۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۴۱

در گفتگو با مهر مطرح کرد:

خودجوش امور ساخت و ساز ناشی از سیل را پیگیری می‌کنیم

خودجوش امور ساخت و ساز ناشی از سیل را پیگیری می‌کنیم

بجنورد- رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی گفت: به صورت خود جوش امور ساخت و ساز ناشی از سیل را پیگیری و از تخصص، پتانسیل و توان خود در امر ساخت و ساز به مردم سیل زده کمک می کنیم.

علی اکبر رمضانی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه چنانچه منازل آسیب دیده و تخریب شده ناشی از سیل اخیر بدون نظارت افراد متخصص و ورود افراد غیر حرفه‌ای مورد ساخت قرار بگیرد ضرر آن در حوادث بعدی دو چندان می‌شود، اظهار کرد: تجربه تلخی که از مقاوم نبودن منازل در زلزله اردیبهشت ۹۶ و سیل اخیر کسب کردیم این را می‌رساند تا اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم و آینده را بهتر بسازیم.

رمضانی خسارت ناشی از سیل را نتیجه بی تدبیری، عدم اجرای امور کارشناسانه، توجه نکردن به جایگاه نیروهای متخصص و علمی در حوزه توسعه شهری و روستایی و عدم کار تخصصی در جانمایی و کاربری سازه‌ها اعلام کرد.

وی با تاکید بر اینکه برای انجام امور کلان و مهم درس گرفتن از گذشتگان ضروری است، افزود: امیدوارم بازسازی و ساخت منازل جدید سیلزدگان با روش‌های نوین و نظارت کارشناسان فنی و افراد دارای صلاحیت و متخصص انجام شود.

رئیس نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی با بیان اینکه نظام مسئولیتی در حوزه ساخت و ساز حائز اهمیت است و گفت: اجرای نظام جامع مسئولیتی در حوزه ساخت و ساز ضروری و امیدوارم مسئولان در اجرای این امر مهم کمک کنند.

رمضانی اظهار کرد: باران نعمت الهی است اما به علت تخریب طبیعت و نداشتن مطالعه و برنامه دقیق چنین خساراتی را به همراه داشت.

وی بیان کرد: تاکنون به منظور بهره مندی از نظرات سازمان نظام مهندسی در حوزه آسیب‌های ناشی از سیل دعوتی به عمل نیامده اما نظام مهندسی به صورت خود جوش امور ساخت و ساز ناشی سیل را پیگیری و از تخصص، پتانسیل و توان خود در امر ساخت و سازها به مردم سیل زده کمک می‌کند.

رئیس نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی افزود: این سازمان آمادگی کامل را برای نظارت و مشاوره در امر ساخت و ساز مناطق سیل زده را دارد.

رمضانی با بیان اینکه در حال حاضر نظام مهندسی از مصالح مورد استفاده قرار گرفته برای ساخت و ساز مناطق سیلزده اطلاعی ندارد، گفت: در سطح کشوری تیمی از سوی این سازمان به منظور نظارت و ارائه نظر کارشناسانه بر ساخت و ساز منازل مسکونی و تجاری مناطق سیلزده در سطح شهر و روستا اعزام می‌شوند.

وی مطرح کرد: ضرورت دارد نقشه ساخت و سازهای جدید منازل تخریب شده به نظام مهندسی ارسال تا توسط مهندسان این حوزه مورد بررسی و تأیید قرار گیرد، سپس اجرا شود.

رئیس نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی ساخت و ساز بدون نظارت و نظر مهندسان را یک نقص دانست و افزود: تاکنون نقشه‌ای برای کنترل و تأیید سازه‌های پس از سیل به نظام مهندسی ارسال نشده به همین منظور تیمی به مناطق اعزام می‌شوند.

ضرورت توجه به تذکرات مهندسی در امر ساخت و ساز

رمضانی تاکید کرد: مسئولان و مردم به توصیه‌ها و تذکرات جامعه متخصصان و افرادی که در حوزه ساخت و ساز تجربه و کسب علم داشته توجه کنند تا خسارت ناشی از سیل و زلزله مجدد در آینده تکرار نشود.

وی با بیان اینکه نظام مهندسی ظرفیتی برای کمک به جان و مال و تأمین ایمنی و آسایش مردم است، گفت: مهندسان با انجام وظایف خود نظام مسئولیتی خود را در امر ساخت و ساز در سطح کشور شفاف می‌کنند.

رئیس نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی مطرح کرد: بالغ بر ۶۰۰ هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی هستند که در هفت رشته عمران، معماری، تأسیسات مکانیکی، شهرسازی، برق، ترافیک و نقشه برداری فعالیت دارند و نگرانی‌های ساخت و ساز را مرتفع می‌کنند.

رمضانی گفت: باوجود داشتن مهندسان با تجربه و متخصص نباید احساساتی تصمیم گرفت و بدون مطالعه مجدد امر ساخت و ساز را شروع کرد تا در آینده خسارت جبران ناپذیری را شاهد باشیم.

وی اظهار کرد: چنانچه مسئولان از ظرفیت مهندسان در امر ساخت و ساز استفاده نکنند مدیون آیندگان، مردم و سرمایه‌های اجتماعی می‌شوند.

این مسئول ادامه داد: اکنون سرمایه‌های اجتماعی به عنوان امانتی به ما سپرده شده و اگر برای تصمیم گیری درست از نظرات متخصصان امر استفاده نشود نتیجه قابل قبولی حاصل نمی‌شود.

کد خبر 4604372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha