۴ اسفند ۱۳۸۵، ۱۲:۳۵

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد:

577 میلیارد دلار مازاد حساب جاری کشورهای نفتی

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: مجموع مازاد حساب جاری کشورهای تولیدکننده نفت در سال 2006 به 577 میلیارد دلار رسید و ذخایر ارزی این کشورها نیز 500 میلیارد دلار افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از رویترز، بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول در سال 2006 مجموع مازاد حساب جاری کشورهای تولیدکننده نفت از مجموع مازاد حساب جاری کشورهای شرق آسیا فراتر رفت که به علت افزایش قابل توجه درآمدهای نفتی آنها بود.

مازاد حساب جاری کشورهای شرق آسیا در سال 2005 حدود 430 میلیارد دلار بود و ذخایر ارزی آنها 284 میلیارد دلار افزایش یافت.

مطالعات موسسه PIMCO  نشان می‌دهد که هر 10 دلار افزایش در بهای متوسط نفت خام در طول یک سال، حدود 90 تا 100 میلیارد دلار به مجموع ذخایر ارزی کشورهای نفتی می‌افزاید.

بر این اساس، اگر تولیدکنندگان نفت کمتر از 60 درصد مازاد تجاری خود را در دارایی‌های مالی دلاری سرمایه‌گذاری کنند، فشار بر دلار افزایش خواهد یافت و تضعیف آن در برابر سایر ارزها سرعت خواهد گرفت.

براساس این گزارش صندوق بین‌المللی پول، از مجموع مازاد حساب جاری 577 میلیارد دلاری تولیدکنندگان نفت در سال 2006، حدود 80 درصد آن در ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی این کشورها سرمایه‌گذاری شده است.

مجموع ذخایر ارزی کشورهای نفتی هم‌اکنون بین 1.5 تا 1.85 تریلیون دلار تخمین زده می‌شود که حدود یک چهارم کل 6.5 تا 7 تریلیون دلار ذخایر ارزی جهان را تشکیل می‌دهد.

کد خبر 452187

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha