خدمات ارائه می دهند.

رئیس پارک علم و فناوری ایلام بیان داشت: پارک علم و فناوری استان در سال های گذشته در بحث صادرات حرکات بسیار خوبی داشته است، در حال حاضر گردشی که از نظر اقتصادی این شرکت ها دارند بسیار خوب بوده و چشم انداز این است که با حمایت هایی که انجام می شود و نیز زیرساخت های لازمی که برای پارک علم و فناوری شکل می گیرد، ما در آینده نزدیک بتوانیم در توسعه پارک علم و فناوری استان گام های خوبی برداشته شود.

توسعه فرهنگی مبتنی بر دانش

وی عنوان کرد: از جمله نیازهایی که برای پارک علم و فناوری لازمه کار بوده داشتن زمین است، از طریق پارک علم و فناوری این زمین ها باید به محققین و افرادی که به پارک های علم و فناوری مراجعه می کنند با قیمت های ارزان واگذار شود و در توسعه کسب و کارهایی که مبتنی بر دانش است نقش آفرینی داشته باشد.

طاهر پور در ادامه گفت: نقش پارک های علم و فناوری در ورود جریان علم و دانش در مقوله های مختلف اجتماع از جمله کسب و کارهای مختلف است به این صورت که با جریان یافتن دانش و مبانی علمی در امور مختلف ارزش افزوده خواهیم داشت و خلق ارزش خواهیم کرد.

وی افزود: برای این که مفاهیم و پارک های علم و فناوری بتوانند در مسیر درست حرکت کنند و جامعه را به سمت شکوفایی اقتصاد مبتنی بر دانش ببرند، اقتصادی که در آن پایداری و حفظ محیط زیست اهمیت دارد ، در کشور ما در حال شکل گیری است.

وی تصریح کرد: در همین راستا در پارک علم و فناوری استان در سطوح مختلف  بر اساس برنامه راهبردی ۵ ساله برای بخش های مختلف و مراجعین آن برنامه ریزی شده است.

طاهرپور اظهار داشت: در مقوله دانش آموزان پکیج آموزشی به صورت کاملا علمی آماده است و با کمک آموزش و پرورش این پکیج در حال اجرا و ارائه است.

وی تصریح کرد: در بحث بانوان نیز در بحث کمپ های کسب و کار مبتنی بر دانش نیز حرکات بسیار خوبی انجام شده که نمونه آن تفاهمنامه ای با کمیته امداد بود که به افراد تحت پوشش کمک کنیم تا کسب و کارهای سنتی خود را به سمت مدرن بودن و بر دانش پیش ببرند و بتوانند رونق بیشتری به کسب و کار خود بدهند.

برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت های استان ایلام

وی افزود: در بحث ارتباط با دانشگاه ها نیز برنامه های مختلفی وجود دارد، انتظار این است که بتوانیم در آینده کشور با توجه به مزیت های مختلفی که چه از نظر جمعیت جوان و تحصیل کرده و چه منابع طبیعی و بحث جغرافیایی و امکانات و پتانسیل های بالقوه ای که وجود دارد، نقش آفرینی کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری ایلام عنوان کرد: در استان ایلام ظرفیت های مختلفی مثل نفت و گاز، پتروشیمی، گردشگری و مرز بین المللی مهران وجود دارد، افزود: در بحث مرز حرکت بسیار خوبی در استان انجام شده و زمینی در اختیار گرفته ایم که قرار است که در آن فن بازار منطقه ای مهران و همچنین نمایشگاه بین المللی محصولات دانش بنیان کشور در آن ایجاد شود که البته مطالعات فاز اول آن پایان یافته است.

وی تصریح کرد: این موضوع با موافقت وزارت علوم شکل گرفته و در اقتصاد مقاومتی استان این موضوع مطرح شده که اگر ما بتوانیم این بحث فن بازار منطقه ای و نمایشگاه دائمی محصولات دانش بنیان کل کشور را در مهران داشته باشیم شک نداشته باشید که در رونق مرز مهران می توان بسیار خوب عمل کرد و از پتانسیل های نهفته بالفعل جهت توسعه استان استفاده کنیم.

طاهرپور ظاهرا در ادامه گفت: در بحث نفت و گاز نیز می توان با ایجاد صنایع پایین دستی توسط شرکت های دانش بنیان، ارزش افزوده ایجاد شود یعنی ماده خامی که در آنجا تولید می شود با تبخیری که در آن صورت می گیرد بتوانند ارزش افزوده بیشتری را برای استان تولید کند.

وی گفت: در همین راستا کمیته مربوط به انرژی و ساماندهی طرح های مربوط به توسعه انرژی در استان شکل گرفته که با همکاری و همیاری همکاران در شرکت نفت و گاز  و پتروشیمی این موضوع را سامان خواهیم داد.

وی افزود: پارک های علم و فناوری پرچم دار و طلایه دار حرکت های نوین اقتصادی در جهت توسعه هستند و در آینده نزدیک پارک های علم و فناوری در ایران می توانند این نقش را با قدرت و اهتمام بیشتری ایفا کنند.

کد خبر 4388220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha