۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۵۹

یک مقام مسئول:

ایران در تولید یک کاتالیست کلیدی پتروشیمی خودکفا شد

ایران در تولید یک کاتالیست کلیدی پتروشیمی خودکفا شد

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه ایران انحصار تولید کاتالیستی کلیدی در پتروشیمی را شکست، گفت: این محصول در انحصار ۲ کشور و هزینه هر کیلوگرم آن حدود ۶۰ یورو است.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر هومن کریمی، عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با اعلام اینکه کاتالیست آیرون مولیبدن برای تولید فرمالدهید، به عنوان یک کاتالیز کلیدی بومی سازی شده است، گفت: این محصول در انحصار ۲ کشور و هزینه هر کیلوگرم آن حدود ۶۰ یورو است. در حال حاضر ۱۴ مجتمع پتروشیمی در کشور از کاتالسیت آیرون مولیبدن برای تولید فرمالدهید استفاده می‌کنند.

وی افزود: دانش فنی این محصول استراتژیک تنها در اختیار دو کشور سوئد و ایتالیا بود که در دوران تحریم هیچکدام از این کشورها کاتالیست صنایع تولید فرمالدهید را تأمین نکردند. قبل از دوران تحریم، همکاری مشترکی در ایران در حوزه توسعه فناوری کاتالیست سنتز فرمالدهید در مقیاس نیمه صنعتی انجام شد که طبق گزارش‌ها نتیجه درخشانی هم داشت. در نهات این موفقیت موجب به عقد قراردادی برای بومی سازی آن شد. این در حالی است که طبق هماهنگی‌های انجام شده این کاتالیست در تابستان امسال بارگذاری می‌شود.

طبق گفته این عضو انجمن استصنا باتوجه به وجود بازارهای منطقه برای کاتالیست سنتز فرمالدهید، تولید و بومی سازی این کاتالیست باعث می‌شود تا در آینده نزدیک علاوه بر صرفه جویی ارزی، دروازه‌های صادراتی کشور برای این محصول باز باشد.

کد خبر 4609079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha