۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۴۷

مانور بین المللی سونامی در سواحل مکران برگزار می شود

مانور بین المللی سونامی در سواحل مکران برگزار می شود

رئیس‎ ‎مرکز ملی پیش بینی و هشدار مخاطرات دریایی پژوهشگاه اقیانوس شناسی از برگزاری مانور بین ‏المللی سونامی در سواحل مکران خبر داد و گفت: این مانور تمرین مقابله با حوادث سونامی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، دکتر علی خوش خلق اظهار داشت: ‏در این مانور یک روزه که ۱۳ شهریور ۹۷ به صورت مشترک با حضور ۲۴ کشور حاشیه اقیانوس هند برگزار می شود، دو ‏سناریوی وقوع سونامی در گسل مکران و گسل سوماترا خواهد بود.

خوش خلق، نام رسمی این مانور بین المللی دوسالانه را «‏lOWave۱۸‎‏» دانست و گفت: افزایش آمادگی برای مقابله با ‏سونامی و تقویت زنجیره هشدار سونامی در داخل کشور و همچنین ارتقای سطح همکاری‌های بین المللی بین کشورهای ‏حاشیه اقیانوس هند به عنوان مهمترین اهداف برگزاری این مانور محسوب می شود. ‏

 عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با بیان این مطلب که پس از زلزله و سونامی ۲۶ ‏دسامبر سال ۲۰۰۴ اندونزی و به بار آمدن تلفات جانی و مالی فراوان در کشورهای محدوده اقیانوس هند، سامانه ای به ‏نام هشدار سونامی اقیانوس هند ایجاد شده است و پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی به عنوان مرکز ‏هشدار سونامی ایران در این سامانه انجام این مانور  را ضروری دانست.

به گفته وی، این مانور به منظور آمادگی مردم و نهادهای دولتی ‏برای مقابله با اثرات منفی سونامی است.‏

رئیس مرکز پیش بینی و هشدار مخاطرات دریایی خاطرنشان کرد: در راستای برگزاری این مانور، یک کارگاه آموزشی در ‏زمینه سونامی و مخاطرات ناشی از آن همزمان در چابهار و جاسک برای مسئولان و شرکت کنندگان در مانور برگزار می ‏شود. ‏

کد خبر 4390866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha