۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۵۴

مهر گزارش می دهد؛

استان ایلام غرق در ماتم سرور و سالار شهیدان/ مراسمات خاص استان

استان ایلام غرق در ماتم سرور و سالار شهیدان/ مراسمات خاص استان

ایلام-مناطق مختلف استان ایلام این روزها در در عزا و ماتم سرور و سالار شهیدان غرق شده اند.

خبرگزاری مهر-گروه استان ها: محرم ماه پر از حزن و اندوه و فرهنگی زنده تا همیشه تاریخ است، فرهنگی که بر پایه آن اتفاقات بزرگ تاریخ شکل گرفته است و همانگونه که امام راحل فرمودند انقلاب اسلامی برگرفته از برگ های تاریخ عاشورا است.

این شب ها حال و هوای عجیبی در مناطق مختلف استان ایلام برقرار است، همه دست به دست هم می دهند تا مراسم عزای سالار شهیدان را با آبرو برگزار کنند، مساجد وتکایای استان ایلام از شب گذشته صحنه پرشور عزاداری و نوحه سرایی عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش است.

جای جای شهرهای ایلام عزادار حسین(ع) شده و نوای «یا حسین » از هر جا شنیده می شود، هر کس به اندازه توان و وسع خود فعال است؛ یکی آشپزی می کند، دیگری عزاداری و نفر بعدی به عشق امام حسین، غذای نذری زائران امام را آماده می کند.

مراسمات خاص استان ایلام طی ایام محرم

به هر گوشه از ایلام که سر بزنید با آداب و رسوم متفاوت و زیبایی مواجه می‌شوید که دیدن هرکدام لذت خاص خود را دارد، اما یکی از مهم‌ترین این مراسمات، «چمر» است که فقط برای مردها و بزرگان دین یا ایل برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این مراسم نیز پاسداشت اقدامات ارزشمند و یادآوری بزرگی این افراد است.

در مراسم چمر همسرایان ضمن سرودن همزمان شعرشان که در مصیبت سالار شهیدان است به همراه نوازندگان دهل و سرنا به آرامی حول میدانی دایره شکل که صفوف فشرده مردان و زنان میهمان آن را احاطه کردند به حرکت در می آیند.

تعزیه شهرستان دهلران قدمت ۱۰۰ ساله دارد و در فهرست آثار معنوی ملی ثبت شده، مردم شهرستان دهلران نماز ظهر عاشورا را در محل میدان شبیه خوانی برگزار می کنند و پس از اقامه نماز و قرائت دعای زیارت امام حسین در ظهر عاشورا به خانه می روند.

«چایینه» از دیگر آداب و رسوم مردم استان طی ایام محرم است، چاینه به معنای ذکر مصیبت بر مصائب یاران امام حسین(ع) است که این چایینه‌خوانی را زنان استان ایلام در مجالس عزا با سوز و گداز خاصی انجام می‌دهند.

در این مراسم معمولا نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ زن و دختر دور هم جمع می‌شوند و چاینه‌کنان (سینه زنان) برای امام حسین (ع) و برادرش حضرت عباس(ع) ناله می‌کنند.

محرم بهترین فرصت برای تبین فرهنگ جهاد و شهادت است

امام جمعه ایلام در این ارتباط اظهار داشت: اسلام از اول پیدایش، با خون شهیدان و مجاهدان آبیاری شد و به ثمر رسید.

حجت الاسلام محمد نقی لطفی گفت: تشریح قیام امام حسین(ع) و آشنا کردن مردم با اهداف و برنامه‌های قیام امام حسین(ع) موجب تقویت فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه است که این مهم بر عهده مبلغان و مداحان در ایام محرم است.

وی دیگر هدف قیام عاشورا اجتناب از انحراف دانست و بیان کرد: عمل به راه و روش عاشورا چراغی است برای جلوگیری از انحراف و به دامن دشمن افتادن و ندای هیات من الذله سر دادن در مقابل ظلم و جور و ستم و دفاع از محرومان و مستضعفان جهان و این هدف در انقلاب اسلامی تبلور یافته است.

امام جمعه ایلام ماه محرم را ماه پیروزی خون بر شمشیر دانست و افزود: پیام عاشورا به همه نسل‌ها و همه عصرها آن است که در مقابل دشمن مقاومت و به طور حتم خون بر شمشیر همواره پیروز و مدافعان اسلام ناب محمدی در جهان سربلند هستند.

برنامه های مختلف فرهنگی و مذهبی در مناطق مختلف استان ایلام

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان ایلام نیز اظهار داشت: ۴۵۰ روحانی و مبلغ دینی در ماه محرم به مناطق شهری و روستایی این استان برای تبلیغ و ترویج فرهنگ عاشورایی اعزام شده که تعدادی از این مبلغان دینی، بومی و ما بقی نیز از حوزه علمیه قم به این استان اعزام شده اند.

حجت الاسلام محمد فتاحی تصریح کرد: روحانیون و مبلغان دینی در ماه محرم به منظور برگزاری برنامه های مختلف مذهبی و دینی از جمله سخنرانی، بیان احکام، امر به معروف و نهی از منکر، گفتمان دینی، پاسخ به سئوالات و شبهات دینی، برگزاری مراسم عزاداری و نوحه سرایی به این استان اعزام می شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ایلام، با بیان اینکه ماه محرم و صفر عامل مهمی برای حفظ و زنده نگه داشتن اسلام است، افزود: در این ماه بایستی به خوبی هدف نهضت عاشورا و فرهنگ حسینی برای آحاد مردم به‌ ویژه نوجوانان و جوانان تبیین و تشریح شود.

وی هدف از قیام امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان را احیای دین رسول خدا(ص) و امر به معروف و نهی از منکر دانست.

تمهیدات انتظامی و ترافیکی برای ایام محرم در ایلام

فرمانده نیروی انتظامی استان ایلام نیز در این ارتباط اظهار داشت: کنترل ترافیکی و انتظامی نیز در دستور کار پلیس است و با رصد هیئت‎های مذهبی از طریق پایش تصویری، نظم و انضباط و عملکرد آنان مورد سنجش و ارزیابی قرار می‎گیرد.

نورعلی یاری یادآور شد: با تلاش های دستگاه های امنیتی و انتظامی استان ، مراسم عزاداری های ماه محرم با امنیت و آرامش کامل برقرار و برگزار می شود.

وی افزود: پلیس، امسال با فعال سازی گشت های سواره و پیاده ، پایش تصویری لحظه به لحظه، و حضور پر رنگ در مساجد و تکایا ، سعی خواهد کرد ، امنیت مطلوب عزاداران را در تمام نقاط مختلف استان تامین کند.

کد خبر 4404208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha