۲۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۳۸

همزمان با هشتمین روز از محرم؛

نوای سوگواری حسینی دربازار اراک پیچید/برگزاری آئین کهن تعزیه سیار

نوای سوگواری حسینی دربازار اراک پیچید/برگزاری آئین کهن تعزیه سیار

اراک- همزمان با هشتمین روز از محرم، آئین کهن تعزیه سیار همچون سال های گذشته در بازار تاریخی اراک به اجرا درآمد، تا دل های دوستداران سیدالشهدا(ع) را با روایت ایثار و آزادگی هم نوا سازد.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: در هشتمین روز از محرم، بازار اراک صحنه روایت بخش کوچکی از واقعه عظیم کربلا شد و آئین تاریخی تعزیه سیار، دوستداران سرور و سالار شهیدان را به تماشا و سوگواری فراخواند.

براساس این گزارش، این آئین تاریخی مذهبی ریشه در هیات‌ های سوگواری مذهبی قدیمی شهر اراک از جمله هیات های دو محله مرکزی شهر دارد و در فهرست آئین های عاشورایی ملی کشور به ثبت رسیده است.

در این آئین که دو قرن قدمت دارد، کاروان شتران، دسته های عزاداری و گروه های شبیه خوانان وارد بازار می شوند و هر دسته به طور مجزا گوشه هایی از یک تعزیه را می خوانند و این تعزیه را تا انتهای بازار ادامه می دهند.

این آئین مذهبی و تاریخی چندین سال است که احیا شده و از سال ۹۲ تاکنون، طی دهه اول محرم قبل از روزهای تاسوعا و عاشورا با حضور گروه های متعدد تعزیه خوان و هیات های مذهبی در اراک برگزار می شود.

استاندار مرکزی که در این مراسم حضور یافته بود، اظهار داشت: مکتب عاشورایی باید در جامعه ترویج و نهادینه شود تا در برابر هجمه های دشمن با الگوگیری از نهضت ایثار و شهادت، ایستادگی کنیم.

سید علی آقازاده گفت: امروز دشمن هجمه های مختلفی را در قالب جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی دنبال می کند که یکی از این موضوعات، حوزه فرهنگی است.

وی افزود: طی چهار دهه عمر انقلاب اسلامی، ملت ایران همواره با بهره گیری از مولفه های ارزشمند مکتب حسینی و فرهنگ ایثار و فداکاری، مقابل دشمن ایستاده و از نظام اسلامی با تمام توان پشتیبانی کرده اند.

آقازاده خاطرنشان ساخت: امروز جمهوری اسلامی در منطقه از اقتدار همه جانبه برخوردار است و با بهره گیری از استعدادهای بسیار و جوانان مستعد و با تعهد، قطعا می تواند رشد و توسعه روزافزون داشته باشد.

مراسم عزاداری و سوگواری ماه های محرم و صفر از جمله آیین های سنتی است که در جای جای ایران هر ساله برگزار می شود و این آیین دارای تفاوت ها و ظرایف خاصی است که آن را در هر منطقه از کشور از سایر مناطق متمایز می کند.

گفتنی است تاکنون ۱۳ آئین و مراسم مذهبی ویژه ایام محرم و عاشورای استان مرکزی ثبت ملی شده که مراسم تعزیه سیار اراک یکی از این آئین ها است.

کد خبر 4406839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha