۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۴۷

معرفی کتاب؛

ترجمه کتاب فضای سرمایه گذاری منتشر شد

ترجمه کتاب فضای سرمایه گذاری منتشر شد

سنندج- کتابی با عنوان فضای سرمایه گذاری، شیوه هایی کارآمد برای اصلاح مقررات ساخت و ساز و نحوه اجرای آنها به همت رحیم سرور و سیروان بهرامی ترجمه و منتشر شد.

به گزارش خبرنگارمهر، کتاب فضای سرمایه گذاری، شیوه هایی کارآمد برای اصلاح مقررات ساخت و ساز و نحوه اجرای آنها که تالیف گروه بانک جهانی است، به همت رحیم سرور و سیروان بهرامی ترجمه و منتشر شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است، ساکنین منازل مسکونی، صاحبان املاک و استفاده کنندگان ساختمان های دولتی، بخش عظیمی از افرادی را تشکیل می دهند که اغلب در رابطه با محیط زندگی خود متحمل زیان حاصل از عدم تقارن اطلاعات می شوند.

عدم تقارن اطلاعاتی زمانی رخ می دهد که یکی از گروه ها نه تنها اطلاعات بیشتری نسبت به گروه دیگر دارد بلکه بر منصب قدرت نیز نشسته است. مزیت اطلاعاتی که یک فروشنده ماشین آلات بر خریدار و یا یک شرکت اعطا کننده وام مسکن بر مشتری دارید، از نمونه های بارز مسئله عدم تقارن اطلاعاتی محسوب می شوند.

در حوزه ساخت و ساز و نیز احتمال اینکه مردم عامه مشمول زیان ها و خسارات ناشی از عدم تقارن اطلاعاتی شوند تا حدی بالا است. اقداماتی که دولت ها در زمینه حل این مشکل می توانند انجام دهند تدوین یک چارچوب قانونی کارآمد شامل سازوکارهای انطباقی توانمند و بهینه خواهد بود.

در سراسر دنیا افرادی با راه حل هایی مختص منطقه ای خاص و همچنین راه حل هایی متفاوت، ناکارآمد، پرهزینه و بدون انسجام با این چالش روبه رو شده اند تا آنجا که شواهد چندانی در رابطه با  اعمال شیوه های استاندارد و کارآمد وجود ندارد، در حقیقت در حوزه ساخت و ساز راه حلی  که بیش از همه برای رویارویی با چالش عدم تقارن اطلاعات در سرتاسرجهان اعمال شده است عبارت است از انجام نظارت ها و رویکردهای کنترلی بسیار پیچیده و مبهم که در نهایت نتیجه ای جز عدم تحقق انطباق مطلوب با نیازمندی هایی که از سوی مقررات طراحی و ساخت و ساز تعیین شده را به دنبال نداشته است.

 در سراسر جهان صدور مجوزهای ساخت و ساز همچنان امری پیچیده و دشوار به حساب می آید:هرچند با وجود پیچیدگی های موجود فرصت های بی شماری برای صدور مجوزهای گوناگون و فساد در حوزه ساخت و ساز که در نهایت به ساخت شمار زیادی از ساختمان های غیرقانونی می انجامد را به دنبال داشته است. از طرف دیگر تلاش در راستای افزایش و ارتقاء شفافیت و تبع ارتقاءسطح رعایت قوانین و چارچوب های امنیتی لازم، صرفه جویی در مصرف آب و بهینه سازی مصرف انرژی در حوزه صنعت را می توان دو مقوله مناسب در نظر گرفت. با توجه به سهولت تدوین قوانین کنترل ساخت و ساز ازسوی متخصصان بخش صنعتی، اصلاحات انجام شده در این حوزه به اراتقاء کیفیت کالاهای همگانی منجر می شود.

این کتاب شامل هشت فصل به شرح ذیل است؛

اهمیت اصلاح مقررات ساخت و ساز در فصل یک، سه مورد از اهداف کلی اصلاح مقررات ساخت و ساز شرح داده می شود و همچنین دلایل مثمربودن تلاش هایی که در این زمینه صورت گرفته است را برما آشکار می سازد.

فصل دوم: اصلاحات به عنوان شکل صحیح عمل به قوانین و نه نقض آن، هدف اصلی این فصل اشاره به این نکته مهم است که نادیده گرفتن قوانین راهکار مناسبی نیست، در عوض همان گونه که در این فصل به آن اشاره خواهد شد، راه حل مناسب در این راستا راه حلی تشویقی در مسیر تلاش های مستمری است که متخصصان بخش خصوصی را به سوی تدوین سیاست های اجرایی سوق داده، فناوری های نوین را به کار گرفته و تکنیک های مدیریت ریسک را اعمال می کند، نتایج تحقیقات نشان می دهد که چنین تلاش های مستمری تبعات مثبتی را به دنبال خواهد داشت.

فصل سوم: توزیع و تمرکز اصلاح مقررات ساخت و ساز، این فصل با بکارگیری داده های حاصل از گزارش های هشت ساله پروژه کسب و کار، مروری بر اصلاحاتی که در خلال سناریوی انجام کسب و کار آغاز شه اند و همچنین شیوه های مرسومی که در هر منطقه به کار گرفته می شوند، را ارائه می دهند.

فصل چهارم: هشت سیاست مهم موثر برروی کارایی فرآیند، شفافیت، نتایج اعمال قوانین و هزینه ها. این فصل به ارائه شرح کاملی از هشت سیاست مهم می پردازد که جزء اولویت ها و نکات مهم است.

فصل پنجم: آغاز اصلاحات و بررسی چالش های کلی براساس تجارب بین المللی، در این فصل بر چگونگی آغاز اصلاحات تمرکز می شود و مسائلی همچون انتخاب افراد ذی صلاح، اصلاح مقررات ساخت و ساز و اینکه اصلاحات را به چه شیوه ای باید اعمال کرد در بر می گیرد.

فصل ششم: مروری بر بهترین رویکردها. در این راستا با شیوه های کارآمدی که در بخش مربوط به هشت سیاست مهم شرح داده شده اند، این فصل به ارائه خلاصه ای از بهترین شیوه ها برای چهار موضوع اساسی یعنی مقررات ساخت وساز، رویکردها وشفافیت، پرداخت هزینه ها و معیارهای دربرگیرنده وظایف و مسئولیت پذیری سهامداران می پردازد.

فصل هفتم: معیارهای سنجش عملکرد و ارزیابی نظام های اعمال مقررات ساخت و ساز. این فصل به شرح اصول اساسی انجام اصلاحات پرداخته و مجموعه معناداری از شاخص ها و چارچوبی برای نظارت بر نتایج حاصل را در بر می گیرد.

فصل هشتم: مطالعات موردی.۱۰ مطالعه موردی که در این فصل به آنها اشاره شده است، بحث مطرح شده را کامل می کنند، براساس مصاحبه های گسترده که در سال ۲۰۱۲ با متخصصان حوزه ساخت و ساز انجام شد، هریک از این مطالعات موردی، رویکرد اعمالی در هریک از کشورهای مورد مطالعه و درس های آموزنده بسیار مهم از تجارب آن کشور را شامل می شود.

رحیم سرور، فارغ التحصیل سال ۱۳۷۸ با درجه دکتری در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دارای درجه استاد تمامی پایه ۲۱ و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، دارای ۲۱ جلد کتاب و بیش از ۷۵ مقاله علمی پژوهشی در مجلات معتبر داخلی و خارجی، همچنین مدیریت انجام بیش از ۲۵ طرح ملی و انجام مشاوره در امر مطالعات شهری در شهرداری تهران و سایر سازمان های ذیربط در حوزه مدیریت و برنامه ریزی را تاکنون داشته است.

سیروان بهرامی، دانش آموخته رشته شهرسازی از پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران و رشته برنامه ریزی شهری از دانشگاه آزاد سالامی واحد علوم و تحقیقات تهران، دارای بیش از ۵۰ مقاله علمی در مجلات معتبر داخلی و خارجی، ۶ جلد کتاب چاپ شده، عضو نظام مهندسی ساختمان استان کردستان و دارای پروانه اشتغال، طراحی ونظارت در رشته شهرسازی و نیز ۱۳ سال سابقه تدریس در مقاطع مختلف دانشگاه های استان کردستان، همچنین دارای فعالیت های دولتی واجرایی از جمله مشاور فنی شهردار سنندج، معاون مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری، سرپرست دفتر پدافند غیرعامل استانداری ومدیرکل دفتر امور شهری و شوارهای استانداری کردستان را دارد.

کد خبر 4397238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha