۱۷ بهمن ۱۳۸۵، ۱۹:۳۲

توصیف روابط اجتماعی با محوریت هنر، دغدغه جامعه شناسی هنر است

توصیف روابط اجتماعی با محوریت هنر، دغدغه جامعه شناسی هنر است

دکتر محمدرضا بهشتی در دومین نشست تخصصی جامعه شناسی هنر اظهار داشت: دغدغه جامعه شناسی هنر، تحقیق و توصیف روابطی اجتماعی است که هنر تحت تأثیر آن شرایط در تاریخ تولید، توزیع و دریافت شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرهنگستان هنر، دکتر محمدرضا بهشتی، در سخنرانی افتتاحیه دومین نشست تخصصی جامعه شناسی هنر، در مؤسسه هنر پژوهی نقش جهان، ضمن اشاره به مطلب فوق گفت: جامعه شناسی‌ هنر به قلمروهای متعددی از جمله بسترهای اجتماعی، اقتصادی، حامیان هنر، جایگاه و منزلت هنرمند، مخاطبان هنر، مضامین هنر، مضامین اجتماعی در اشکال مختلف هنر و نحوه ارائه آن‌ها می پردازد.

وی تاکید کرد: اما آنچه در این میان مهمتر است نوع رهیافت و روشهای ما در جامعه شناسی و دایره محدودیت و کار آمدی روشها در مواجه با هنر است که این موضوع موضع گیریهای متفاوتی را در این عرصه به‌وجود آورده است.

دکتر سارا شریعتی نیز در این نشست مقاله خود را با عنوان جامعه شناسی بی‌هنرها ارائه کرد. شریعتی گفت: جامعه شناسان مدت هاست که مصرف کنندگان فرهنگ را موضوع مطالعه خود قرار داده اند. اما مصرف کنندگان فرهنگ چه کسانی هستند؟ مصرف کنندگان هنری اغلب مخاطب معمولی هنرها هستند، یعنی اصحاب هنر، هنرمندان، استادان، دانشجویان و... کسانی که به اقتضای خانواده، محیط، رشته و کارشناسان با هنر سر و کار دارند.

شریعتی با اشاره به اینکه هدف از این بحث نه مخاطبان هنر بلکه نامخاطبان هنر است ادامه داد:‌ به تعبیر بُردیو، این دسته حذف شدگان فرهنگی هستند، اما عده ای دیگر استدلال می کنند که غیرمخاطبهای فرهنگ نخبگان و هنرهای زیبا هستند و مخاطبهای هنرهای مردمی.

وی در ادامه فرا رفتن از این دو رویکرد را مردم گرایی و مشروعیت گرایی نامید. 

کد خبر 444746

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha