۱۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۴۹

رئیس سازمان عشایری:

سیلاب ۱۷۲ میلیارد تومان به عشایر خسارت وارد کرد

سیلاب ۱۷۲ میلیارد تومان به عشایر خسارت وارد کرد

شاهرود - رئیس سازمان امور عشایری گفت: تا پایان نهمین روز از فروردین ماه ۹۸ برآورد خسارات سیل در ۱۲ استان برای عشایر ۱۷۲ میلیارد تومان بوده است.

کرمعلی قندالی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه برآورد خسارات سیل تا پایان روز نهم فروردین ماه ۹۸ در ۱۲ استان توسط کارشناسان ما صورت گرفته است، بیان کرد: تاکنون خسارتی معادل ۱۷۲ میلیارد تومان به عشایر محاسبه شده که بخشی از آن تلفات و خسارات دام است.

وی با بیان اینکه علاوه بر تلفات دام سیل روزهای اخیر در سطح ۱۲ استان کشور به سه بخش دیگر نیز خساراتی وارد کرده است، بیان کرد: این سه بخش راه‌ها، زیرساخت‌های مورد نیاز عشایر و اطراق گاه‌ها هستند.

رئیس سازمان امور عشایری بیان کرد: تمام اسناد خسارات سیل روزهای گذشته جمع آوری شده و به ریاست سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شده است.

قندالی با بیان اینکه مصوبه هیئت دولت در استان گلستان برآورد پرداخت خسارات به عشایر و روستاییان کشور را محاسبه و تعیین کرده است، بیان کرد: طبق مصوبه هیئت دولت برای هر رأس دام ۵۰۰ هزار تومان بلاعوض و ۵۰۰ هزار تومان وام ارزان قیمت و برای هر رأس دام سنگین سه میلیون تومان بلاعوض و سه میلیون تومان وام ارزان قیمت پرداخت می‌شود.

وی افزود: برای محل نگهداری دام و اطراق گاه‌ها نیز مبالغی در نظر گرفته شده که برای پرداخت به مردم آماده می‌شود.

رئیس سازمان عشایری کشور با بیان اینکه مصوبه هیئت دولت برای تمام استان‌های کشور یکسان است، بیان کرد: علاوه بر این مصوبه، سازمان‌های امدادی مانند هلال احمر نیز اقداماتی را صورت داده که برای مثال توزیع پتو، مواد غذایی و … از استان‌های مجاور به استان‌های سیل زده‌ای مانند گلستان در زمره این اقدامات است.

قندالی با بیان اینکه سازمان عشایری نیز در کنار مصوبه هیئت دولت برای پرداخت خسارات برای کسانی که بیشترین خسارات را دیده‌اند، ۵۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه در نظر گرفته است، تاکید کرد: کسانی که دچار خسارات کمتر شده بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان وام خسارات دریافت می‌کنند.

وی درباره خسارات خشکسالی نیز، بیان کرد: بخشی از خسارات ناشی از خشکسالی به مقوله تهیه نهاده‌های دامی ویژه تعلیف دام‌های عشایر باز می‌گشت که با اقدام خوبی که دولت صورت داد، ارز ۴۲۰۰ تومانی به اقلامی مانند جو پرداخت شد و ما توانستیم شاهد توزیع پنج هزار تن جو با قیمت مناسب ۱,۵۵۰ تومان در بین عشایر باشیم.

رئیس امور عشایری با بیان اینکه بخش دیگری از خسارات ناشی از خشکسالی به دام‌ها باز می‌گشت، گفت: سازمان عشایری سعی کرده در راستای مدیریت خسارات دام‌های عشایری طرح زنجیره تولید را اجرا کند که ۲۰۰ میلیارد تومان در این قالب، به صورت تسهیلات ۱۰ درصد به عشایر ارائه شده تا بتوانند دام‌هایشان را به صورت پروار نگه دارند.

قندالی در پاسخ به سوالی با موضوع گردشگری عشایر نیز، بیان کرد: امسال در سطح کشور ۶۰۰ چادر در مسیر مسافران توسط عشایر با هدف تبیین سبک زندگی آن‌ها و همچنین جذابیت‌های زندگی عشایری برپا شده که استقبال خوبی نیز از این چادرها صورت گرفته است.

کد خبر 4578971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha