۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۲۸

در نشست خبری مطرح شد؛

برگزاری «هنر برای صلح» تحت‌تاثیر مشکلات مالی/ جزییات اعلام شد

برگزاری «هنر برای صلح» تحت‌تاثیر مشکلات مالی/ جزییات اعلام شد

جزییات برگزاری ششمین جشنواره بین المللی «هنر برای صلح» با حضور دبیران بخش های مختلف در نشست خبری این رویداد هنری تشریح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری ششمین جشنواره بین المللی «هنر برای صلح» قبل از ظهر یکشنبه ۱۱ شهریورماه با حضور فریدون فربود دبیر، رودابه نژاد دبیر اجرایی، رضا یزدانی دبیر بخش تئاتر، محمدعلی غیاثوند دبیر بخش سینما و مانا یگانه مدیر روابط عمومی جشنواره در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست فریدون فربود با ارایه گزارشی از روند اعلام فراخوان در اردیبهشت ۹۷ و دریافت آثار در رشته های مختلف هنری گفت: جشنواره با هدف ایجاد امید و شادی در میان مردم آغاز به کار کرد، اما شاید این هدف با توجه به شرایط موجود تحقق نیابد.

وی با انتقاد از عملکرد یکی از بانک های خصوصی در حمایت مالی از جشنواره «هنر برای صلح» توضیح داد: ما در دوره ششم جشنواره با مشکلات مالی فراوانی روبرو بودیم، چراکه روی قول حمایت یکی از موسسات مالی معتبر حساب باز کرده بودیم، اما این بانک دو ماه برای جواب ما را معطل کرد و حتی امروز صبح هم منتظر پاسخ آنها بودیم که خبری نشد. این در حالی است که قیمت کاغذ طی این دو ماه، چندین برابر شده است و جشنواره «هنر برای صلح» به عنوان یک جشنواره مستقل با مشکل چاپ کتاب روبرو خواهد بود.

دبیر ششمین جشنواره «هنر برای صلح» با بیان اینکه موضوع جشنواره امسال محیط زیست است، گفت: جشنواره هنر برای صلح همچون دوره های پیش دغدغه های زیستی و صلح جهانی دارد و زمانی که نهادها و مسئولان نسبت به بحران آب پیشینه ذهنی نداشتند، ما در جشنواره این موضوع را مدنظر قرار دادیم.

وی درباره نشان صلح و شورای هنری انتخاب این نشان بیان کرد: اعضای شورای هنری برای انتخاب نشان صلح هنوز قطعی نیستند ولی حداقل ۴ نفر در رشته های مختلف هنری برای دریافت نشان صلح کاندید خواهند شد و کاندیدهای این نشان نیز در شب اختتامیه جشنواره معرفی می شوند.

رودابه نژاد دبیر اجرایی ششمین جشنواره بین المللی «هنر برای صلح» با ابراز خوشحالی از استقبال هنرمندان داخلی و خارجی در این دوره، درباره برگزاری جشنواره در پردیس ملت گفت: دوره های قبل جشنواره در خانه هنرمندان و با مشارکت این خانه و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و حتی معاونت هنری کمک شایانی در بین المللی شدن جشنواره داشت، اما در دوره ششم چون آثار باید به صورت تفکیک شده در خانه هنرمندان به نمایش در می آمد و میسر نبود، به پردیس ملت آمدیم.

وی با اشاره به اینکه هزینه های بالا سبب شد جشنواره «هنر برای صلح» در شهرستان ها برگزار نشود، عنوان کرد: حدفاصل جشنواره ششم تا هفتم، قرار است بخشی از آثار راه یافته به ششمین جشنواره در شهرستان ها به نمایش گذاشته شود.

نژاد در ادامه بیان کرد: بخش موسیقی به دلیل همزمانی جشنواره ششم با ماه محرم، حذف شده است، اما در عوض بخش تئاتر به صورت جدی در دوره ششم آغاز به کار می کند.

وی در توضیح بخش های مختلف و تعداد آثار این بخش ها گفت: در ششمین جشنواره بین المللی «هنر برای صلح» ۲۹۰ اثر هنری از کشورهای مختلف به نمایش در می آید که تعداد آثار بخش های مختلف عبارت است از: ۶۴ عکس، ۳۴ مجسمه، ۷۶ نقاشی، ۱۰ چیدمان، ۷ ویدیوآرت، ۴۱ فیلم و ۱۷ تئاتر.

دبیر اجرایی ششمین جشنواره «هنر برای صلح» به اعطای نشان صلح در دوره های پیشین اشاره کرد و گفت: در دوره های قبل جشنواره، نشان صلح را با هدف آرامش برای مردم، به رییس جمهوری و وزیر امور خارجه اعطا کردیم، اما آقای رییس جمهور، آرامش زمانی به وجود می آید که سفره های مردم خالی نباشد. تنها دلگرمی جشنواره «هنر برای صلح» آرامش مردم و ایجاد صلح است.

محمدعلی غیاثوند دبیر بخش سینما ششمین جشنواره بین المللی هنر برای صلح در ادامه نشست در مورد آثار و رشته های این بخش توضیح داد: سینما در جشنواره ششم، سه بخش داستانی، انیمیشن و جوانان زیر ۲۰ سال را مدنظر قرار داده است. در این دوره تفکیک خارجی و ایرانی نداریم، اما درعوض سال تولید فیلم ها ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ است. بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ فیلم ثبت نام کردند و سعی کردیم فیلم هایی انتخاب کنیم که اولین نمایش آنها در آسیا باشد. ۴۱ فیلم انتخاب شد که ۲۰ فیلم اولین نمایش آنها است.

رضا یزدانی دبیر بخش تئاتر ششمین جشنواره بین المللی «هنر برای صلح» نیز به مشکلات تئاتر در کشور اشاره کرد و گفت: برگزاری یک جشنواره تئاتر با وجود مشکلات خیلی سخت خواهد بود و برگزاری آن با نبود حمایت مالی، نشدنی است. خیام وقارکاشانی مدیر تئاتر باران خیلی با ما همکاری کرد و بدون هیچ هزینه ای، سالن باران را در اختیار ما قرار داد.

وی بیان کرد: من، مرتضی مشکات و خیام وقارکاشانی در بخش تئاتر بازبینی آثار را بر عهده داشتیم و بر اساس فراخوان، آثار تولیدشده برای ما ارسال شد.

یزدانی عنوان کرد: ۳۰ فیلمِ اجرا برای ما ارسال شد و همچنین ۶۰ نمایش نیز بازبینی کردیم و از آنها دعوت به حضور کردیم و در نهایت ۱۷ اثر از بین آنها انتخاب شد که بخش صحنه ای شامل ۶ اثر، نمایشنامه خوانی ۴ اثر و پرفورمنس ۳ اثر هستند که یک پرفورمنس در گالری پردیس ملت به نمایش درمی آید.

به گزارش مهر، در پایان نشست پوستر ششمین جشنواره بین المللی «هنر برای صلح» رونمایی شد.

کد خبر 4391931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha