۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۷:۲۴

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان:

دولت از ظرفیت‌های علمی برای احیای زاینده رود استفاده کند

دولت از ظرفیت‌های علمی برای احیای زاینده رود استفاده کند

اصفهان- رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان تنها راه‌ حل مشکل آب را مدیریت یکپارچه، جامع‌نگر و علمی به موضوع آب زاینده‌رود عنوان کرد و گفت: دولت از ظرفیت‌های علمی برای احیای زاینده رود استفاده کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمود مدرس هاشمی ظهر یک شنبه در نشست هم اندیشی مدیریت یکپارچه منابع آب رودخانه زاینده‌رود اظهار داشت: ما ضمن اینکه مصرف کننده آب هستیم امانت دار نسل های آینده هم هستیم و این مسئله کار مدیریت منابع آب را برای ما دشوارتر کرده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون سه دانشکده کشاورزی، عمران و منابع طبیعی به طور ویژه روی موضوع آب فعالیت می‌کنند، گفت:به غیر از آن در دیگر دانشکده‌ها نیز شاهد انجام فعالیت‌های پژوهشی در حوزه آب هستیم.

وی از تأسیس پژوهشکده آب و فاضلاب دردانشگاه صنعتی اصفهان با هدف جهت‌دهی به فعالیت‌های پژوهشی خبر داد و افزود:  این پژوهشکده به طور مستقیم با سازمان آب منطقه‌ای، شرکت آب و فاضلاب، شرکت آب و فاضلاب روستایی و سازمان محیط زیست همکاری می‌کند و خوشبختانه در طول چندسال گذشته فعالیت‌های بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان به انجام ده ها پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکترا در زمینه آب اشاره کرد و بیان داشت: اجرای چندین طرح پژوهشی، رویدادهای کارآفرینی و فن‌آفرینی و برگزاری کنگره‌ها، کنفرانس‌ها و سمینارهای متعدد در این دانشگاه نشان دهنده عزم جدی دانشگاه صنعتی اصفهان در ارائه راه‌حل‌های علمی برای مشکلات کشور در حوزه آب است.

دولت از ظرفیت‌های علمی برای احیای زاینده رود استفاده کند

وی تنها راه‌ حل مشکل آب را مدیریت یکپارچه، جامع‌نگر و علمی به موضوع آب زاینده‌رود عنوان و اظهار داشت: خوشبختانه در پروژه‌ای که از سال‌های گذشته با همکاری محققان ایرانی و آلمانی انجام شده، مدیریت یکپارچه حوزه آبریز زاینده‌رود به طور درست و صحیح مدنظر این پروژه قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان از آمادگی دانشگاه برای همکاری در تمام زمینه‌های پژوهشی مرتبط با مدیریت یکپارچه زاینده رود خبر داد و گفت:  با همکاری و حمایت وزارت نیرو و سازمان‌های متولی برای عقد قرارداد، تفاهم‌نامه و جهت‌دهی فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه، از ظرفیت محققین، استادان ودانشجویان در این زمینه استفاده  شده است.

وی ادامه داد: همکاری با کشور آلمان در حوزه مدیریت یکپارچه آب در راستای استفاده از تجربیات بین‌المللی است.

وی گفت: از دولت انتظار داریم علاوه بر توجه ویژه‌ به موضوع زاینده‌رود، تخصیص بودجه، همکاری، برنامه‌ریزی و استفاده از ظرفیت‌های علمی در استان، کشور و ظرفیت‌های بین‌المللی را مدنظر قرار دهد.

وی با اظهار اینکه آب موضوعی است که علاوه بر متخصصان، مردم عادی نیز با مشکلات و معضلات آن کاملاً آشنا هستند و یکی از اولویت‌های جدی کشوربه شمار می رود، افزود: از هزاران سال پیش تاکنون موضوع آب بسیار برای ما ارزشمند بوده و در فرهنگ ملی و دینی ما از اهمیت بسزایی برخوردار است.

نقش قنوات به عنوان یکی از محورهای توسعه کشاورزی در ایران

هاشمی با تأکید بر نقش قنوات به عنوان یکی از محورهای توسعه کشاورزی در ایران، افزود: در کشور ما قنات هایی وجود دارد که با عمق بیش از ۳۰۰ متر از هزاران سال پیش تاکنون قابل استفاده است و این نشان دهنده توجه نیاکان ما به بهره‌برداری بهینه از آب می باشد.

بارگذاری بیش از توان اکولوژیکی از دلایل بروز مشکلات فعلی زاینده‌رود شده است

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، افزایش جمعیت، نیاز روزافزون به استفاده از آب، ایجاد صنایع آب بر و مدرنیته را موجب جدی‌تر و حادتر مشکلات در حوزه آب دانست و تصریح کرد: خشکسالیهای اخیر در فلات مرکزی ایران، برداشت‌های بی حساب و بارگذاری بیش از توان اکولوژیکی، باعث بروز مشکلاتی در استفاده از آب زاینده‌رود شده است.

کد خبر 4480585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha