۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۵۲

در جلسه شورای شهر اتفاق افتاد؛

شوخی های هاشمی با زیست شبانه

شوخی های هاشمی با زیست شبانه

تصویب ماده مربوط به تهیه سند احیای زیست شبانه در کلان شهر تهران حاشیه هایی را به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، اعضای شورای شهر تهران در نوبت عصر بررسی فصل سوم برنامه پنج ساله شهرداری را با عنوان پایداری اجتماعی و فرهنگی با شهروندان مشارکت جو بررسی کردند.

ماده ۶۷ این فصل که شهرداری را موظف می کرد در چارچوب محله گرایی، تقویت هویت محله ای و بهره مندی از مشارکت سازمان های مردم نهاد و اجتماع محور، لایحه نظام نامه محله ای شهروندان در مدیریت شهری را تدوین کنند، به تصویب رسید.

در ماده ۶۸ نیز شهرداری موظف شد به منظور ارتقا زیست پذیری و توسعه فضاهای عمومی مولد و پایدار تا پایان سال اول سند احیای زیست شبانه در کلان شهر تهران را جهت تصویب به شورا ارائه کند که در جریان بررسی این ماده زهرا صدراعظم نوری پیشنهاد داد: رویکردهای اجتماعی و فرهنگی در این بخش دیده شود.

این پیشنهاد نوری مورد مخالفت اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی قرار گرفت زیرا آنها اعتقاد داشتند در حال حاضر زیست شبانه متولی مشخصی ندارد و با آوردن محورهای اجتماعی، فرهنگی ساماندهی زیست شبانه دشوارتر خواهد شد.

محسن هاشمی نیز در جریان بررسی این ماده به شوخی گفت: من با زیست شبانه مخالفم و معتقدم باید ۱۰شب بخوابیم و ۵ صبح بیدار شویم. برنامه ریزی برای زیست شبانه مادر و پدرها را نگران می کند زیرا بچه ها که زیاد بیرون می مانند ما پدر و مادرها نگران می شویم و در کل بیرون روی نصف شب کار خوبی نیست.

سالاری و اعطا به حالت قهر از صندلی خود بلند شدند که هاشمی به شوخی خطاب به آنها گفت: برای قهر کردن مانند من تنها ۱۰ دقیقه زمان دارید.

علیخانی به شوخی به سالاری گفت: همه ما کار داریم و اگر قرار است برویم همه باید با هم برویم.

در نهایت این بند با تایید پیشنهاد نوری به تصویب رسید.

در ادامه بررسی ماده ۶۹ نیز در دستور قرار گرفت.  در ماده ۶۹ شهرداری موظف است نسبت به پایش دائمی وضعیت اجتماعی شهر و نیز ارزیابی تاثیرات اجتماعی و فرهنگی محیط زیستی و اقتصادی سیاست ها و طرح های شهری معطوف به شهرداری و بخش خصوصی اقدام نموده و گزارش سالانه آن را به شورا ارائه نمادو همچنین پیامد سنجی نظاممند از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی شهرداری تاپایان سال نخست برنامه تهیه و به تصویب شورا برسد.

در بررسی این ماده احمد مسجد جامعی پیشنهاد داد : پایش دائمی اجتماعی شهر باید  چارچوبی داشته باشد لذا سنجش رضایتمندی شهروندان از عملکرد مدیریت شهری باید صورت گیرد. از طرفی سنجش عدالت و تبعیض مثبت را هم باید  داشته باشیم باید در این زمینه گزارش گیری شود.

وی ادامکه داد: پیمایش ارزش ها و نگرش های شهروندان تهرانی راجع به شهر و مسائل مختلف نیز باید رصد شود.

فخاری در مخالف با این پیشنهاد گفت: : با توجه به اینکه حکم برنامه ای است این پایش کمک می کند انواع سنجش های نظر سنجی و رضایت سنجی در قالب این حکم دیده شود. این چارچوب سنجش قرار است در شورا مصوب شود در شکل رضایت سنجی و نظر پرسی هم باشد می تواند نظر دوستان را تامین بکند لذا این پیشنهاد ما را از حالات ماده برنامه ای خارج می کند.

بهاره آروین نیز گفت: در ویرایش اول برنامه ماده ۹ عینا این ها را آورده بود. لذا این پیشنهاد ها خیلی ضروری است در نهایت این پیشنهاد رای آورد این پیشنهاد ها به متن ماده افزوده شد.

گرچه در ابتدا شهربانو امانی پیشنهاد حذف این ماده را داده بود با این استدلال که این ماده برنامه ای نیست و لذا  فقط پایش دائمی اجتماعی را بیاوریم.

وی افزود:  تا امروز در حوزه اجتماعی برخی وظایفی که شهرداری به عهده گرفته ناشی از دیدگاه دیدگاه از بهشت به پاستور بوده وظیفه شهرداری نبوده و امروز همان سازمان منتظر بودجه از شهرداری هستند. اما بر خلاف این دیدگاه برخی وظایف نیز که وظایف ذاتی شهرداری بوده مغفول مانده .  

زهرا صدر اعظم نوری گفت : در فصل پایش می توان به این مقوله پرداخت .

در نهایت  پیشنهاد حذف به تصویب نرسید.

در ادامه محمد سالاری : پیشنهاد حذف به تصویب شورا برسد را ارائه داد.

الهام فخاری گفت:  همانطور که در بخش های دیگر چارچوب های اصلی رویکرد نظارت مهم است  لذا اگر پیامد سنجی در حوزه اجتماعیرا می خواهیم  رصد کنیم بهتر است به صحن شورا بیاید تا رویکرد شورا و نظر شورا برای مناسب تر بودن و در برگیرنده چارچوب مناسب تر باشد.

در نهایت پیشنهاد سالاری به تصویب نرسید. در انتها اصل ماده ۶۹ به رای گذاشته شد و به تصویب رسید.

کد خبر 4515095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha