۱۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۳۵

یک مقام مسوول خبر داد:

سهم ۸۰ درصدی برق حرارتی از تولید کل کشور/خودکفایی ۹۰درصدی در صنعت

سهم ۸۰ درصدی برق حرارتی از تولید کل کشور/خودکفایی ۹۰درصدی در صنعت

معاون راهبری تولید شرکت تولید نیروی برق حرارتی گفت: سهم تولید برق در بخش حرارتی از ظرفیت اسمی نصب‌شده تولید برق کشور ۸۰ درصد و از ظرفیت عملی تولید برق کشور ۹۵ درصد است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرسول پیشاهنگ، معاون راهبری تولید شرکت تولید نیروی برق حرارتی در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران، در نشست خبری با بیان اینکه رتبه ظرفیت نصب شده تولید برق ایران در خاورمیانه، ۱۴ است، گفت: در بخش ساخت قطعات و تجهیزات نیروگاهی به خودکفایی ۹۰ درصدی دست یافتیم و این دستاورد دوران قبلی تحریم ها است.

وی ادامه داد: به طور کلی، ۹۱ نیروگاه حرارتی در کل کشور داریم که از این تعداد، ۳۹ نیروگاه با ۱۸۹ واحد دولتی و ۴۱ نیروگاه با ۲۱۵ واحد به بخش خصوصی واگذار شده و ۱۱ نیروگاه با ۴۴ واحد نیز توسط بخش خصوصی احداث شده؛ این در حالی است که با وجود ۴۴۸ واحد نیروگاهی، سهم تولید برق در بخش حرارتی از ظرفیت اسمی نصب‌شده تولید برق کشور ۸۰ درصد و از ظرفیت عملی تولید برق کشور ۹۵ درصد است.

پیشاهنگ با اعلام اینکه در سال ۹۵ بیش از ۵۵ درصد سوختی که در نیروگاه ها مصرف می شد، گاز طبیعی بود، افزود: این رقم برای ۶ ماهه نخست امسال، به ۹۵.۵ درصد رسیده است؛ در حالی که میزان مصرف گازوییل در ۶ ماهه نخست امسال در نیروگاه ها ۲.۱۸  درصد و ۲.۳۳ درصد آن را مازوت بوده است. 

به گفته معاون راهبری تولید شرکت تولید نیروی برق حرارتی، به طور میانگین سالانه ۲۷۰ روز برای تعمیرات نیروگاهی در اختیار داریم و و برای آمادگی تابستان  سال آینده، تعمیراتی بالغ بر ۹۶هزار مگاوات برنامه‌ریزی شده که باید تا پیش از پایان خرداد ماه این میزان تعمیرات انجام شود و از این مقدار تا کنون ۲۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات انجام شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه با تبدیل نیروگاه‌های سیکل ساده به سیکل ترکیبی می توانیم راندمان یک یا ۲ درصد راندمان نیروگاه ها را افزایش دهیم، اظهار داشت: در حال حاضر در مجموع نیروگاه‌هایی که در مدار بهره‌برداری هستند، نیروگاه‌هایی داریم که تنها یک ماه از عمر آنها می‌گذرد در طرف مقابل نیروگاه‌هایی با سن کارکرد ۵۸ سال در مدار هستند. از نظر راندمانی نیز نیروگاه‌هایی داریم که راندمان آنها ۲۰ درصد است. این در حالی است که به تازگی نیروگاهی با راندمان ۶۰ درصد در حالت سیکل ترکیبی افتتاح شده است.

کد خبر 4450887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha