۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۵۷

کاهش تعرفه‌های حمل و گمرکی برای جذاب‌شدن کریدور شمال-جنوب

کاهش تعرفه‌های حمل و گمرکی برای جذاب‌شدن کریدور شمال-جنوب

یک مقام مسئول گفت: برای ایجاد جذابیت بیشتر در استفاده از مسیر ایران برای انتقال بار میان کشورهای شمال و جنوب، کاهش تعرفه های حمل و نقل و گمرک در دستور کار است.

به گزارش خبرنگار مهر، امین ترفع در نشست خبری هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب اظهارداشت: کریدور حمل و نقلی مجموعه زیرساختهای حمل و نقلی است که دو نقطه را به یکدیگر متصل کرده و حمل کالا و مسافر از طریق این کریدور انجام می شود.

وی افزود: کریدور حمل و نقلی بین المللی شمال-جنوب سه کشور موسس شامل ایران، هند و روسیه دارد که توافقنامه ایجاد این کریدور سال ۲۰۰۰ میلادی به امضا رسید و تاکنون ۶ نشست شورای هماهنگی با حضور این سه کشور موسس کریدور و در ادامه برخی دیگر از کشورهای حاضر در کریدور که به تدریج به آن افزوده شده اند برگزار شده که یک نشست آن با حضور وزرای راه و حمل و نقل کشورهای عضو این کریدور بوده است.

مدیر کریدورهای بین المللی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در خصوص هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب در هفته جاری گفت: مهمترین عامل حضور بخش خصوصی در این کریدورها تسهیل امور است. مکانیزم کریدور شمال-جنوب دو کارگروه فرآیندی و حمل و نقل و یک کارگروه گمرکی دارد که قرار است تسهیلات حضور بخش خصوصی داخلی و خارجی را در این کریدورها فراهم کند.

وی با بیان اینکه از نظر من متولی ترانزیت، شرکت های حمل و نقلی و کامیونداران هستند که باید در زمان صحیح و در کنار یکدیگر با همراهی دولت درباره تسهیل شرایط افزایش حضور در کریدورها تصمیم گیری کنند، گفت: مکانیزم های الکترونیکی گمرکی و فرآیندی کریدور شمال-جنوب پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته اند.

وی با تاکید بر اینکه تمرکز هند بر استفاده از کریدور شمال-جنوب در راستای اتصال به روسیه از طریق ایران است و از این طریق هند به روسیه، قفقاز و آسیای میانه متصل می شود، یادآور شد: همه بنادر ما در شرق و غرب دریای خزر و همچنین بنادر جنوبی ما در راستای کریدور شمال-جنوب قابل تعریف هستند ضمن اینکه مذاکرات متعددی در خصوص استاندارد و مقرون به صرفه شدن تعرفه های بندری و دیگر تعرفه ها از جمله تعرفه های گمرکی در راستای افزایش تردد در کریدور شمال-جنوب انجام شده است که تلاش می کنیم این تعرفه ها برای بخش خصوصی جذاب شود.

این مقام مسئول در معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: هرچقدر تلاش کنیم تا اتصالات ریلی کاملتر شده و پیوستگی مسیر از طریق ریل افزایش یابد، تردد بار در این کریدور روان تر و کم هزینه تر خواهد بود. در همین خصوص، اتصالات ریلی با کشورهای شمالی را هر سال افزایش می دهیم که در نتیجه آن ظرفیت های تردد بار در این مسیر افزایش می یابد.

ترفع به تلاش برای تکمیل خط آهن قزوین-رشت-آستارا اشاره کرد و افزود: خط آهن قزوین-رشت هفته جاری با حضور رئیس جمهور به بهره برداری می رسد که بسیاری از مشکلات ما در کریدور ریلی شمال-جنوب با بهره برداری از این خط آهن برطرف خواهد شد. اما باید قطعه ریلی رشت-آستارا نیز هرچه سریعتر تکمیل تر شود تا فرصت های ترانزیتی بیشتری میان بنادر شمالی و جنوبی کشور به وجود بیاید.

وی در خصوص رقابت کریدورهای کشورهای همسایه با کریدور شمال-جنوب اظهارداشت: این طبیعی است که کشورهای دیگر هم بخواهند از فرصت های ترانزیتی بهره مند شوند و در زمینه تعرفه های گمرکی یا بندری و همچنین از نظر به صرفه بودن زمان و هزینه برای عبور کالا در کشور خود شرایط رقابتی فراهم کنند اما به طور کلی به دلیل موقعیت خاص ایران، کشور ما از نظر ترانزیت قابل دور زدن نیست.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت زمان و هزینه ای خاص در کریدور شمال-جنوب ایجاد شده، گفت: برای جذاب شدن استفاده دیگر کشورها از این کریدور، تعرفه های جاده ای، ریلی و گمرکی را کاهش داده ایم.

مدیرکل کریدورهای بین المللی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: تبادل اطلاعات به صورت فرآیند پیش اظهاری در گمرک ها را در دستور کار قرار داده ایم تا بار با حداقل ماندگاری در گمرکات بتواند عبور کرده و سریعتر ترخیص شود که به کاهش زمان سیر و هزینه صاحبان بار بیانجامد.

به گفته ترفع، در همایش پیش روی شورای هماهنگی کشورهای عضو ترانزیت کریدور شمال جنوب علاوه بر سه کشور ایران، هند و روسیه، کشورهای ارمنستان، بلغارستان، عمان، ترکیه، تاجیکستان، اوکراین، بلاروس، آذربایجان، قرقیزستان و قزاقستان نیز حضور خواهند داشت. همچنین سال گذشته یازده میلیون تن بار ترانزیتی از ایران عبور کرد که پیش بینی می شود تا پایان امسال این رقم افزایش یابد.

کد خبر 4556662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha