۱۷ خرداد ۱۳۹۸، ۲۱:۴۵

مجله مهر:

کتاب‌هایی که در جوانی باید خواند/ از صلح امام حسن تا روایت رهبری

کتاب‌هایی که در جوانی باید خواند/ از صلح امام حسن تا روایت رهبری

۱۴ خرداد ماه ۱۳۶۸ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با رای اکثریت اعضای خبرگان به رهبری نظام اسلامی انتخاب شدند. اکنون ۳۰ سال از آن روزها می‌گذرد و به این بهانه چندکتاب مرتبط به رهبری را مرور می‌کنیم.

مجله مهر - در روزهای گذشته و همزمان با سی امین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)؛ رهبری حضرت آیت الله خامنه ای نیز بر امت مسلمین جهان وارد سی‌امین سال خود شد. حالا سه چهارم از روزهای انقلاب را به رهبری ایشان پشت سر گذاشته ایم و با وجود تمام فشارهای دشمنان در سالهای اخیر، روز به روز پیشرفت بیشتری در اهداف انقلاب حاصل شده است. یکی از مسائلی که همواره مورد تاکید رهبری بوده است موضوعات فرهنگی و مسائلی از این قبیل است. رهبر انقلاب همواره به اهمیت کتاب و کتابخوانی تاکید داشته اند و این موضوع را می‌توان در دیدارهای مکرر فعالین حوزه شعر و کتاب، بازدیدهای ایشان از نمایشگاه‌های بین المللی کتاب و نکاتی که گاهاً در سخنرانی‌های خود بیان می‌کنند؛ به وضوح دید. در ادامه این گزارش به برخی از کتاب‌هایی که در آن به نوعی به رهبری و بیانات ایشان پرداخته اند اشاره می‌کنیم.

فتنه تغلب

این روزها با گذشت بیش از یک دهه از برگزاری حماسه‌ی ۴۰ میلیونی انتخابات دوره‌ی دهم ریاست جمهوری و رخدادهایی که به علت ایستادگی در برابر نتیجه آرا و روندهای قانونی، کام مردم را تلخ کرد، انتشارات مؤسسه‌ی پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، کتاب «فتنه تغلّب» را که به روایت‌هایی از متن و فرامتن فتنه‌ی ۸۸ اختصاص دارد، منتشر کرده است. این کتاب شامل روایت‌هایی است از بیانات و اقدامات رهبر انقلاب در جریان فتنه‌ی ۸۸ که می‌تواند لایه‌هایی تازه از واقعیت را نمایان کرده و رسوبات ابهام و تردید دراین‌باره را از ذهن‌ها بزداید. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این کتاب، بازنشر متن کامل نشست رهبر معظم انقلاب با نمایندگان ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ است. موضوعی در اولین روزهای این کتاب با واکنش دستپاچه‌ی رسانه‌های بیگانه و حامی فتنه مواجه شد.

صلح امام حسن؛ پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ

کتاب «صلح امام حسن؛ پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه‌ی تاریخ» از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شد. اصل این کتاب با عنوان «صلح الحسن» تألیف عالم جلیل‌القدر "شیخ راضی آل‌یاسین" از علمای حوزه‌ی نجف بوده است که در سال ۱۳۴۸ شمسی توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سن سی سالگی شده است.

کتاب با گفتاری نسبتاً مفصل از علامه عبدالحسن شرف‌الدین، رهبر شیعیان لبنان در نیمه‌ی دوم قرن گذشته‌ی هجری قمری و پیشگفتار کوتاه نویسنده درباره‌ی تحقیق و کتابش آغاز می‌شود و پس از پرداختی کوتاه به زندگی‌نامه و سیره و سیمای حضرت امام حسن (علیه‌السلام) به سراغ محور اصلی بحث یعنی زندگی سیاسی پرفرازونشیب ایشان می‌رود. گفتنی است در مراسم هفتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت با موضوع بررسی نقش بانوان در دوران دفاع مقدس که صبح یکشنبه ۱۳۹۷/۰۷/۰۸ در مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد.

همرزمان حسین (ع)

کتاب همرزمان حسین (ع) مجموعه سخنرانی‌های آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۵۱ در هیئت انصارالحسین (ع) تهران است که به تحلیل رسالت و مبارزات سیاسی ائمّه (ع) می‌پردازد. این کتاب شامل ۱۰ سخنرانی رهبر انقلاب در ماه محرّم سال ۵۱ است. ایشان بین سالهای ۴۶ تا ۵۵ به طور متناوب در مناسبت‌های مذهبی به تهران مسافرت می‌کردند و در جلسات مختلف به ایراد سخن می‌پرداخته‌اند.

روایت رهبری

روزهای گذشته در سالگرد انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران، کتاب «روایت رهبری» توسط دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شد. این کتاب حاوی نکات جدید و منتشرنشده‌ای از خاطرات سیاسی رهبر انقلاب و نحوه انتخاب ایشان در چهاردهم خردادماه سال ۱۳۶۸ است که به کوشش سیدیاسر جبرائیلی به رشته تحریر درآمده است.

سفیر ایران‌

کتاب «خاطرات سفیر» خاطرات خانم نیلوفر شادمهری و شامل بیان چالش‌هایی است که یک بانوی مسلمان به عنوان دانشجوی ممتاز ایرانی در فرانسه با آن مواجه شده است.

رهبر انقلاب چندی پیش در جریان یکی از دیدارها گفتند: کتاب خاطرات سفیر را توصیه کنید که خانم‌هایتان بخوانند.

ره‌نمای طریق

کتاب «ره‌نمای طریق» شامل ۵۸۰ سوال پرسیده‌شده در موضوعات گوناگون از آیت‌الله جاودان و پاسخ‌های ایشان به این سوالات است. این کتاب در سال ۱۳۹۴ از سوی مؤسسه‌ی «ایمان ماندگار» تهیه و منتشر شده است. سوالات این مجموعه، همان سؤالاتی است که مردم و به‌خصوص جوانان از طریق پایگاه اینترنتی آیت‌الله جاودان از ایشان پرسیده‌اند و ایشان به آن‌ها پاسخ داده است. جمعی از محققین و شاگردان استاد، از میان انبوه سوالات پرسیده‌شده طی پنج سال، سؤالاتی را انتخاب، تصحیح و تحقیق نموده و پس از دسته‌بندی در قالب این کتاب عرضه کرده اند.

کد خبر 4634112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • احمدعلی یزدی IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۷
      1 0
      سلام علیکم ، پرسش من اینه که این کتابایی رو که گفتین ، کی بخونه !؟ آیا من !؟ آیا بعد از خوندن کتاب من !؟ إقرأ کتابک کفی ...
    • ثمردار IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
      0 0
      سلام کارتون عالی
    • بهرام لاهوتی IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
      0 0
      بسیار مطلب مفید و به روزی است ، خسته نباشید