۱۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۵۹

در همایش «تهران چهار دهه معماری و طراحی شهری» مطرح شد:

انقلاب اسلامی سرآغازی در بازگشتن به خویشتن در همه حوزه ها بود

انقلاب اسلامی سرآغازی در بازگشتن به خویشتن در همه حوزه ها بود

عضوهیات علمی دانشگاه تهران گفت: ما نمی توانیم از ۴ دهه معماری صحبت کنیم اما به نقطه سرآغاز تحولات اشاره نکنیم.انقلاب اسلامی سرآغازی برای تحولات گسترده در همه حوزه ها بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد مظاهریان عضوهیات علمی دانشگاه تهران در دومین روز همایش «تهران ۴ دهه معماری و طراحی شهری» گفت:  ما نمی توانیم از ۴ دهه معماری صحبت کنیم اما به نقطه ای که سرآغاز تحولات بوده اشاره ای نکنیم، انقلاب اسلامی ما سرآغازی بود تحولات گسترده ای که در همه حوزه های رخ داد.

وی ادامه داد: یکی از این حوزه ها معماری است مقوله ای که متاثیر از فرهنگ و تبلور اندیشه ها و سبک زندگی و مجموعه باور های ساکنین است و خانه و فضاهای شهری نیز متاثر از این عوامل است.

مظاهریان افزود: آنچه که انقلاب را در بعد ایدئولوژیک متمایز می کند بازگشت به خویشتن و در منش، مقابله با غرب بود که البته از یک دهه قبل از انقلاب زمینه های آن در کشور بود. در همه ابعاد نیز اینچنین بود؛ اقتصاد و سیاست و آموزش و معماری همه بر پایه بازگشت به خویشتن بود.

مظاهریان ادامه داد: در مورد معماری بد نیست به این نکته توجه کنیم که ما در شرایطی قرار داشتیم و قرار گرفتیم که به نوعی به دنیاهای زیستی غرب که آن را تجربه کرده بودند پرتاب شدیم. یعین سبک پست مدرنیسم را اجرا می کردیم اما مفهوم آن را درک نمی کردیم، ساختمان هایی با کلاه فرنگی می ساختیم اما بعد در می یافتیم کار عبثی است.

وی افزود: در این میان ۴ گروه معماران وجود داشتند، تاریخ نگاران، اصولگرایان، فقه گرایان و سنت گرایان که شاید در ظاهر همه بر یک اصل استوار بودند اما با هم توافقی نداشتند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه افزود: با این وجود و به رغم چنین شرایطی من فکر می کنم امروز در مسیر درستی حرکت می کنیم چرا که امروز فهم معماری در خانواده ایرانی گسترش پیدا کرده و  اتفاق دیگری که ناشی از پدیده انقلاب بود این است که  معماران وارد بخش های اجتماعی شدند. در حالی که تا قبل از انقلاب معماری یک مقوله  تیپیکال روشنفکرانه بود ولی امروز همه دغدغه های روز داریم و  به دنبال راه حلی از طریق معماری هستیم.  این ها تجارب زیستی ما در ۴ دهه گذشته است.

مظاهریان اظهار داشت: امروز به معماری به مثابه مقول ای نگریسته می شود که از طریق آن راه حل های جامعه را می توان یافت و از همین نقطه است که می توان همچنان امیدوار باقی ماند ، امروزه اگر می خواهیم حال شهرمان خوب باشد باید به خانه های مردم و فضایی که در آن هستیم توجه کنیم.

کد خبر 4555854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha