۳۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۵۶

معاون حفاظت شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی:

ضرورت بهینه‌سازی مصرف آب/۲۶ منطقه ممنوعه و بحرانی در خراسان جنوبی

ضرورت بهینه‌سازی مصرف آب/۲۶ منطقه ممنوعه و بحرانی در خراسان جنوبی

بیرجند- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: علی‌رغم بارندگی‌های اخیر تنها ۳۰ درصد مخازن سدهای استان پر شده که این مسئله ضرورت بهینه‌سازی مصرف آب را هشدار می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدسعید  پور جعفر صبح سه شنبه در نشست خبری اظهار کرد: در خراسان‌جنوبی ۱۲ هزار منبع آبی وجود دارد که تعداد سه  هزار و ۴۱۰ منبع به صورت چاه، ۶ هزار و ۲۵۲ منبع به صورت قنات و دو هزار و ۱۸۹ منبع به صورت چشمه است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی بیان کرد: چاه‌های غیر مجاز حدود ۲.۶ میلیون متر مکعب سالانه برداشت مؤثر از سفره‌های آب زیر زمینی دارند که با بسیاری از این موارد برخورد شده است.

پور جعفر با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۰۷ حلقه چاه غیر مجاز در خراسان‌جنوبی وجود دارد، ادامه داد: در سال ۹۷ تعداد ۲۷ حلقه چاه غیر مجاز، در سال ۹۶ پنج حلقه چاه غیر مجاز و در سال ۹۵ و ماقبل آن ۱۰۱ چاه غیر مجاز پلمپ و پر شده است.

وی با بیان افزود: در حال حاضر حدود دو هزار چاه برقی در خراسان‌جنوبی وجود دارد که از این تعداد حدود هزار و ۷۱۴ تا هزار ۷۲۰ مورد مجهز به کنتور هوشمند هستند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: در حال حاضر در خراسان‌جنوبی ۳۰۱ حلقه چاه آب فاقد کنتور داریم که برای نصب کنتور در این تعداد چاه آب نیز برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است.

پورجعفر با اشاره به اینکه متوسط بارندگی در شهر بیرجند ۱۰۷ میلی متر تا ۲۸ بهمن ماه بوده است، اظهار کرد: میزان بارندگی در خراسان‌جنوبی تا ۲۸ بهمن ماه نسبت به متوسط در دراز مدت حدود ۱.۵ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه در خراسان‌جنوبی ۱۲ سد تغذیه مصنوعی و ۱۳ سد ذخیره ای وجود دارد، بیان کرد: علی‌رغم بارندگی‌های اخیر تنها ۳۰ درصد مخازن سدهای خراسان‌جنوبی پر شده است که این مسئله ضرورت بهینه‌سازی مصرف آب را هشدار می‌دهد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای خراسان‌جنوبی گفت: برنامه و سیاست‌گذاری بر این است که تا پنج سال آینده ۲۵۰ میلیون متر مکعب از کسری مخازن را از طریق تعادل بخشی جبران کنیم.

پور جعفر با اشاره به اینکه در حوزه آب هشت محدوده بحرانی و ۱۸ محدوده ممنوعه داریم، اظهار کرد: از ابتدای سال در حوزه تصرفات غیر مجاز در حریم رودخانه‌ها ۱۲۰ مورد شناسایی و هشدارهای لازم داده شده است.

وی بیان کرد: همچنین از ابتدای سال ۹۷ تا کنون ۶۰ هکتار از تصرفات غیر قانونی در حریم رودخانه ها آزاد سازی شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با بیان اینکه توانسته‌ایم ۱۰۰ درصد سیلاب‌های اصلی استان را مهار کنیم، یادآور شد: سدهایی چون سد سیاهو و سدزره جلوی آب‌ها را گرفته و نمی‌گذارد آب‌ها از استان به سمت افغانستان خارج شود و موضوع خروج ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب از خراسان جنوبی به سمت افغانستان صحت ندارد.

کد خبر 4546700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha