۱۱ اسفند ۱۳۸۵، ۱۱:۳۲

آیت الله مصباح یزدی در همایش طب النبی عنوان کرد:

انقلاب اسلامی ثابت کرد غرب تنها کلید حل مشکلات نیست / ایرانیان در زمینه های علمی انحصار طلب نیستند

انقلاب اسلامی ثابت کرد غرب تنها کلید حل مشکلات نیست / ایرانیان در زمینه های علمی انحصار طلب نیستند

خوشبختانه انقلاب اسلامی این نگاه را که همیشه باید منتظر بمانیم که از مغرب زمین کلید حل مشکلات پیدا شود را از میان برده و خودباوری را در میان جوانان ایرانی ایجاد کرده است. باید از بخشی از میراث گذشتگان که تاکنون مطرود بوده بهره ببریم و در این عرصه استوار گام برداریم.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله تقی مصباح یزدی روز گذشته در همایش طب النبی در مرکز همایش های رازی با بیان این مطلب تحقیق در زمینه طب سنتی و مبتنی بر آموزه های اسلامی را در عرصه های مختلف قابل پیگیری دانست و گفت: عرصه های مختلف پزشکی و متدهای مختلف باید مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان در این زمینه قدم های موثری برداشت.

وی افزود: قدم هایی که در عرصه علم بر می داریم باید محکم باشد و همه از جمله جهانیان از آن منتفع شوند. خوشبختانه ایرانیان از ملت هایی نیستند که در زمینه های علمی انحصار طلب باشند و بشرط اینکه همت داشته باشند می توانند بر اساس پیش فرض های استوار در جامعه علمی جهان حرکت کنند.  

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: در دوره انقلاب اسلامی و با تشکیل نظام اسلامی جا دارد که از اسلام به عنوان بالاترین میراثی که از پیامبر اکرم به انسان ها رسیده است بهره های بیشتری ببریم. از دیرباز مباحثی با عنوان طب نبوی از سوی علمای شیعه و سنی نوشته شده و تحقیقاتی نیز در این زمینه صورت گرفته که از آن جمله می توان به طب الرضا همه اشاره کرد که امام رضا (ع) برای خلیفه وقت تنظیم فرموده اند.

وی با اشاره به سئوالاتی که در زمینه طب قدیم وجود دارد، گفت: هدف از این تحقیقات توجه به میراث های اسلامی است اما زمانی که به منابع اسلامی مراجعه می کنیم برای بازیابی این میراث سئوالاتی مطرح می شود که پیش از این کمتر قابل طرح بوده است. در واقع این مسئله باید روشن شود که آنچه نقل شده در کتاب پیشینیان بوده و یا پیامبر اسلام موضوع جدیدی را مطرح کرده است. نکته دیگر اینکه آیا اصولاً طب سنتی با طب جدید امروزی که در مغرب زمین دائم روبه رشد است چه تفاوت های ریشه ای دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یاد آور شد: این مسئله که آیا با پیدایش طب جدید، طب سنتی و اسلامی منقرض شده یا از ارزش افتاده باید بررسی شود. سئوال دیگر در مورد طب اسلامی این است که برخی روایاتی که مطرح است زمینه را برای تحقیق طب ضعیف می کند. به عنوان نمونه روایتی که نقل قول می شود فلان دعا برای فلان بیماری مفید است. آیا طب اسلامی تنها دعا خواندن برای شفای بیمار است به اضافه برخی اقدامات سنتی. این مسائل شبهاتی است که در این زمینه مطرح می شود.

وی گفت: اگر بنا است به طب اسلامی بها دهیم و از آن استفاده کنیم باید این احتمال را قوی بدانیم که در آن گنج هایی نهفته است. باید بر این باور باشیم که اسلام موضوعات خاصی را در این زمینه مطرح کرده است.

آیت الله مصباح یزدی تأکید کرد: شأن پیامبر هیچگاه این نبوده که مسائل طبی و فیزیکی را بیان کند بلکه شأن پیامبر اسلام هدایت بوده است و بشر باید با انگیزه خود علم را کسب کند. مسائلی که از سوی پیامبر اسلام در این زمینه ها مطرح شده تنها در حکم تفضل و کمک بوده است.

وی با اشاره به تحقیقاتی که از سوی برخی پژوهشگران انجام گرفته و در آنها بیماری های صعب العلاج با دستورات ساده ای درمان شده اند، گفت: برخی از پژوهشگران ثابت کرده اند که این کار امکان پذیر است و باید این ادعا مورد تحقیق قرار گیرد و به آنها اعتنا کنیم.

استاد حوزه علمیه قم به اختلاف طب سنتی و قدیم اشاره و خاطرنشان کرد: انسان دارای دو بخش روح و بدن است، روح قابل شناسایی با وسایل آزمایشگاهی نیست اما بسیاری از تجربه های علمی دانشمندان جدید به نتایج عجیبی رسیده که حالات روحی بر معالجه امراض بدنی تأثیر گذار است.

کد خبر 455438

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha