۲۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۵

معاون توانبخشی بهزیستی گلستان:

بیش از ۵۰۰۰ گلستانی نابینا هستند/ اشتغال در صدر مشکلات نابینایان

بیش از ۵۰۰۰ گلستانی نابینا هستند/ اشتغال در صدر مشکلات نابینایان

گرگان- معاون توانبخشی بهزیستی استان گلستان گفت: گلستان پنج هزار و ۱۷۴ نابینا دارد که شایع ترین علت اصلی بروز این معلولیت، اختلالات درمان نشده انکساری است.

کمال سلمانی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: به طور کلی اختلالات درمان نشده انکساری شایع ترین علت کاهش بینایی و بروز نابینایی در جهان است که به رغم انجام اقدامات پیشگیرانه، اما همچنان موجب کم بینایی و نابینایی کودکان و بزرگسالان می شود.

وی افزود: اگر چه در طول ۲۰ سال گذشته عفونت های چشمی کنترل شده و کمتر منجر به کم بینایی یا نابینایی می شوند، اما کم توجهی به بیماری های چشمی موجب شده تا بسیاری از افراد جامعه در بزرگسالی بینائی خود را از دست بدهند که گلستان هم از این آمار بی نصیب نبوده است.

سلمانی با بیان اینکه نزدیک ۸۰ درصد اختلالات بینایی قابل پیشگیری است، گفت: با پیشرفت تخصص های چشم پزشکی و مطلع شدن مردم از بیماری های چشمی از هر پنج نفر چهار نفر می توانند با درمان از نعمت بینایی برخوردار شوند.

وی ادامه داد: ارائه خدمات مشاوره ژنتیک قبل و بعد از ازدواج به خانواده ها، مراجعات پزشکی جهت بررسی سلامت بینایی به ویژه گروه های پرخطر همانند سالمندان و کودکان و اجرای طرح های غربالگری بینایی کودکان زیر ۶ سال بطور مرتب در مهدهای کودک، پایگاه های سیار و مراکز بهزیستی، اجرای طرح آمبلیوپی، تشخیص و مداخله به هنگام بینایی با حوزه پیشگیری از  دیگر برنامه های بهزیستی در راستای اجرای طرح کاهش نابینائی در استان است.

به گفته سلمانی بیماری های مادرزادی مانند تنبلی چشم (آمبلیوپی)، علت دو سوم شکل گیری معلولیت های بینایی است.

توانمند سازی نابینایان در صدر برنامه های در دست اجرا

معاون توانبخشی بهزیستی گلستان با اشاره به اینکه بهزیستی به مددجویان تحت حمایت خدمات مورد نیاز ارائه می دهد، اظهار کرد: تامین وسایل کمک توانبخشی، شناسایی افراد معلول دارای آسیب بینائی از طریق طرح سی.بی. آر، پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان نابینا و کم بینای نیازمند و واحد بینائی سنجی رایگان از جمله خدمات این بخش به نابینایان است.

وی افزود: در انجمن های غیر دولتی نابینایان کلاس های آموزشی، قالیبافی، کامپیوتر، موسیقی، بافتنی، بریل آموزی و زبان انگلیسی برای نابینایان استان برگزار می شود.   

سلمانی افزود: در کنار حمایت های موجود، بهزیستی در صدد اجرای طرح توانمند سازی افراد دارای آسیب بینائی از طریق آموزش است که امید داریم به اهداف بلند مدت این طرح دست یابیم.

معاون توانبخشی بهزیستی گلستان در رابطه با ارائه خدمات رفاهی نابینایان استان، تصریح کرد: افراد دارای آسیب بینایی تحت پوشش، متناسب با نیاز از سایر خدمات سازمان بهزیستی همچون مناسب سازی منزل، پلاک ویژه خودرو، کمک هزینه ایاب و ذهاب، کمک هزینه خدمات توانبخشی و حمایتی در منزل(مستمری)و... هم بهره مند می شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اداره کل بهزیستی به عنوان دبیر مناسب سازی شهری، با برگزاری جلسات مناسب سازی و انجام مکاتبات مرتبط با شهرداری در این حوزه هم ورود کرده که در چند سال اخیر اقدامات مناسبی را در سطح شهر برای نابینایان انجام شده است، اگر چه نیازمند  اجرای این خدمات رفاهی در همه شهرهای استان برای نابینایان هستیم.  

سلمانی کمبود اعتبارات در بحث توسعه وتجهیز انجمن های نابینایان را یکی از مهم ترین مشکلات آنان عنوان کرد و گفت: عدم مناسب سازی محیط زندگی و شهرها بصورت فراگیر، عدم رعایت قانون سه درصد استخدامی معلولان، عدم اشتغالزایی که در قشر نابینا فقط به عنوان اوپراتور تلفنخانه استفاده می شود ودر بخش های دیگری بکارگرفته نمی شوند، از دیگر مشکلات نابینایان گلستانی است که تا کنون توجه خاصی به آن ها نشده است.

کد خبر 4430730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha