۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۱

نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

رسیدن به جایگاه آمر به معروف نیازمند تلاش مستمر است

رسیدن به جایگاه آمر به معروف نیازمند تلاش مستمر است

قزوین- نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: رسیدن به جایگاه آمر به معروف به عزم راسخ و کار مستمر نیاز دارد تا بتوان در اجرای این فریضه تاثیرگذار بود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی روز چهارشنبه در جلسه اخلاق حوزه علمیه استان قزوین که در شبستان امیرالمؤمنین (ع) مسجدالنبی (ص) برگزار شد، با بیان آیاتی از قرآن در خصوص امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: در آیه ۱۷ سوره لقمان، آن حضرت به فرزند خود می‌فرماید: «فرزندم نماز را برپای‌دار و به کار پسندیده وادار و از کار ناپسند باز دار و بر آسیبی که بر تو وارد آمده است‌ شکیبا باش و این امر حاکی از عزم و اراده تو در امور است».

وی تصریح کرد: طبق آیه شریفه اگر مردم به جایگاهی رسیدند که امر به معروف و نهی از منکر را اجرا کردند اهل تصمیم‌های جدی شده‌اند و در حل مشکلات جامعه خود می‌توانند مؤثر واقع شوند و کسانی می‌توانند اهل تصمیمات جدی باشند که نماز را اقامه  و امر به معروف و نهی از منکر را اجرا کنند و رسیدن به این جایگاه در یک شب و بسرعت امکان‌پذیر نیست.

اهل کتاب و امر به معروف و نهی از منکر

امام جمعه قزوین آیاتی از قرآن در باب اهل کتاب را بیان کرد و گفت: در آیه ۱۱۳ سوره آل عمران آمده است: «همه اهل کتاب یکسان نیستند و از میان آنها گروهی درست‌ کردارند که آیات الهی را در دل شب می‌خوانند و سر به سجده می‌نهند».

نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: در آیه ۱۱۴ سوره آل عمران نیز به ویژگی‌های اهل کتاب اشاره شده و خداوند می‌فرماید: «شایستگان به خدا و روز قیامت ایمان دارند و به کار پسندیده فرمان می‌دهند و از کار ناپسند باز می‌دارند و در کارهای نیک شتاب می‌کنند».

خداوند از نیت‌ها آگاه است و خوبی‌ها فراموش نمی‌شود

وی خاطرنشان کرد: خداوند می‌فرماید کار خیر را با این نیت انجام ندهید که دیگران قدردان کار خیر شما هستند یا خیر؛ بلکه برای رضای خدا کار خیر انجام دهید و خداوند همواره از اعمال ما آگاه است و در آیات و روایات بسیاری آمده اگر برای خدا کاری انجام دهیم، خدابا ماخواهد بود وهیچگاه خوبی‌ها گم نخواهد شد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین افزود: خدای متعال انسان‌های فرهیخته را دعوت می‌کند تا فریضه امر به معروف و نهی از منکر را جدی بگیرند ودر آیه ۱۰۴ سوره آل عمران می‌فرماید: «باید از میان شما گروهی، مردم را به نیکی دعوت کنند و به کار شایسته وادارند و از زشتی بازدارند و آنان رستگار هستند».

بهترین امت کسانی هستند که به کار خیر فرمان می‌دهند

این مفسر قرآن و نهج‌البلاغه بیان کرد: پیغمبران (ص) و ائمه اطهار (ع) دعوت خداوند را لبیک گفتند و فریضه امر به معروف و نهی از منکر را جدی گرفتند و ما نیز باید به پیروی از آنها شایستگی و لیاقت امر به معروف و نهی از منکر را در خود ایجاد کنیم.

وی در خصوص کسانی که به جایگاه امر به معروف و نهی از منکر رسیده اند گفت: در آیه ۱۱۰ سوره آل عمران می‌فرماید: «شما بهترین امتی هستید که برای مردم پدیدار شده‌اید، به کار پسندیده فرمان می‌دهید و از کار ناپسند باز می‌دارید و به خدا ایمان دارید و اگر اهل کتاب ایمان آورده بودند قطعا برایشان بهتر بود برخی از آنان مؤمنند اما بیشترشان نافرمانند».

آیت الله عابدینی ادامه داد: در آیه ۴۱ سوره حج نیز آمده است: «همان کسانی که چون در زمین به آنان توانایی دهیم نماز برپا می‌دارند و زکات می‌دهند و به کارهای پسندیده وا می‌دارند و از کارهای ناپسند باز می‌دارند و فرجام همه کارها از آن خداست».

کد خبر 4420069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha