۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۷

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان:

سلامت ۳۶درصد جمعیت رفسنجان از نظر بیماریهای قلبی و عروقی بررسی شد

سلامت ۳۶درصد جمعیت رفسنجان از نظر بیماریهای قلبی و عروقی بررسی شد

رفسنجان - مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: در اجرای طرح خدمات نوین سلامت ۳۶ درصد جمعیت رفسنجان و انار از نظر بیماریهای قلبی و عروقی بررسی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن نژادقادری صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از سوی سازمان بهداشت جهانی، ۳۰ سپتامبر به عنوان روز جهانی قلب نامگذاری شده که شعار امسال سازمان بهداشت جهانی در این رابطه «هم پیمان برای سلامت قلب» است.

وی با بیان اینکه بیماریهای قلبی و عروقی اولین علت مرگ در دنیا به شمار می روند، افزود: هر سال ۱۷.۵ میلیون نفر به علت بیماری قلبی عروقی از جمله سکته های قلبی و مغزی جان خود را از دست می دهند و انتظار می رود تا سال ۲۰۳۰ تعداد مبتلایان به بیماریهای قلبی در جهان به ۲۳ میلیون نفر برسد.

وی تصریح کرد: روز جهانی قلب فرصتی است که غذاهای سالم تر پخته و مصرف کنیم و فعالیت و تمرینات بیشتری انجام دهیم، به دخانیات «نه» بگوییم و با ایجاد چند تغییر کوچک در زندگی، همه می توانیم به مدت طولانی تر، بهتر و با قلب سالم تر زندگی کنیم.

فشارخون بالا یکی از عوامل خطر اصلی بیماریهای قلبی عروقی

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در ادامه اظهار کرد: گلوکزبالا (قندخون) می تواند دال بر بیماری دیابت باشد و بیماری قلبی عروقی سبب مرگ اکثر بیماران دیابتی می شود. اگر بیماری دیابت بدون تشخیص باقی بماند و درمان نشود می تواند افراد را در معرض خطر بیشتر بیماری قلبی و سکته مغزی قراردهد.

نژادقادری با بیان اینکه فشارخون بالا یکی از عوامل خطر اصلی بیماریهای قلبی عروقی است، تصریح کرد: به دلیل اینکه فشار خون معمولاً هیچ نشانه یا علامت هشداردهنده ای ندارد و بسیاری از افراد از فشار خون بالای خود بی خبرند به این بیماری «قاتل خاموش» گفته می شود.

وی افزود: کلسترول خون بالا سبب چهار میلیون مرگ در سال می شود بنابراین افراد با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی فشارخون، کلسترول، قند خون، وزن و نمایه توده بدنی خود را اندازگیری و از کارکنان مراکز بهداشتی بخواهند احتمال خطر قلبی عروقی برای آنها را محاسبه کنند.

وی تصریح کرد: حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط پنج بار در هفته یا حداقل ۷۵ دقیقه فعالیت با شدت زیاد که درطول هفته توزیع شود افراد را از خطر بیماری قلبی دور می کند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به تاثیر ترک مصرف دخانیات در پیشگیری  از خطر بیماریهای قلبی اشاره و بیان کرد: طی دو سال بعد از ترک مصرف دخانیات، خطر بیماریهای عروق کرونر قلب به طور اساسی کاهش می یابد و با ترک مصرف دخانیات یا عدم شروع مصرف نه تنها سلامتی قلب خود بلکه سلامتی اطرافیان خود را می توان بهبود بخشید.

اجرای طرح ایراپن در رفسنجان و انار

نژاد قادری در ادامه عنوان کرد: سازمان بهداشت جهانی به منظور کاهش بار بیماریهای قلبی عروقی طرح اقدام جهانی برای پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر را از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ به اجرا درآورده است.

به گفته وی در این طرح با هدف کاهش تعداد مرگ و میر زودرس ناشی از بیماریهای غیرواگیر به میزان ۲۵ درصد تا سال ۲۰۲۵ از طریق اجرای ۹ هدف جهانی و داوطلبانه صورت می گیرد.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان یادآور شد: در ایران نیز این طرح از سال ۹۵ آغاز شده که هدف این طرح کاهش عوامل خطر بیماریهای غیرواگیر و رسیدن به اهداف توصیه شده سازمان جهانی بهداشت است.

نژادقادری ادامه داد: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نیز در راستای اجرای طرح فوق که تحت عنوان ایراپن (خدمات نوین سلامت) نامگذاری شده است از اردیبهشت ماه ۹۶ در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و خانه های بهداشت خدمات لازم جهت سنجش میزان خطر ابتلا افراد بالای ۳۰ سال به بیماریهای قلبی و عروقی را به صورت رایگان ارائه می دهد.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد: در اجرای طرح ایراپن (خدمات نوین سلامت) در رفسنجان و انار تاکنون ۳۶ درصد جمعیت هدف برنامه از نظر بیماریهای قلبی و عروقی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته اند و در صورت داشتن خطر بالای ۲۰ درصد برای درمان و بررسی های بیشتر به مراکز تخصصی ارجاع شده اند.

کد خبر 4416534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha