۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۲

گزارش مهر از پردیس چارسو؛

بخت بلند جنجالی‌ها در ویترین «حقیقت»/ سیاست و جنایت روی بورس است!

بخت بلند جنجالی‌ها در ویترین «حقیقت»/ سیاست و جنایت روی بورس است!

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» درحالی سومین روز برگزاری خود را آغاز می‌کند که در ۲ روز نخست این رویداد سوژه‌های «جنجالی» با استقبال مخاطبان مواجه شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به‌عنوان معتبرترین جشن سالانه خانواده سینمای مستند ایران از روز یکشنبه در پردیس سینمایی چارسو، دوازدهمین دوره برگزاری خود را آغاز کرده است.

اکران فیلم‌های مستند راه‌یافته به بخش‌های مختلف این رویداد، امروز سه‌شنبه ۲۰ آذرماه وارد سومین روز می‌شود و آرام‌آرام واکنش‌ها و بازتاب‌ها نسبت به فیلم‌های رونمایی شده، تبدیل به سوژه داغ محافل رسانه‌ای و سینمایی می‌شود.

روز اول؛ آغاز با انقلاب و سیاست

روز یکشنبه و پس از بریدن کیک دوازدهمین دوره «سینماحقیقت» توسط حسین ترابی مستندساز پیشکسوت، نسخه اصلاح شده و کامل مستند «برای آزادی» به کارگردانی او به‌عنوان فیلم افتتاحیه روی پرده رفت. اکران این مستند که روایتی دست اول و تماشایی از حال و هوای کشور در ایام انقلاب اسلامی است، بخشی از برنامه ویژه جشنواره دوازدهم برای مرور مستندهای انقلابی در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب هم محسوب می‌شود.

همزمان با این مستند قدیمی و خاطره‌ساز اما در همان نخستین سانس نمایش فیلم‌ها، در سالن دیگر پردیس چارسو مستند دیگر در حال و هوای مرور تحولات مرتبط با سال‌های انقلاب روی پرده رفت؛ مستندی داغ‌داغ که برای نخستین بار روی پرده می‌رفت. «پدر طالقانی» به‌عنوان محصول مشترک سازمان رسانه‌ای «اوج» و شبکه تلویزیونی‌ «افق» از ابتدا هم به‌عنوان یکی از فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیز جشنواره دوازدهم شناخته می‌شد و رونمایی از آن هم به همین دلیل با استقبال ویژه‌ای از سوی مخاطبان مواجه شد.

اینکه اکران یک مستند در میانه روز و در نخستین سانس اکران جشنواره، به‌گونه ای باشد که برخی از مخاطبان ناگزیر ایستاده در حاشیه سالن روایت آن را دنبال کنند، اتفاقی بود که تهیه‌کننده فیلم را هم شگفت‌زده کرد. مهمان ویژه این اکران فرزندان آیت‌الله طالقانی بودند که حضورشان فرصتی برای تبادل نظر میان مخاطبان، تهیه‌کننده فیلم و خانواده مرحوم طالقانی را پس از پایان اکران فیلم فراهم آورد.

در کنار آثار مرتبط با تحولات سیاسی تاریخ معاصر، در میان فیلم‌های اکران شده در روز نخست جشنواره فیلم‌های دیگری هم بودند که شاید به‌صورت مستقیم پژوهش‌هایی اجتماعی و یا تاریخی را دستخوش روایت قرار داده بودند اما بازهم رگه‌هایی از تأثیر «سیاست» در آن‌ها مشهود بود. «بهارستان، خانه ملت» به کارگرانی بابک بهداد و «تاریخ صدور» به کارگردانی مجید عزیزی از این دست آثار بودند که یکی دست روی تاریخچه میدان بهارستان گذاشته و دیگری با نگاهی متفاوت به مبحث «شکاف نسل‌ها در ایران» از دهه ۴۰ تا دهه ۹۰ پرداخته است.

در کنار فیلم‌های سیاسی و تاریخی اما دو فیلم «جای خالی دوست» به کارگردانی محمدعلی طالبی و «مهین» به کارگردانی محمدحسین حیدری از فیلم‌های ویژه رونمایی شده در روز نخست جشنواره بودند.

محمدعلی طالبی کارگردان شناخته‌شده سینما، «جای خالی دوست» را با محوریت خودکشی خبرساز ۲ دختر نوجوان اصفهانی در سال گذشته، مقابل دوربین برده و مستند «مهین» هم روایتی تاثیرگذار از زندگی و شخصیت نخستین قاتل سریالی زن ایران است. جالب اینکه مستند محمدحسین حیدری به‌رغم تمرکز بر یک پرونده جنایی خبرساز، جزو فیلم‌های محبوب مخاطبان در روز نخست قرار گرفت.

در میان فیلم‌های روز اول اما بنابر آرا تماشاگران، «ورس» ساخته جواد وطنی با روایتی از پایان گارانتی پل ورسک بیش از سایر مستندها موردپسند مخاطبان «سینماحقیقت» قرار گرفت.

روز دوم؛ به استقبال جنجالی‌ها

جدول اکران فیلم‌ها در دومین روز جشنواره «سینماحقیقت»، نام‌های کنجکاوی‌برانگیزی داشت و همین مقدمه‌ای بود برای یک روز شلوغ در پردیس چارسو. سالن شماره یک پردیس روز دوشنبه ۱۹ آذرماه، از همان سانس نخست و با نمایش مستند «۳۳۰ سی‌سی خاطره» به کارگردانی الهام معروفی شاهد حضور پرشمار مخاطبان بود. مستندی که تصاویر آرشیوی ناب آن از تحولات تاریخ معاصر ایران با محوریت روایت سرگذشت نوشابه در کشور، موردتوجه مخاطبان قرار گرفت.

در ادامه اما ویژه‌ترین استقبال در روز دوم به نام فیلم «اکسدوس» به کارگردانی بهمن کیارستمی رقم خورد. فیلمی با موضوع مهاجران افغانستانی که سالن شماره یک پردیس چارسو را مملو از مخاطب کرد و برخی مخاطبان ناگزیر از بیرون سالن و از میان درهای باز به تماشا آن ایستادند!

این اما نقطه پایان فیلم‌های جنجالی نبود چرا که در سانس بعد نوبت به ورزشی‌ها و به طور خاص علاقمندان باشگاه استقلال رسید که به تماشای مستند «آبی به رنگ آسمان» به کارگردانی امیر رفیعی بنشینند؛ مستندی درباره تاریخچه باشگاه استقلال تهران که مجبتی جباری کاپیتان سابق این تیم، مهمان ویژه اکران آن در جشنواره بود.

«آیت‌الله» ساخته مصطفی موسوی‌تبار، «اسرار دریاچه» به کارگردانی آرمین ایثاریان و «زمان» به کارگردانی ماریا ماوتی از دیگر مستندهای قابل توجه روز دوم بودند که به‌رغم تنوع سوژه‌ها و موضوعات، مورد استقبال قرار گرفتند.

دو فیلم ویژه روز دوم اما باز هم رگه‌هایی از «سیاست» و «جنایت» داشتند؛ مستند «ملاقات با گورباچف» به کارگردانی ورنر هرتسوگ از ویژه‌ترین مستندهای خارجی حاضر در جشنواره دوازدهم است که اکران آن روز گذشته جماعت پرشماری را به سالن شماره دو پردیس کشاند و استقبال از آن به گونه بود که برخی حتی امکان ورود به سالن نمایش را پیدا نکردند.

«خاتمه» اما یکی از تلخ‌ترین مستندهای روز دوم بود که استقبال از آن سبب شد فیلم در سانس ویژه آخر شب برای دومین بار در روز دوم روی پرده برود. «خاتمه» داستان زندگی دختری افغان است که به دلیل ازدواج زودهنگام و خشونت خانواده، از خانه فرار می‌کند. روایت هادی و مهدی زارعی از سرنوشت این دختر افغانستانی تا به اینجا توانسته جزو آثار خوش اقبال جشنواره در رضایت مخاطبان باشد.

جشنواره‌ای با ویترین متنوع

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» هنور به نیمه راه نرسیده است و امروز و در سومین روز برگزاری هم فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیزی در قالب این رویداد روی پرده خواهد رفت. مهمترین امتیاز جشنواره «سینماحقیقت» تا همین جای کار، تنوع قابل توجه موضوعات و ژانرها در مستندهای به نمایش درآمده است، مستندهایی که با نگاه‌ها و رویکردهای متفاوت توانسته‌اند طیف‌های متفاوتی از مخاطبان را به پردیس چارسو فرابخوانند.

در روزهای آینده و با رونمایی از دیگر فیلم‌های راه‌یافته به بخش‌های مختلف این رویداد انتظار می‌رود تنوع آثار بیشتر شود و مستندهای بیشتری در فضای رسانه‌ای خبرساز شوند. باید دید آیا در روزهای آتی هم کماکان فیلم‌هایی با رگه‌های سیاسی و موضوعات تلخ اجتماعی و جنایی، می‌توانند گوی سبقت را در جلب نظر مخاطبان از دیگر فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره بربایند؟

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» تا روز یکشنبه ۲۵ آذرماه در پردیس سینمایی چارسو تهران ادامه دارد و علاقه‌مندان سینمای مستند می‌توانند به‌صورت رایگان به تماشای فیلم‌های مورد علاقه خود بنشینند.

کد خبر 4481948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha