اثری از آنتونی گیدنز؛

چاپ دوم «جهان لغزنده است» منتشر شد 

چاپ دوم «جهان لغزنده است» منتشر شد 

 کتاب «جهان لغزنده است» اثر آنتونی گیدنز با ترجمه علی عطاران از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه به چاپ دوم رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «جهان لغزنده است» اثر آنتونی گیدنز با ترجمه علی عطاران از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه به چاپ دوم رسیده است.

در جهانی اینچنین به هم پیوسته و در هم تنیده، ابرقدرتی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی وجود دارد به نام «ایالات متحده آمریکا»، و موضع کشورهای مختلف در قبال آمریکا تاثیر بسیار زیادی بر شرایط آنها در چنین جهانی دارد. برای ابرقدرت جهان (چه آمریکا باشد چه هر کشور دیگری) هر چه این در هم تنیدگی بیشتر شود سلطه بر مناسبات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی راحت‌تر و کم هزینه‌تر خواهد بود. شاید با این سخن موافق نباشید، ولی آنتونی گیدنز در کتاب «جهان لغزنده است» ضمن آگاهی به این مسئله سعی دارد تصویری از جهان تحت تاثیر «جهانی شدن» بدهد که در آن شرایط انسان‌ها رو به بهبودی است.

گیدنز اشتباه مخالفان «جهانی شدن» را یکی انگاشتن این پدیده با «آمریکایی شدن» و «غربی شدن» عنوان می‌کند. او به خوبی به سلطه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی آمریکا و غرب بر جهان آگاه است و عنوان می‌کند «مقر اصلی پنجاه شرکت بزرگ جهان یا در آمریکا یا در یکی از کشورهای صنعتی است. اکثریت کاربران اینترنت ساکن جوامع ثروتمند هستند. کشورهای مرفه‌تر بر بسیاری از از سازمان‌های قدرتمند بین‌المللی؛ مانند گروه ۸، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول تسلط دارند. برخی سازمان ملل را هم در این گروه قرار می‌دهند. از نظر میزان دسترسی به اهرم قدرت، نابرابری شدیدی میان کشورهای جهان مشاهده می‌شود.» (ص ۲۴)

گیدنز همچنین در کتاب «جهان لغزنده است» چنین می گوید: نگاه ما به نقش شرکت‌های بزرگ باید ظرافت بیشتری داشته باشد. نکاتی که منتقدان گسترش نفوذ شرکت‌ها به آن اشاره می‌کنند مهم هستند. شرکت‌های بزرگ می‌توانند مشروعیت دموکراتیک حکومت‌ها را، چه در کشورهای صنعتی و چه در کشورهای در حال توسعه، با خرید آرا یا تأمین مالی احزاب سیاسی به خطر بیندازند. 

برخی شرکت‌ها در معاملات خود در نقاط مختلف جهان غیرمسئولانه عمل می‌کنند. برای مثال، با دست‌کاری پرونده‌های مالی خود سعی می‌کنند مالیات پرداختی، به کشور اصلی محل استقرار خود، را به حداقل برسانند یا کاری کنند که اصلا مالیات ندهند. گاهی آنها به تبعات اجتماعی و زیست‌محیطی سیاست‌ها و فراورده‌های خود بی‌توجهی می‌کنند.

با این حال، در مورد قدرت شرکت‌های بزرگ به راحتی اغراق می‌شود؛ به‌خصوص افرادی که اعتقاد دارند این شرکت‌ها دنیا را می‌چرخانند نگاه اغراق‌آمیزی دارند. قدرت ملت‌ها بسیار بیشتر از شرکت‌هاست به‌خصوص وقتی در مسئله‌ای متحد شوند و به نظر می‌رسد در آینده نیز همین‌طور خواهد بود.

 کتاب «جهان لغزنده است» اثر آنتونی گیدنز با ترجمه علی عطاران در ۱۱۸ صفحه از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه به چاپ دوم رسیده است.

کد خبر 4475829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha