۱۱ آذر ۱۳۹۷، ۹:۳۷

در دیدار ابراهیمی ترکمان با رییس سازمان دیانت ترکیه مطرح شد:

تأکید بر همکاری مداوم بین ایران و ترکیه/کمیته فرهنگی تاسیس شود

تأکید بر همکاری مداوم بین ایران و ترکیه/کمیته فرهنگی تاسیس شود

ابراهیمی ترکمان در دیدار با رییس سازمان دیانت ترکیه ضمن تاکید بر همکاری همه جانبه پیشنهاد تاسیس کمیته‌ فرهنگی مشترکی بین ایران و ترکیه را ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی ارباش، رییس سازمان دیانت ترکیه عصر دیروز شنبه ۱۰ آذر در رأس هیأتی ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار علی ارباش، پیشنهادی مبنی بر تأسیس کمیتهای فرهنگی را ارائه کرد و گفت: باید در ذیل کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه، کمیته فرهنگی تأسیس شود تا بتوان در آن مسائل دینی و فرهنگی را بررسی کنیم. ایران و ترکیه کمیسیون مشترک اقتصادی دارند که باید در ذیل این کمیسیون، کمیته فرهنگی تأسیس شود تا بتوان در آن مسائل دینی و فرهنگی را به طور مستقل هر چند ماه یک‌ماه بررسی کنیم.

ابراهیمی ترکمان افزود: در حال حاضر، جهان اسلام دچار غفلت شده است، کسی که می‌کشد می‌گوید خدا و کسی که کشته می‌شود، هم می‌گوید خدا؛ لذا باید تلاش بیشتری در آگاه‌سازی امت اسلام انجام دهیم.

وی ادامه داد: نقش دین در جوامع اسلامی مهمترین عنصر است و این عنصر در ترکیه همیشه پُررنگ بوده است؛ ما به ترکیه مدیون هستیم چراکه محبت اهل‌ بیت (ع) و زبان فارسی از طریق ترکیه به بالکان رفت و در ترکیه نسبت به شیعیان نظر مثبتی وجود داشته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر ضرورت پرداختن به مساله قدس و فلسطین گفت: مساله فلسطین، بحث آواره شدن عدهای از سرزمینشان است؛ سیاستی که ترکیه در زمینه قدس در پیش گرفته سیاست خوبی است و ما باید همکاری‌های خود را در این زمینه گسترش دهیم.

ابراهیمی‌ترکمان با بیان اینکه قفقاز مستعدترین منطقه برای رشد داعش است، گفت: این منطقه تشنه دین است و می‌توانیم همکاری خوبی در زمینه توسعه دین در این منطقه داشته باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم ایجاد گروهی برای اجرایی شدن قراردادهای قبلی سازمان دیانت ترکیه با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد.

تأکید بر شناساندن بیشتر قدس و فلسطین به جهان

علی ارباش، رییس سازمان دیانت ترکیه طی سخنانی در این دیدار، ضمن ابلاغ سلام «رجب طیب اردوغان» گفت: قدس همواره باید زنده بماند. در راستای آن همایش‌هایی پیرامون قدس در ترکیه برگزار شده است؛ به ویژه بعد از اینکه آمریکا سفارت خود را به قدس منتقل کرد.

وی در ادامه به برگزاری همایشی در استانبول اشاره کرد و گفت: در بخش پایانی این همایش، بیانیه‌ای در 22 بند ارائه و بر موضوع فلسطین و قدس به عنوان مسأله اول جهان اسلام تأکید شد؛ ما در غزه هم اقداماتی برای بازسازی مساجد و ...انجام داده‌ایم.

رییس سازمان دیانت ترکیه خاطرنشان کرد: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مسلمان باید برای شناساندن قدس به جهان باید تلاش بیشتری کنند.

ارباش به مسئله اسلام‌هراسی و جهالت و دیگر تهدیدهای جهان اسلام اشاره کرد و بر ضرورت همکاری دو کشور برای مقابله با اسلام‌هراسی تأکید کرد.

کد خبر 4473389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha