۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۵۸

لاوروف:

روسیه نگران استقرار موشک‌های آمریکا در ژاپن است

روسیه نگران استقرار موشک‌های آمریکا در  ژاپن است

وزیرخارجه روسیه که در ژاپن به سر می‌برد، نسبت به استقرار سامانه‌های موشکی آمریکا در این منطقه ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که برای دیدار با همتای ژاپنی خود در در توکیو به سر می‌برد، بر نگرانی‌های امنیتی و سیاسی مسکو نسبت به استقرار سامانه‌های موشکی آمریکا در ژاپن تاکید کرد.

لاوروف در توکیو اظهار داشت: درباره عاری بودن شبه جزیره کره از تسلیحات هسته‌ای با ژاپن اتفاق نظر داریم و هر دو معتقدیم که بحران شبه جزیره کره باید با تکیه بر منافع همگانی به نتیجه برسد.

اظهارات وزیرخارجه روسیه در ژاپن در جریان اجلاس دو جانبه میان وزرای دفاع و امورخارجه دو کشور در توکیو صورت گرفته است.

امروز در چهارمین دور از مذاکرات ۲+۲ ژاپن و روسیه، «تارو کونو» و «تاکشی ایوایا»، وزرای خارجه و دفاع ژاپن با «سرگئی لاوروف» و «سرگئی شویگو»، وزرای خارجه و دفاع روسیه دیدار و گفتگو کردند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اوایل ماه مه اعلام کرده بود که وزرای دفاع و امور خارجه روسیه و ژاپن در جریان نشست‌های خود درباره وضعیت پیرامون شبه جزیره کره، وضعیت مناطق و جزایر مورد اختلاف، سوریه، عدم گسترش و کنترل تسلیحات و همچنین همکاری دو جانبه در مبارزه با تروریسم گفت‌وگو خواهند کرد.

براساس گزارش‌های منتشر شده، برنامه این مذاکرات شامل مسائل امنیت جهانی و منطقه‌ای، برخی مسائل مرزی، وضعیت نظامی-سیاسی در منطقه و همچنین دورنماها برای همکاری نظامی دوجانبه خواهد بود.

ژاپن و روسیه اواخر ژانویه سال جاری میلادی مذاکراتی را با هدف امضای یک توافق صلح دائمی آغاز کردند.

از آن زمان تاکنون مسکو و توکیو در امضای این توافق صلح دائمی ناکام بوده‌اند چرا که این دو کشور هنوز نتوانسته‌اند که اختلافات خود را در خصوص جزایر کوریل حل کنند؛ جزایری که پس از جنگ جهانی دوم زیر کنترل و سلطه اتحاد جماهیر شوروی سابق قرار گرفت، اما ژاپن همچنان نسبت به آن ادعای مالکیت دارد.

کد خبر 4629625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha