۲۶ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۱۲

رئیس شورای عالی آموزش و پرورش:

گاهی حرف های دیروز را به اسم سند تحول به کار می بریم

گاهی حرف های دیروز را به اسم سند تحول به کار می بریم

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: گاهی حرف های دیروز را به اسم سند تحول به کار می بریم اما با تغییرات ظاهری دستاوردی نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک معاونان وزیر و مدیران کل حوزه ستادی و ادارات کل تابعه سازمان نوسازی مدارس کشور که صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، با تسلیت درگذشت مرحوم حافظی اظهار کرد: ایشان شخصیتی بود که توانست غم فوت فرزند را به فرصت خیّر مدرسه‌ساز شدن تبدیل کرد. برخی از مدیران فقط به فرصت‌ها می‌اندیشند و برخی از مدیران که متأسفانه تعداد آنها هم کم نیست بیشتر فرصت سوزی می‌کنند اما مدیر باید به موقع از فرصت‌ها بهره گیرد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: گفتمان تعالی بخش و توسعه آفرین مبانی سند تحول بنیادین باید در دستور کار باشد. تغییر عمیق و ریشه‌ای و همه جانبه، نظام مند، آینده پژوهانه، مبتنی بر آموزه‌های وحیانی و معارف اسلامی مورد توجه است.

وی بر ضرورت آشنایی با سند تحول بنیادین و دلالت‌های آن در طراحی و ساخت‌های آموزشی تاکید و اظهار کرد: گاهی حرف‌های دیروز را به اسم سند تحول به کار می بریم اما اگر زیبایی‌های سند در دانش آموزان متجلی نشود صرفاً با تغییرات ظاهری دستاوردی نداریم.

وی تاکید کرد: مؤلفه فضای فیزیکی در سند تحول بنیادین اهمیت دارد و موفقیت در تأمین فضا موفقیت معلم را رقم می‌زند به همین دلیل یکی از بحث‌های جدی سند توجه به فضا و تنوع فضاهای فیزیکی خواهد بود، چرا که اکنون فقط کلاس درس محل تعلیم است در حالی که باید تنوع در محیط‌های یادگیری مدیریت شود.

نوید ادهم بیان کرد: فضا به مثابه ظرفی است که تعلیم و تربیت در آن اتفاق می‌افتد و بین ظرف و مظروف باید تناسبی وجود داشته باشد؛ البته نوع خوراک هم مناسب است، در حال حاضر متأسفانه بسیاری از مهندسان و طراحان با تصویری که از آموزش و پرورش ۵۰ سال پیش دارند مدرسه سازی می‌کنند برای آموزش و پرورش جدید باید ظرف جدید داشته باشیم.

وی افزود: آموزش و پرورش امروز ما با آموزش و پرورشی زمان دانش آموزی فعلی تفاوت دارد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: یکی از حرف‌های جدی سند، ساماندهی فضاهای آموزشی است، در زمان دکتر فانی ساماندهی نیروی انسانی انجام شد و اکنون در حوزه فضای فیزیکی به این موضوع توجه داریم، چراکه ۴۳ هزار مدرسه کمتر ۵۰ نفر دانش آموز دارد، اما در مناطقی که امکان پذیر است، باید به سمت مدارس متوسط و بزرگ برویم که متأثر از مکان یابی و ساخت‌های شش‌گانه است، اکنون بسیاری از کشورها به سمت مدارس بزرگ ۱۰ تا ۲۰ هزار نفره رفتند.

وی تاکید کرد: خیرین هم به جای مدارس ۲-۳ کلاسه، چند خیر با هم مشترک عمل کنند و مدارس بزرگ‌تری بسارند.

نوید ادهم با اشاره به ساحت‌های شش‌گانه سند تحول گفت: در طراحی و ساخت مدارس باید تأمل کرد، اگر قرار است به کمک هم تحول بنیادین را مدیریت کنیم مدیریت تغییر اقتضائاتی دارد.

کد خبر 4641963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha