۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۰۶

شهروندان گلایه دارند؛

گره ترافیکی در آرامستان بیرجند/ تفاوت قیمت های میلیونی خانه آخرت

گره ترافیکی در آرامستان بیرجند/ تفاوت قیمت های میلیونی خانه آخرت

بیرجند- تفاوت عملکرد مسئولان در رسیدگی به فضای آرمستان، تفاوت میلیونی قیمت قبور و وجود مشکلات ترافیکی در روزهای پنج شنبه مورد گلایه شهروندان بیرجندی شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: شهر بیرجند نسبت به چند سال گذشته چه به لحاظ جمعیتی و چه از نظر ساخت و ساز شهری، تغییرات فراوانی کرده و جمعیت قابل توجهی را در خود جای داده است. از این رو خیابان ها و معابر جوابگوی حجم تردد وسایل نقلیه و عابران نسیت.

کمی آن سو تر از هسته مرکزی شهر، آرامستان قرار گرفته که با قدمت چندصد ساله، آرامگاه اموات زیادی شده است. بنا به گفته مسئولان، سنگ لوحی در قبرستان مربوط به سال ۱۲۸۰ کشف شده که از قدمت ۱۱۰ ساله این آرمستان حکایت می کند.

 بر اساس شنیده ها پهنه های آرامستان در حالی به چهارطرف افزایش می یابد که طول و عرض خیابان های ورودی به آن در طراحی های چندین سال پیش مانده و پاسخگوی حجم تردد کنونی نیست عصر روز های پنج شنبه که می شود، نیم ساعت باید برای زیارت قبر عزیزانت در ترافیک بمانی تا بتوانی دیداری تازه کنی.

اگرچه مسئولان متولی اقداماتی برای رفع مشکلات پیش رو انجام داده اند اما هنوز هم باید ساعت ها در ترافیک روز پنج شنبه آرامستان انتظار بکشی. گلایه های مردمی از ترافیک در حالی است که برخی از مسئولان تنها به توصیه ای برای رفع مشکل بسنده می کنند  و از مردم می خواهند رفع مشکل فعلی را با «تقسیم کردن ساعت حضور در آرامستان بین روزهای پنج شنبه و جمعه» حل کنند. این در حالی است که مشکل ترافیکی آرامستان نیازمند تدبیری اساسی و به صورت عاجل است و تعلل متولیان حوزه شهری پذیرفتنی نیست.

گلایه های مردمی از آرامستان بیرجند

محمد کوثری یکی از شهروندان بیرجندی با اشاره به شرایط فعلی آرامستان این شهر بیان کرد: تاریکی آرامستان از مهم ترین مشکلاتی بوده که بستر ساز بسیاری از آسیب ها می شود.

وی با بیان اینکه زیباسازی فضای آرامستان باید در تمام نقاط یکسان باشد، افزود: این در حالی است که در مسقف کردن قبرها تنها به بخشی از محدوده آرامستان اکتفا شده است.

محمد سفری از دیگر شهروندان بیرجندی است که در گفت و گو با خبرنگار مهر، ترافیک خیابان کاظمیه را از مهم ترین مشکلات پیش رو در آرامستان دانست و افزود: اگر خیابان جوادیه به سمت قبرستان، یک طرفه شود، مشکل فعلی رفع می شود.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی حجم ترافیکی بالایی در روز های پنج شنبه داریم، افزود: مردم باید یک ساعت در ترافیک بمانند تا بتوانند ۱۰ دقیقه امواتشان را زیارت کنند چراکه روزهای کوتاه زمستان، فرصت بیشتری به شهروندان به خصوص قشر کارمند برای زیارت نمی دهد.

سفری با اشاره به قیمت قبرها هم بیان کرد: چرا قیمت قبر باید در یک نقطه از قبرستان بیش از یک میلیون تومان نسبت به سایر نقاط تفاوت داشته باشد؟

این شهروند بیرجندی از وضعیت پارکینگ و پیش روی آرامستان به سمت منازل مسکونی منطقه نیز گلایه کرد و بیان داشت: روند افزایش پارکینگ و فضای قبرستان تاکی می خواهد ادامه داشته باشد؟

 قیمت قبرها بر اساس مصوبه شورای شهر ابلاغ می شود

رئیس سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری بیرجند در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت سردابه های آرامستان بیرجند بیان کرد: خوشبختانه در زمینه تامین سردابه مشکلی نداریم.

محمد محمد زاده با بیان اینکه در حال حاضر دو هزار سردابه آماده شده است، اظهار کرد: علاوه بر این قریب به هزار سردابه توسط شهروندان پیش خرید شده است.

وی با اشاره به قیمت گذاری قبرها بیان کرد: قیمت قبرها بر اساس مصوبه شورای شهر ابلاغ می شود و به جز سال جاری، طی چهار سال گذشته افزایش قیمت قبر نداشته ایم.

محمد زاده از افزایش قیمت سردابه های پیش فروش خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر قیمت قبور عادی ۲۷۶ هزار تومان و سردابه های پیش فروش یک میلیون تومان تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری بیرجند بیان کرد: دسترسی به امکانات، وجود فضای سبز و وضعیت مبلمان از علل تفاوت قیمت در فروش قبور است.

وی با اشاره به وضعیت آرامستان به لحاظ زیبایی بیان کرد: زیباسازی آرامستان از اردیبشهت ماه سال جاری به طور ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

طرح روشنایی آرامستان زیر دست شهرداری

محمد زاده توسعه سالن اجتماعات را از اولویت های آرامستان دانست و گفت: ۲۴۵ متر مربع زیر بنا به فضای فعلی سالن اجتماعات آقایان اضافه شده است.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری بیرجند با بیان اینکه ۳۵۰ میلیون تومان در راستای توسعه این سالن اجتماعات هزینه شده است، افزود: همچنین طرح توسعه سالن بانوان به میزان ۴۰ متر مربع در دستور کار قرار دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر زیباسازی فضای آرامستان قدیمی اعم از تامین روشنایی بیان کرد: برای تامین روشنایی آرامستان با پیمانکاران زیادی صحبت کرده ایم.

محمد زاده با بیان اینکه در حال حاضر چهار پرژکتور در آرامستان خاموش است که با رفع این مشکل، روشنایی تامین می شود، گفت: اگر نقطه کوری در قبرستان وجود داشت با تیرگذاری مشکل را رفع می کنیم.

مردم به پارکینگ بلوک ۲ آرامستان بروند

رئیس سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری بیرجند بیان کرد: زیباسازی حاشیه میدان قتلگاه و سنگ فرش های سنتی از دیگر اقدامات انجام شده در راستای زیباسازی آرامستان است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر مردمی شدن مسقف کردن سردابه ها بیان کرد: در گذشته شهروندان با مجوز سازمان و رعایت شرایط و ضوابط موجود، سردابه ها را  مسقف می کردند.

محمد زاده افزود: بر اساس مصوبه جدید شورا، در راستای مدیریت کردن رفت و آمد، بخشی از هزینه ها اخذ می شود و سردابه ها را مسقف می کنیم.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورا برای اجرای سایبان از هر سردابه ۲۰۰ هزار تومان اخذ می شود، اظهار کرد: از خردادماه این میزان نیز افزایش یافته اما سازمان مدیریت آرامستان ها بر اساس همان مبنای مصوبه شورا عمل کرده است.

محمد زاده با اشاره به وضعیت پارکینگ های آرامستان و ترافیک آرامستان طی روزهای پنج شنبه بیان کرد: اگر مردم از پارکینگ بلوک دو آرامستان استفاده کنند مشکل ترافیک حاشیه خیابان کاظمیه رفع می شود.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری بیرجند بیان کرد: پشت بلوک دو فضای بزرگی برای پارکینگ وجود دارد اما مردم برای پارک خودرو در این قسمت ترغیب نمی شوند و مشکلات ترافیکی حاصل می شود.

وی بیان کرد: برای رفع مشکلات ترافیکی خیابان کاظمیه، با همکاری شهرداری منطقه، کانالی برای هدایت آب ها کشیده شده و کف رودخانه نیز کوبیده شده تا مردم بتوانند از این محل به عنوان پارکینگ استفاده کنند.

توصیه ای به شهروندان برای رفع ترافیک آرامستان

رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی هم در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات ترافیکی آرامستان در روزهای پنج شنبه بیان کرد: تنها توصیه ما این است که شهروندان روزهای زیارت قبور را تقسیم کرده و علاوه بر پنج شنبه، زحمت بکشند صبح جمعه هم به آرامستان مراجعه کنند.

سرهنگ علیرضا عباسی با بیان اینکه به اندازه کافی فضای پارکینگ تعبیه شده است، اظهار کرد: رایزنی هایی انجام داده ایم ولی بیش از این امکان تعبیه پارکینگ وجود ندارد.

وی در پاسخ به خواسته خبرنگار مهر مبنی بر افزایش نیروهای پلیس و کنترل حوادث ترافیکی بیان کرد: به اندازه کافی مامور گذاشته ایم اما بررسی می کنیم اگر نیاز باشد در زمینه تردد و بهسازی ترافیک محل، نیرو خواهیم گذاشت.

به نظر می رسد عرض خیابان های ورودی به آرامستان مانند خیابان کاظمیه پاسخگوی تردد ها نیست و باید چاره ای دیگر برای رفع این مشکل ترافیکی اندیشید چراکه روز به روز  پیش روی فضای آرامستان و رفت و آمد ها  بیشتر می شود و شاید در آینده راه حلی برای متولیان نباشد.

کد خبر 4494025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha