۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۶

عضو اتحادیه تولید وصادرات پوشاک مطرح کرد

معضل قاچاق پوشاک به دلیل سود بالا، حل‌ نشدنی است

معضل قاچاق پوشاک به دلیل سود بالا، حل‌ نشدنی است

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: معضل قاچاق پوشاک به دلیل سود بالایی که دارد حل نشدنی مانده و باعث شده است صنعت پوشاک با مشکلات بزرگی مواجه شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، مجید نامی عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه اتحادیه تولیدات و صادرات نساجی و پوشاک ایران به عنوان پایه‌گذار اصلی برگزاری هر سال این نمایشگاه بوده است، گفت: اولین نمایشگاه پوشاک ایران درسال ۱۳۹۱باعنوان جشنواره و نمایش توانمندی‌های تولید کنندگان داخلی شروع به کار کرد و درطول سال‌های مختلف با توجه به مشکلات و مسائل مختلفی که صنعت پوشاک با آن درگیر بود، سعی کردیم هرسال این نمایشگاه گسترش یافته و برگزاری آن حفظ شود.

او ادامه داد: سال ۱۳۹۵ که انجمن پوشاک ایران تشکیل شد، این انجمن نیز باعضویت در کمیته برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران، به برگزاری این رویداد مهم در کشور کمک شایانی کرده است. امسال نیز با توجه به تعاملات صورت گرفته اتحادیه فروشندگان و تولید کنندگان پوشاک تهران هم به جمع برگزارکنندگان این نمایشگاه پیوسته است. همه دست‌اندرکاران حوزه پوشاک کشور امسال دست به دست هم داده‌اند تا یک نمایشگاه متفاوت و باشکوهی تحت عنوان ششمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران (ایران مد۹۷ )، با محوریت نمایش توانمندی‌های صنعت پوشاک ایران برگزار شود.

وی درباره افزایش وسعت فضای نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های گذشته، افزود: اولین نمایشگاه پوشاک ایران در سال ۱۳۹۱به صورت جشنواره، در فضایی به وسعت هزار و ۸۰۰متر مربع برگزار شد، با افزایش فعالیت‌ها در صنعت پوشاک، امسال ششمین دوره برگزاری این نمایشگاه در فضایی به وسعت ۶هزارمتر مربع در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

نامی اظهار کرد: در نمایشگاه امسال علاوه بر تولیدکنندگان پوشاک و فعالان اقتصادی که در زمینه‌های مختلف و مرتبط با صنعت پوشاک در ایران (در زمینه مواد اولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات) فعالیت می‌کنند، هیات‌ها و نمایندگانی از کشورهای مختلف آسیایی و همسایگان ایران در این دوره حضور دارند تا از نزدیک با توانمندی‌های صنعت پوشاک کشور آشنا شوند و برای سرمایه‌گذاری در زمینه پوشاک ایران و گسترش بازارهای صادراتی با شرکت‌های مختلف رایزنی کنند. در این بین، کشورهای همسایه بخصوص عراق استقبال خوبی از حضور در نمایشگاه کرده است.

وی در زمینه شرکت‌کنندگان این دوره از برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران نیز افزود: بخش‌های مختلف جامعه چه مصرف کننده و چه توزیع کنندگان و فروشندگانی که در کشور ما وجود دارند همچنین بازارهای صادراتی هدف و کشورهای همسایه که روابط تجاری خوب و زیادی با ایران دارند دعوت شدند تا با حضور در این نمایشگاه از توانمندی‌های صنعت پوشاک کشور آگاهی پیدا کنند، امید داریم حضور کشورهای همسایه باعث ایجاد تحول در عرصه صنعت پوشاک کشور شود.

نامی درباره آمار میزان مصرف و تامین پوشاک در کشور، بیان کرد: طبق آمارهای موجود، بزرگی بازار پوشاک ایران، چیزی حدود ۱۲میلیارد دلار است. اینکه چه میزان از این بازار را تولیدکنندگان داخلی پوشش می‌دهند اختلاف نظر وجود دارد اما به طور کلی طبق آمارهای موجود ۵۰درصد پوشاک کشور توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود. اگر موضوع قاچاق حل شود و حمایت از کالای ایرانی مطرح باشد به جرات می‌توان گفت که تولیدکنندگان داخلی، این توانایی را دارند که این درصد را افزایش دهند.

وی درباره واردات پوشاک، گفت: میزان واردات رسمی پوشاک به کشور در سال ۱۳۹۶ که از طریق گمرک جمهوری اسلامی ایران وارد کشور شده است مبلغی بالغ بر۵۹میلیون دلار اعلام شد. با توجه به سهم ۵۰ درصدی که تولید داخل دارد، میزان واردات رسمی کشور نسبت به میزان واردات کلی و قاچاق پوشاک بسیار ناچیز است. یعنی طبق اعلام رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا، میزان قاچاق پوشاک سالانه بین ۲.۷تا۳میلیارد دلار بوده است.

نامی به معضل قاچاق پوشاک اشاره کرد و نظر خود را اینگونه بیان کرد: به نظر می‌رسد معضل قاچاق پوشاک به دلیل سود بالایی که دارد حل نشدنی باقی بماند و این معضل باعث شده است که صنعت پوشاک با مشکلات بزرگی مواجه شود.

کد خبر 4469305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha