با سخنرانی احمد ابوترابی؛

فعالیت‎های گروه معرفت‌شناسی مرکز دائرة‌المعارف علوم عقلی تشریح شد

فعالیت‎های گروه معرفت‌شناسی مرکز دائرة‌المعارف علوم عقلی تشریح شد

نشست علمی گروه معرفت‌شناسی مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام ابوترابی در نشست علمی گروه معرفت‌شناسی مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی به نحوه فعالیت‌های مرکز دائرة‌المعارف پرداخته و حاضران را با معیار انتخاب کتاب‌ها در بخش کتابشناسی مرکز، روش انتخاب اصطلاحات در اصطلاح‌نامه‌ها، نحوه گزینش مدخل در پرونده علمی و شیوه استفاده از نرم‌افزارهای مرکز آشنا کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد ابوترابی سپس با اشاره به اصطلاح‌نامه معرفت‌شناسی، خاطر نشان کرد: در ویرایش دوم آن، تغییرات اساسی صورت گرفته طوری که تمام واژه‌هایی که از فلسفه غرب در معرفت‌شناسی وجود دارد و مرتبط با موضوعات معرفت‌شناسی اسلامی می‌باشد شناسایی شده و به متن کتاب اصلی (نه به ترجمه) به هر زبانی که بوده مستند شده است.

وی افزود: همچنین در این کتاب ارتباطی بین موضوعات معرفت‌شناسی غرب و معرفت‌شناسی اسلامی برقرار شده به شکلی که برای محقق مشخص می‌شود در برابر موضوع خاص معرفت‌شناسی اسلامی، غربی‌ها از چه موضوعی استفاده می‌کنند و در کدام کتاب آنها آمده است و این کار را در دیگر اصطلاح‌نامه‌ها هم انجام دادیم.

در ادامه بحث، استاد حوزه و دانشگاه به محتوای کتاب اصطلاح‌نامه معرفت‌شناسی پرداخته و به صورت مثال به برخی اصطلاحات اشاره کرده و مرجحات، نامرجحات، اعم و اخص و وابسته‌های آن و چگونگی انتخاب آنها را بیان کردند.

در انتهای جلسه حاضرین سوالات خود را مطرح کرده و حجت الاسلام ابوترابی به آنها پاسخ گفت.

کد خبر 4571136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha