۱۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۱۲

همزمان با ایام پایانی ماه صفر؛

دیوان «جودی عنبرانی» رونمایی شد/عنبرانی مبدع مثنوی بلند است

دیوان «جودی عنبرانی» رونمایی شد/عنبرانی مبدع مثنوی بلند است

ویژه‌برنامه شور محشر با هدف رونمایی از دیوان کامل «جودی عنبرانی» همزمان با ایام شهادت امام رضا(ع) با حضور اهالی ادب و مداحان اهل بیت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ویژه برنامه «شورمحشر» سوگواره الحان و نواهای مذهبی اقوام ایرانی به همراه رونمایی از دیوان کامل«جودی عنبرانی» در آستانه فرارسیدن سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) با حضور جمعی از مسئولان، اهالی فرهنگ و ادب و مداحان کشور در هتل ثامن طرقبه برگزار شد.

محمدکاظم کاظمی ویراستار دیوان کامل افصح الشعرا میرزا عبدالجواد «جودی عنبرانی» در این مراسم گفت: اشعار و مرثیه‌های این شاعر والامقام از گذشته تا به امروز در مدح و منقبت اهل بیت(ع) توسط مداحان کشور در مجالس‌ حسینی‌ مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این شاعر در حوزه محتوا، اشعار بسیار ارزشمندی از خود بر جای گذاشته، افزود: با بررسی دیوان کامل جودی عنبرانی از نظر فرمی و تکنیکی می توان عنوان کرد، جودی عنبرانی ابداع کننده قالب «مثنوی بلند» بوده است. همواره بین شعرای کشور، علی معلم دامغانی را مبدع این نوع قالب می دانند. با وجود این کثرت و مقدار از قالب «مثنوی بلند» در اشعار جودی عنبرانی که ۱۰۰ سال پیش چنین آثاری سروده است، باید وی را ابداع کننده قالب مثنوی بلند دانست.

این شاعر درباره زندگی جودی عنبرانی گفت: با وجود اینکه این شاعر در عهد ناصری می‌زیسته، می‌توانسته مانند دیگر شعرا در مدح دربار ناصرالدین شاه شعر بسراید و گذران زندگی کند، اما معیشت این شاعر از رهگذر شغل قنادی می‌گذشته و این امر نشانگر نوعی استقلال در کار اوست. صلابت، قدرت و برخورداری از زبان فاخر شعر در روزگاری که این شاعر زندگی می‌کرده از ویژگی‌های برجسته آثار جودی عنبرانی است. در حال حاضر که شاهد به کار بردن برخی اشعار نازل و سبک در مراسم سوگواری هستیم، ضروری است با درس گرفتن و استفاده مداحان از اشعار شعرای گرانقدری همچون جودی عنبرانی، بتوانیم گرایش جوانان را به این گونه اشعار سوق دهیم.

در ادامه این برنامه، سید حسن حسینی فرماندار طرقبه شاندیز گفت: عشق مردم ما به اهل بیت(ع) ریشه عرفانی و الهی دارد که در سراسر تاریخ به چشم می‌خورد. محبت ایرانیان به اهل بیت(ع) ریشه در محبت این خاندان عصمت و طهارت(ع) به مردم دارد. حضور امام رضا(ع) در این سرزمین و محبت سرشاری که نثار مردم کرده‌اند، سبب شده عشق و علاقه به اهل بیت رسول خدا(ص) از جایگاه ویژه‌ای در میان مردم برخوردار باشد.

در پایان این مراسم از دیوان کامل جودی عنبرانی که توسط قاسم رفیعا گردآوری شده و محمدکاظم کاظمی ویراستاری آن را به عهده داشته، رونمایی شد. این کتاب به تازگی توسط انتشارات آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است.

همراه اعطای تندیس این سوگواره و تقدیر ویژه از حاج کاظم اکبرزاده مداح و شاعر پیشکسوت اهل بیت(ع) از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

کد خبر 4452516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha