۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۵۱

برگزاری مراسم بزرگداشت پنجاه و سومین «روز دفاع پاکستان» در تهران

برگزاری مراسم بزرگداشت پنجاه و سومین «روز دفاع پاکستان» در تهران

مراسم بزرگداشت پنجاه و سومین «روز دفاع پاکستان» با حضور سفیر این کشور در تهران، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم  بزرگداشت پنجاه و سومین سالگرد روز دفاع ملی پاکستان شب گذشته با حضور «رفعت مسعود» سفیر پاکستان در ایران و جمعی از مقامات کشورهای مختلف در محل اقامت سفیر پاکستان در تهران، برگزار شد. در این مراسم سرتیپ «قدیر نظامی پور» معاون رئیس ستاد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در امور بین الملل نیز حضور داشت.

رفعت مسعود با ایراد سخنرانی در این مراسم گفت: امروز روزی شاد و در عین حال حزن آور است؛ حزن آور از آن رو که ما با ناراحتی و اندوه از شهیدان خود یاد می کنیم و شاد از آن رو که به زنان و مردانی که برای کشور خود فداکاری نمودند افتخار می کنیم. روز دفاع پاکستان را بنا به سنت در ۶ سپتامبر برگزار می کنیم؛  برای ادای احترام به نیروهای مسلح کشورمان که شجاعانه در جنگ ۱۹۶۵ مبارزه کردند. با گذشت زمان، روز دفاع مفهومی عمیق تر و مهم تر در زندگی تمام مردم پاکستان پیدا کرده است؛ چرا که نه تنها برای ما یادآور شهدا و رزمندگان جنگ ۱۹۶۵ است بلکه تمام زنان و مردان و کودکانی را به یاد می آورد که برای آزادی و یکپارچگی پاکستان فداکاری نمودند.

وی افزود: همچنین امروز گرامی می داریم یاد و خاطره تمامی مردان و زنان دلاوری را که جان خود را در حین انجام وظیفه در پاسداری از  ارزش ها،  روش زندگی، صلح، امنیت و ثبات منطقه از دست داده اند. ملت ما مدیون آنها است و همواره شجاعت و شهامت آنها را ارج می نهد.

سفیر پاکستان در ادامه گفت: امسال جشن های ما ویژگی و معنای دیگری پیدا کرده است. نخست ویر پاکستان به همراه تمامی احزاب مهم سیاسی از جمله حزب اپوزیسیون در مراسم روز دفاع در اسلام آباد حضور پیدا کردند که پیام آن به تمام مردم پاکستان و جهان بسیار مشخص و آشکار است. ما به عنوان یک ملت نظامی و غیر نظامی در تعهد و هدف خود برای پاکستانی متحد، قدرتمند و مترقی کنار یکدیگر هستیم. در پاکستان امروز رادیکالیسم، افراط گرایی و تروریسم به هیچ عنوان تحمل نمی شود و ما با یکدیگر تلاش خواهیم کرد تا به اهداف خود برای از میان برداشتن این پدیده شوم از کشورمان دست پیدا کنیم.

وی افزود: این مسئله مشخصا از سوی نخست وزیر جدید منتخب ما با ادای احترام وی به فداکاری های نه تنها نیروهای مسلح و نیروهای شبه نظامی بلکه به قهرمانان غیر نظامی جوان و دلاوری همچون «اعتراز حسن»  از «هنگو» و «حکام خان» از «پیشاور»، از نیروهای خنثی سازی بمب که جان خود را برای صلح امروز پاکستان از دست دادند، بیان شده است.

مسعود در ادامه گفت: نیروهای مسلح پاکستان طی این سالها بسیار پیشرفت نموده و در تعهد، خبرگی و مهارت از استاندارهای بالایی برخوردار هستند. با یک شروع ساده در زمان استقلال پاکستان در سال ۱۹۴۷، امروز نیروهای مسلح پاکستان یکی از نیروهای قدرتمند در حراست از منافع ملی پاکستان و مقابله با تهدیدها علیه امنیت ملی کشور به شمار می آیند. طی ۱۰ سال گذشته سربازان دلاور ما در عملیات های مبارزه با تروریسم شرکت نموده اند. در این مبارزه نیروهای مسلح پاکستان بیش از ۷ هزار تن از مردان و زنان شجاع خود از جمله افسران ارشد نظامی خود را از دست داده است.

وی افزود: عملیات مبارزه با تروریسم برای ما در راستای ایجاد فضایی جهت توسعه اجتماعی و اقتصادی ضروری است و نبرد ما علیه تروریسم با آغاز عملیات «ردالفساد» از فوریه 2017 وارد مرحله مهمی در منطقه ما شده است؛ ردالفساد تنها یک عملیات مبارزه با تروریسم نیست بلکه نقطه عطف بسیار مهمی در رد آشکار و صریح دستور کار تروریسم از سوی پاکستان است. این عملیات حاصل هماهنگی موثر نظامی و غیر نظامی بوده و نتایج مطلوبی را به همراه داشته است. این موفقیت نه تنها به نفع پاکستان بلکه به نفع جامعه جهانی به ویژه کشورهای همسایه نیز می باشد.

مسعود همچنین گفت: پاکستان کمک شایانی به عملیات های بین المللی مبارزه با تروریسم و راهزنی های دریایی از طریق مشارکت نیروی دریایی خود در «نیروهایی دریایی مرکب  CMF» داشته است. نیروی دریایی پاکستان افتخار آن را دارد تا تنها نیروی دریایی منطقه باشد که در این تلاش مشارکت داشته است. علاوه بر فداکاری ها در عملیات های ضد تروریسم، نیروهای مسلح پاکستان نقش بسزایی در عملیات های امداد و نجات و بازسازی بلایای طبیعی همچون زلزله و سیل داشته که به عملیات های کلی امداد رسانی ملی در کشور کمک کرده است.

وی افزود: مردان و زنان ما از سال ۱۹۶۰ مفتخر به خدمت به جامعه بین الملل با شرکت در ماموریت های حفظ صلح جهانی بوده اند. ارتش پاکستان سومین کشوری است که بالاترین تعداد سرباز را در ماموریت های حفظ صلح سازمان ملل دارد. تاکنون نیروهای مسلح پاکستان ۴۱ ماموریت حفظ صلح را در ۲۳ کشور از آفریقا گرفته تا جنوب شرق آسیا، بالکان و آمریکای مرکزی به پایان رسانده است. همچنین در اینجا باید اشاره کنم که به دنبال هدف مقدس حفظ صلح،۱۳۶ تن از ماموران حفظ صلح پاکستان جان خود را برای دستیابی به صلح و ایجاد آرامش در کشورهای آسیب دیده از دست داده اند.

سفیر پاکستان در ادامه گفت: برقراری روابط صمیمانه نیروهای مسلح پاکستان با نیروهای مسلح کشورهای دوست بخش مهمی از سیاست ملی ما است. ایران یکی از این کشورها است، کشوری که نه تنها با آن مرزهای جغرافیایی مشترک، بلکه با آن میراث و ارزشهایی مبتنی بر دین، فرهنگ، سنت و قومیت مشترک نیز داریم. ما با یکدیگر منافع مشترک و همکاری های نزدیکی در تمام عرصه های دوجانبه منطقه ای و جهانی داریم.

وی در پایان گفت: بار دیگر از شما برای مفتخر نمودن ما در این مراسم و گرامیداشت پنجاه و سومین روز دفاع پاکستان، سپاسگزاری می کنم.

کد خبر 4402139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha