۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۰۶

آیت الله اعرافی:

نیازمند توسعه مرزهای فقه هستیم/ تأکید بر توجه طلاب به مباحثه

نیازمند توسعه مرزهای فقه هستیم/ تأکید بر توجه طلاب به مباحثه

قم - مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه ما امروز نیازمند توسعه مرزهای فقه هستیم، گفت: فقه ما بسیار استوار، غنی، ریشه دار و اصیل است ولی در ظاهر و باطن نیازمند پیشرفت است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر چهارشنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی جامعه المصطفی که در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد به سوره حشر اشاره کرد و افزود: این سوره یک جایگاه ویژه‌ای در قرآن کریم دارد.

وی با بیان اینکه بر طبق آیاتی از این سوره روشن می‌شود که مراقبت و نظارت بر نفس موجب تقوا می‌شود، گفت: اگر نظارت و ارزیابی و بیداری درون ما تجسم پیدا نکند هرگز نمی‌توانیم به تقوا برسیم.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه آغاز سال تحصیلی ما اگر با «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» باشد می‌توانیم در مسیر «وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ» حرکت کنیم، افزود: برای این منظور لازم است تا وسوسه‌های پنهان را بشناسیم، پیچیدگی‌های عالم درون را تشخیص دهیم و هوشیاری داشته باشیم.

وی خطاب به طلاب بیان کرد: شما در آغاز پیمودن قله‌های بلند هستید و صرفاً نمی‌خواهید دانشی خشک بیاموزید بلکه می‌خواهید علومی اثر بخش کسب کنید، مهم‌ترین اثر بخشی المصطفی آمادگی روحی و اخلاقی برای ایفای نقش‌های علمی و آموزشی و تربیتی است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: توجه به توحید، معرفت الهی، بیداری درونی و هوشیاری واقعی برای نلغزیدن در برابر جنود شیطان کاری است که باید در کتاب و مدرسه و برنامه ما تجلی پیدا کند.

نیاز به بالندگی علوم اسلامی داریم

وی با بیان اینکه در عصری هستیم که نیازمند بالندگی علوم اسلامی هستیم، افزود: معتقدیم علوم اسلامی دارای متدولوژی است و از پایه‌های استواری برخوردار است، اما هرگز نباید غفلت کنیم که کار علوم اسلامی این است که منابع دین را در اختیار منابع جدید قرار بدهد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ابراز کرد: دین برای همه بشریت است و کار علوم اسلامی و علمای آن این است این جهان را بپایند و از منابع ثابت برای درمان دردها و سعادت بشر در گذر زمان نسخه بپیچند.

وی با بیان اینکه علوم انسانی حلقه واسط بین متون دین و بشر نیازمند است، عنوان کرد: این واسطه یعنی علوم انسانی به ویژه برای عالمان دین باید مورد توجه قرار داشته باشد.

نظام آموزشی ما باید بتواند دامنه علوم انسانی را رشد دهد

آیت الله اعرافی گفت: اگر روزی علوم انسانی ثابت بود و مرزهای آن توسعه پیدا نکرد به معنای توقف و رکود خواهد بود و لذا نظام آموزشی ما باید بتواند عمق علوم انسانی و دامنه آن رشد بدهد.

وی با اشاره به اینکه ما امروز نیازمند توسعه مرزهای فقه هستیم، افزود: فقه ما فقه بسیار استوار، غنی، ریشه‌دار و اصیل است ولی در ظاهر و باطن نیازمند پیشرفت است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه باید ابواب و بخش‌های جدید در فقه جای خود را باز کند، ابراز کرد: نظام آموزشی حوزه‌های علمیه و المصطفی هیچ‌گاه راکد و ساکن نبوده‌اند؛ یک رکن تحولی المصطفی حوزه فقه است.

پژوهش جای خود را در نظام آموزشی باز کند

وی با بیان اینکه در حوزه کلام و فلسفه نیز اقداماتی انجام شده اما امروز در حوزه معارف عقلی و کلامی با پرسش‌ها و دامنه‌های جدید مواجه هستیم، گفت: باید همه کلام پیشین خود را صیانت کرده و عمق ببخشیم ولی باید بدانیم آن کلام پاسخگوی همه نیازها نیست؛ از جامعه المصطفی و حوزه علمیه انتظار می‌رود تمامی تطورات فکری و فلسفی را دائماً رصد نماید و به عنوان نظریه‌های که باید مورد توجه قرار گیرد، به آنها بپردازد.

مدیر جامعه المصطفی اظهار کرد: فقه و کلام و عقاید ما با نوشتن یک پژوهش کوتاه و مقاله اثر چندانی ندارد و این گونه پژوهش‌ها باید در بطن نظام آموزشی ما جای خود را باز کند تا بتواند اثر بخشی زیادی داشته باشد.

نگاه سطحی در حوزه علوم انسانی را نمی‌پسندیم

وی تصریح کرد: حوزه علوم انسانی اجتماعی نیز چیزی نیست که بتوانیم به راحتی از کنار آن عبور کنیم و نمی‌توان رقابت آن را با علوم دیگر نادیده بگیریم؛ گاهی در این حوزه نگاه سطحی وجود دارد کهان را نمی‌پسندیم.

آیت الله اعرافی بیان داشت: در منطق یک عالم دینی برخورد سطحی و شعاری با یک مقوله علمی وجود ندارد اما از سویی باید توجه داشت در علوم اجتماعی و انسانی غربی، مطالب و توصیه‌هایی وجود دارد که در خلاف آموزه‌های اسلامی است.

لزوم توسعه و تعمیق مرزهای علوم انسانی در متن نظام آموزشی حوزه

وی تصریح کرد: مهم‌ترین اندیشه که امروز امت اسلامی را تهدید می‌کند انحرافاتی علمی و معرفتی مربوط به تکفیر است لذا توسعه و تعمیق مرزهای علوم انسانی باید آرام آرام در متن نظام آموزشی حوزه قرار بگیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه بر توجه به سنن اصیل حوزوی تأکید کرد و گفت: مباحثه باید میان طلاب وجود داشته باشد و اگر آن از میان طلاب رخت بربندد دیگر شاهد اعماق علوم حوزوی نخواهیم بود.

نظام آموزشی المصطفی تنها نظام فرامذهبی در منطقه است

وی به آزادی انتخاب درس و استاد به ویژه در دروس اصلی پرداخت و مطرح کرد: عالمان دین باید در تمام نقاط حضور داشته باشند و همه در قم متمرکز نشوند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه بر اساس رهنمودهای مراجع تقلید و رهبری به پیش می‌رویم، گفت: تنها نظام فراگیر فرا مذهبی در منطقه نظام آموزشی المصطفی است.

کد خبر 4413454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha