۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۰۷

سرپرست سازمان توسعه تجارت:

گمرک رسما اعلام کند، آمار صادرات غیرنفتی را اصلاح می‌کنیم

گمرک رسما اعلام کند، آمار صادرات غیرنفتی را اصلاح می‌کنیم

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: مرجع اصلی برداشت آماری ما گمرک است و اگر گمرک رسما اعلام کند، آمار صادرات را تغییر می دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مودودی در نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص کاهش آمار صادرات با توجه به تغییرات آمار گمرک گفت: مرجع اصلی برداشت آماری ما گمرک است و اگر رسما اعلام کنند، تغییر می دهیم.

وی افزود: تعهد داریم که ارز صادراتی را صرف واردات مواد اولیه کنیم و بنابراین نیاز به ورودی داریم و صادرکننده باید ارز را به کشور برگرداند و مواد اولیه محدودی وجود دارد که از سوی صادرکننده به نرخ آزاد خریداری می شود. 

معاون وزیر صنعت با اشاره به جلسات مکرر با صادرکنندگان در مورد شیوه بازگرداندن ارز افزود: اگر ارز نیمایی گرفته شده و کالا صادر شود و ارز آن به کشور برنگردد، سود و رانت نصیب صادرکننده می شود، البته ما در شرایط جنگی هستیم و وقتی که در بیرون چرخه اقتصادی، تقاضا برای خرید ارز گرانتر است، حتما مشکلاتی مثل قاچاق مواد مخدر و تامین مالی تروریسم پیش خواهد آمد؛ پس ارز باید برای مقاصد مشخص صرف شود.

مودودی گفت: تجارت کشور باید به سمت شفاف سازی پیش برود و کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس نیز نگران بازگشت ارز است، ولی با برخوردهایی مثل مجازات مخالف هستیم.

وی اظهار داشت: تغییری در مورد ثبت سفارش خودرو فعلا انجام نشده است و هنوز دولت تصمیمی برای بازگشایی ثبت سفارش خودرو نگرفته است. اولویت ما وارداتی به غیر از خودرو است.

مودودی در مورد واردات بدون انتقال ارز با بیان اینکه این شیوه واردات در جای خود بسیار ساده است و باید مشخص کرد که منشا ارز چیست؛ گفت: ممکن است ارزی ناپاک باشد و اگر به نظام ارزی کشور نظم ندهیم، نمی توانیم بازار ارز و تجارت کشور را به خوبی مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه بزودی دفتر مقررات واردات و صادرات از سازمان توسعه تجارت منتقل خواهد شد، گفت: این دفتر مدتها است در سازمان نیست و به صورت فیزیکی نیز این دفتر منتقل خواهد شد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: صادرات در ٩ماه نخست امسال رشد ٥.٥ درصدی داشته که با توجه به شرایط تحریمی در اوضاع مناسب صادراتی قرار داریم؛ در همین مدت میزان واردات ٣٢.٧میلیارد دلار بوده و عمده این واردات مربوط به کالاهای واسطه ای است.

وی با بیان اینکه سهم صادرات ایران به کشورهای همسایه ٥٧ درصد است، گفت: برنامه ای برای باز کردن ثبت سفارش خودرو نداریم اما موضوع خودروهای وارداتی مانده در گمرک تا قبل از عید تعیین تکلیف خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر صادرکنندگان سندی به ما ارائه دهند که ارز خود را با هر روشی وارد کشور کرده اند، ما از آن ها حمایت خواهیم کرد.

الحاق دفتر مقررات صادرات و واردات به وزارت صنعت

مودودی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر خروج دفتر مقررات واردات و صادرات و تاثیر آن بر عملکرد سازمان توسعه تجارت گفت: دفتر مقررات واردات و صادرات از ساختار سازمان توسعه تجارت خارج شده و البته این سیاست از سال ۹۵ دنبال شده و در سال ۹۶ نهایی شده است. بر اساس مصوبه سال جاری قرار بر این شد که این دفتر به وزارت صنعت ملحق شود.

وی ادامه داد: اینکه چنین تصمیمی درست است یا خیر، یک بحث کارشناسی است که افراد مبتکر این تفکر باید به آن پاسخ دهند اما سازمان توسعه تجارت ایران همچنان سیاستگذاری تجاری را انجام داده و دفتر مقررات واردات و صادرات تنها مجری این سیاست ها است. بنابراین اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر مبنی بر عدم امکان استفاده از «ارز حاصل از صادرات» برای واردات تمامی اولویت بندی های کالایی ادامه داد: برگشت ارز صادراتی باید صورت گیرد به خصوص اینکه صادرکنندگان کار صادرات را با قدرت انجام می دهند و از محل ارز حاصل از صادرات می توان واردات هم انجام داده یا اظهارنامه صادراتی خود را در اختیار واردکنندگان دیگر بگذارند.

وی ادامه داد: سازمان توسعه تجارت به عنوان مدافع بخش صادرات به دنبال این است که اگر صادرکنندگان اسناد مثبته ای ارائه دهند که به هر شکلی ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد برگشته است، مورد حمایت واقع  شوند. ضمن اینکه هیچ یک از بخش های اقتصادی اعم از دولت و مجلس مخالف با صادرات نیستند و چنانچه مستندات لازم از سوی صادرکنندگان ارائه گردد، رفع تعهد ارزی انجام می شود.

وی گفت: صادرکنندگان می توانند ارز حاصل از صادرات خود را در اختیار واردکنندگان قرار داده و در هر اولویت بندی مورد استفاده قرار دهند و رفع تعهد ارزی نمایند. این در شرایطی است که حتی برای صادرات ریالی به عراق و افغانستان نیز از صادرکنندگان حمایت کرده ایم تا در مقطعی قبل از صدور بخشنامه مجدد بانک مرکزی در مورد صادرات ریالی، بتوانند رفع تعهد کرده و مورد سوال قرار نگیرند. اما از تاریخ اعلامی بانک مرکزی باید اطلاعات بازگشت ارز خود را ثبت نمایند.

این مقام مسئول در وزارت صنعت معدن و تجارت افزود: هیچ صادرکننده ای برای تامین مواد اولیه، ماشین آلات و اقلام مصرفی خود از محل ارز حاصل از صادرات محدودیتی ندارد و شاید برخی محدودیت ها در استان ها به این خاطر باشد که این ارز را برای اقلام ضروری تری استفاده می کنند اما برای اولویت دو و سه واقعاً مشکلی پیش روی صادرکنندگان نیست.

وی گفت: استعلامی که از استان ها در مورد استفاده ارز حاصل از صادرات در اولویت ۲ و ۳ صورت گرفته نشان می دهد که هیچ مشکلی وجود ندارد اما اگر صادرکننده در موارد مشخصی مشکل دارد، آن را به سازمان توسعه تجارت ارجاع دهد تا حل و فصل شود.

SPV فقط برای کمک های بشردوستانه

وی در خصوص عملیاتی شدن سازوکار SPV نیز گفت: ملاقاتی با سفیر سوئیس داشتم و مذاکرات نشان داد که اروپا تمام تلاش خود را برای بازگشایی خطوط تبادل مالی با ایران خواهد کرد. اما آنها شرطی را داشتند که چندان خوشایند ما نبود و آن اینکه این کانال فقط برای اقلام انسان دوستانه از جمله غذا و دارو مدنظر باشد اما ما مخالف بودیم.

وی گفت: ایران تمام تعهدات برجام را انجام داده و گلایه ما در آن جلسه این بود که باید این کانال مالی برای تمامی اقلام مورد تبادل ایران باشد. نه تنها مختص غذا و دارو که امیدواریم بتوانیم بر روی این موضوع به توافق برسیم.

وی گفت: اعتقاد من بر این است که عملیاتی نشدن SPV تهدید بزرگی برای اروپا است چرا که اگر آمریکا در این مقاصد خود موفق شود دنیا برای تجارت جهانی خود شاهد اتفاق نامیمونی خواهد بود چرا که توافق برجام با ۶ کشور دنیا صورت گرفته بود و اگر وزن یک کشور از ۵ مجموعه دیگر بیشتر است نباید اجازه داد یک توافق بین المللی زیر سوال رود.

کد خبر 4523700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha